01.05.2017

eMV - poprawianie ideału

Są w branży motoryzacyjnej rzeczy, których pozornie nie da się już ulepszyć, np. lusterko pod przednią szybą. Do niedawna sądziliśmy, że to tej samej kategorii należy wielozawór zbiornika LPG, ale firma BRC wyprowadziła nas z błędu.
REKLAMA

Matką wynalazku tradycyjnie jest potrzeba, ale może nią być także konkretne zapotrzebowanie zgłoszone przez klienta i tak właśnie było w tym przypadku – BRC opracowało eMV (Electronic MultiValve) na zlecenie rynku OEM, czyli producentów samochodów, którzy w nowych egzemplarzach swoich modeli montują instalacje gazowe. Włosi nie zdradzają na razie, o który dokładnie koncern chodzi, ale wiadomo, że jeden z europejskich.

Wydawałoby się, że wielozawór jest urządzeniem tak genialnym w swojej prostocie, że nawet jeżeli jest możliwość „wynalezienia” go na nowo (a na pewno jest), to i tak nie ma takiej potrzeby. A w każdym razie może się to okazać nieopłacalne, bo nakłady poniesione na opracowanie nowego rozwiązania byłyby po prostu za duże w stosunku do potencjalnych korzyści. Korzyści są natomiast  takie, że wielozawór sterowany elektronicznie, a nie mechanicznie działa znacznie bardziej precyzyjnie.

Elektroniczny wielozawór BRC eMVfot. gazeo.plSztuka dla sztuki czy początek nowej ery? Za wcześnie na odpowiedź

Pewne komponenty muszą jednak pozostać mechaniczne ze względów bezpieczeństwa – zawór bezpieczeństwa i zawór ogniowy (bezpiecznik topikowy) są nadal sterowane przez czystą fizykę (przy czym zawór bezpieczeństwa jest wydajniejszy, by szybciej opróżnić zbiornik), bez udziału elektroniki. Ta ostatnia zawiaduje natomiast działaniem zaworu nadmiernego wypływu, zaworu tankowania i zaworu 80%, a także odczytem poziomu gazu w zbiorniku (pływak został zastąpiony czujnikiem optycznym). Rozwiązanie BRC w żaden sposób nie bazuje na wielozaworach tradycyjnych – eMV został zaprojektowany całkowicie od podstaw, co podkreśla jego innowacyjną naturę.

Czy jest szansa, że z czasem nowy produkt dotrze także do rynku wtórnego, czyli indywidualnych konwersji w autach używanych? Być może, ale na pewno nie od razu. W pierwszej kolejności skorzysta sektor OEM, który zainspirował BRC do opracowania elektronicznego wielozaworu (pierwsze zastosowanie wkrótce trafi na rynek, w zestawie ze zbiornikiem Stako), a później, gdy nowa technologia już się upowszechni i potanieje dzięki masowej produkcji, niewykluczone jest rozszerzenie dostępności na sektor warsztatowy. Decydująca może okazać się cena produktu, zwłaszcza na takich rynkach jak Polska, Turcja, Rosja czy Ukraina, dlatego ta część rynku nie jest priorytetem dla BRC.

Zbiorniki nie wymagają modyfikacji pod kątem montażu wielozaworów eMV, ale za to każdy rozmiar zbiornika będzie wymagał dedykowanego typu wielozaworu. Założenie jest jednak takie, że montażyści nie będą musieli kłopotać się doborem – BRC zamierza dostarczać gotowe zbiorniki, wyposażone już w stosowny, odpowiednio dopasowany moduł eMV. Czy jesteśmy świadkami rewolucji, do której wkrótce dołączą inni czy też jednorazowego przebłysku, który okaże się ślepą uliczką i próbą poprawienia czegoś, co samo w sobie było już dostatecznie dobre? Czas pokaże.


Ładowanie video...

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: BRC



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.