03.05.2017

eVP-500 - książę wśród reduktorów

Reduktor obsługujący w pojedynkę silniki o mocach sięgających 500 KM, a przy tym niewiele większy od puszki napoju, nomen omen, gazowanego? Holenderski Prins znalazł rozwiązanie i pokazał je podczas targów GasShow 2017.
REKLAMA
Elektroniczny reduktor Prins eVP-500fot. gazeo.plWygląda jak regulator ciśnienia CNG, ale to nie pomyłka - to jest parownik LPG

Jak na ironię, silniki współczesnych samochodów mają coraz mniej cylindrów, a jednak w komorach, w których się je montuje, jest coraz mniej miejsca na podzespoły instalacji LPG. Rozwiązaniem do mocnych, wymagających stabilnych dostaw dużych ilości gazowego paliwa jednostek napędowych może być właśnie reduktor eVP-500, który można by opisać słowami „w małym ciele wielki duch”.

Podobnie jak wielozawór eMV stworzony przez BRC (podobnie jak Prins należące dziś do grupy Westport Fuel Systems), reduktor eVP-500 (Electronic Variable Pressure, 500 KM obsługiwanej mocy) jest sterowany elektronicznie. To daje bardzo szerokie możliwości, na czele z dynamiczną regulacją ciśnienia wyjściowego w zależności od chwilowego zapotrzebowania silnika. Parownik nie potrzebuje membrany, co czyni go praktycznie bezobsługowym, a do kompaktowego rozmiaru dokłada niską masę, uzyskaną dzięki wykonaniu obudowy z tworzywa sztucznego. Użycie takiego materiału sprzyja także uzyskaniu wysokiej wydajności cieplnej.

Elektroniczny reduktor Prins eVP-500 - widok z tyłufot. gazeo.plZłącza po jednej stronie, mocowanie po drugiej - montażyści powinni go polubić

Garnitur zalet jest znacznie obszerniejszy. Jak podaje producent, eVP-500 utrzymuje zadane przez oprogramowanie ciśnienie niezależnie od obciążenia, w miarę upływu czasu nie zaczyna cierpieć na wahania ciśnienia, obce jest mu również zjawisko skoków ciśnienia w momentach odcięcia dopływu paliwa do komór spalania (hamowanie silnikiem). Nowy reduktor jest także ergonomiczny dla montażysty – wszystkie złącza (wejście i wyjście gazu i płynu chłodzącego) znajdują się po tej samej stronie, co sprzyja eliminacji nadmiaru węży i przewodów pod maską. Podłączanie podciśnienia nie jest konieczne (a wręcz nie ma takiej możliwości).

Reduktor wyposażono także w wymienny filtr fazy ciekłej, z łatwym dostępem w górnej części urządzenia. W korpus wbudowano także zawór bezpieczeństwa, działający w sytuacjach nadmiernego wzrostu ciśnienia, sam reduktor pełni zaś jednocześnie rolę elektrozaworu odcinającego dopływ gazu do silnika w razie braku zasilania (na skutek awarii lub wypadku). eVP-500 waży zaledwie 800 g i nadaje się do zastosowania w każdym systemie sekwencyjnego wtrysku LPG w fazie lotnej. Znając politykę firmy Prins, najprędzej spodziewamy się jednak zobaczyć go w zestawach montażowych układów VSI holenderskiej marki (do silników z pośrednim i bezpośrednim wtryskiem benzyny).

Ładowanie video...

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Prins



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.