LPG - dobre paliwo LPG dobre paliwo
 
REKLAMA
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 6
Skaner prędkości obrotowej i temperatury silnika TEXA RC3 odczytuje te parametry ze złącza OBD pojazdu / TEXA poprzednie następne

18.10.2011

TEXA - nowoczesna diagnostyka

REKLAMA TEXA - nowoczesna diagnostyka fot. Texa

Firma TEXA (Tecnologie Elettroniche X Automotive), założona w 1992 r., jest jednym z najbardziej znanych w Europie producentów wyposażenia diagnostycznego i ich oprogramowania do wszelkiego typu pojazdów, maszyn rolniczych oraz sprzętu pływającego.
REKLAMA
Tester TEXA AXONE DIRECT jest bardzo poręcznym narzędziemTEXATester TEXA AXONE DIRECT jest bardzo poręcznym narzędziem

Firma TEXA (Tecnologie Elettroniche X Automotive), założona w 1992 r., jest jednym z najbardziej znanych w Europie producentów wyposażenia diagnostycznego i ich oprogramowania do wszelkiego typu pojazdów, maszyn rolniczych oraz sprzętu pływającego.

Od początku istnienia firma stawia na innowacje, za co zresztą była wielokrotnie nagradzana. Ideą firmy TEXA jest proponowanie urządzeń diagnostycznych, które oprócz pełnienia swej podstawowej funkcji, jaką jest komunikowanie się ze sterownikami pojazdów, mają również stanowić narzędzie, w którym mechanik będzie mógł znaleźć szereg dodatkowych informacji, np. dokumentację techniczną związaną z naprawą.

Aby rozszerzyć możliwości swoich testerów, w 2007 r. TEXA podpisała umowę z firmą Google Search Appliance. Jej wynikiem jest wyposażenie testerów w funkcję „SZUKAJ”, która umożliwia dostęp do informacji zawartych w bazach internetowych.

W urządzeniach TEXA stosowana jest łączność bezprzewodowa (Bluetooth, Wi-Fi), aby maksymalnie zwiększać ergonomię obsługi.

 

Testery

Testery TEXA wykonują diagnostykę współczesnych pojazdów, umożliwiając m. in.:
- odczyt i kasowanie błędów zapisanych w sterowniku (gaszenie kontrolek serwisowych),
- odczyt parametrów,
- konfigurację sterowników, pilotów, kluczyków,
- regulację składu mieszanki i czasów wtrysków (w motocyklach).

Interfejs diagnostyczny TEXA NAVIGATOR TXC służy do diagnozowania samochodów wyposażonych w systemy OBDTEXAInterfejs diagnostyczny TEXA NAVIGATOR TXC służy do diagnozowania samochodów wyposażonych w systemy OBD

Wśród testerów silnikowych TEXA dostępne są urządzenia działające niezależnie (z własnym wyświetlaczem), np. AXONE DIRECT oraz interfejsy diagnostyczne (Navigator TXT - do diagnostyki wszystkich typów pojazdów i TXC, którego możliwości diagnostyczne są ograniczone do samochodów wyposażonych w systemy diagnostyki pokładowej OBD). Interfejsy diagnostyczne wymagają zastosowania urządzenia wyświetlającego (np. z serii AXONE) lub zwykłego komputera (stacjonarnego lub laptopa) z zainstalowanym odpowiednim oprogramowaniem.

Oba rodzaje testerów mają podobne możliwości, a kwestia wyboru przez przyszłego użytkownika zależy od jego indywidualnych preferencji i potrzeb warsztatu. Dzięki mniejszym wymiarom zewnętrznym, urządzenia z własnym wyświetlaczem są bardziej poręczne. Z kolei interfejsy diagnostyczne, współpracując z wykorzystaniem łączności bezprzewodowej z zewnętrznym komputerem, zapewniają możliwość pracy w każdym miejscu wokół samochodu lub w biurze, gdzie w komfortowych warunkach można śledzić istotne z punktu widzenia diagnozy parametry. Zaletą interfejsów jest także niższy koszt zakupu. Dodatkowo interfejs Navigator TXC jest obecnie objęty atrakcyjną promocją cenową.

Analizatory spalin i dymomierze
Analizatory spalin TEXA GASBOX AUTOPOWER i dymomierze OPABOX AUTOPOWER komunikują się ze wszystkimi jednostkami wyświetlającymi TEXA AXONE lub dowolnymi komputerami klasy PC pracującymi w środowisku Windows.

Stacja TEXA MULTI PEGASO oraz stojący obok analizator spalin TEXA GASBOX AUTOPOWER (dymomierz TEXA OPABOX AUTOPOWER jest zamocowany na stacji). Komunikacja pomiędzy modułami do badania spalin a stacją odbywa się bezprzewodowoTEXAStacja TEXA MULTI PEGASO oraz stojący obok analizator spalin TEXA GASBOX AUTOPOWER (dymomierz TEXA OPABOX AUTOPOWER jest zamocowany na stacji). Komunikacja pomiędzy modułami do badania spalin a stacją odbywa się bezprzewodowo

Mogą one współpracować (także bezprzewodowo - technologia Bluetooth) ze specjalną stacją MULTI PEGASO, którą wyposażono we własny 17-calowy wyświetlacz i specjalnie dostosowany do warunków warsztatowych komputer i drukarkę. Urządzenie jest posadowione na solidnym, stalowym stelażu. W dolnej jego części znajdują się wnęki na moduły GASBOX AUTOPOWER i OPABOX AUTOPOWER, w których odbywa się ich automatyczne doładowanie (oba są wyposażone w zasilanie bateryjne, umożliwiające 8-godzinną pracę).

Do odczytu temperatury i prędkości obrotowej silnika używa się urządzeń RC2 i RC3. Pierwsze z nich odczytuje te parametry z wykorzystaniem kilku będących na wyposażeniu sond. Drugie ma możliwość odczytania danych za pośrednictwem złącza OBD pojazdu.

Rejestratory OBD są umieszczane bezpośrednio w złączu OBD pojazduTEXARejestratory OBD są umieszczane bezpośrednio w złączu OBD pojazdu

Mobilne rejestratory parametrów
W praktyce warsztatowej czasami trudno wykryć pewne usterki pojawiające się sporadycznie w czasie eksploatacji, a nie powodujące zapisania błędu w sterowniku. W takich sytuacjach można zastosować specjalny rejestrator wpinany w złącze OBD pojazdu. Pozostaje on w nim przez cały czas „obserwacji” (np. kilka dni normalnej eksploatacji samochodu), rejestrując pojawiające się w tym okresie błędy. Przy ponownej wizycie w warsztacie urządzenie jest demontowane, a dane z jego pamięci są pobierane do komputera, w którym za pomocą odpowiedniego programu można je zobrazować i precyzyjnie wskazać czas wystąpienia błędów. W ten sposób, analizując poszczególne parametry, można zlokalizować źródło usterki. TEXA oferuje dwa takie rejestratory. Pierwszy z nich, OBD LOG, umożliwia rejestrowanie parametrów dostępnych w protokole OBD (parametry silnika). OBD MATRIX oprócz tego może rejestrować również parametry innych układów, np. klimatyzacji.

Obsługa klimatyzacji
Od początku 2011 r. nowo homologowane pojazdy muszą w układach klimatyzacji wykorzystywać czynnik R1234yf, który zastąpił używany dotychczas czynnik R134a. Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu rynku, na którym jeszcze długo będą obecne pojazdy, których klimatyzacje pracują z wykorzystaniem obu czynników, firma TEXA zaproponowała nowe urządzenie KONFORT 780R BI-GAS, które może obsługiwać oba rodzaje klimatyzacji (jest wyposażone w dwie butle, do przechowywania obu czynników).

KONFORT 780R BI-GAS jest najbardziej zaawansowanym urządzeniem do obsługi klimatyzacji w ofercie firmy TEXA. Dysponując dwoma zbiornikami na czynnik może obsługiwać zarówno samochody nowe, w których używa się czynnik R1234yf jak i starsze wykorzystujące czynnik R134aTEXAKONFORT 780R BI-GAS jest najbardziej zaawansowanym urządzeniem do obsługi klimatyzacji w ofercie firmy TEXA. Dysponując dwoma zbiornikami na czynnik może obsługiwać zarówno samochody nowe, w których używa się czynnik R1234yf jak i starsze wykorzystujące czynnik R134a

Czynnik w układzie klimatyzacji jest również nośnikiem oleju smarującego (zatem aby rozprowadzić olej w instalacji klimatyzacyjnej, należy ją uruchamiać również zimą). Przy wymianie czynnika chłodzącego trzeba do niego dodać ściśle określoną ilość oleju. Oleje TEXA są przechowywane w hermetycznych opakowaniach, które zapobiegają przenikaniu wilgoci z powietrza. Zarówno czynnik chłodzący, jak i olej muszą być precyzyjnie odmierzane. Do tego celu służy waga wyposażona w układ poziomowania, zwiększający jej dokładność.

Wszystkie urządzenia TEXA oraz komputery (w przypadku interfejsów) są wyposażone w oprogramowanie operacyjne IDC4, które może obsługiwać pięć obszarów zastosowania (CAR - samochody osobowe, BIKE - motocykle, TRUCK - samochody dostawcze, ciężarowe, naczepy, przyczepy, silniki przemysłowe i autobusy, AGRI - pojazdy rolnicze, ciągniki, kombajny oraz MARINE - silniki pokładowe i zaburtowe). W zależności od urządzenia, w którym oprogramowanie IDC4 znajduje zastosowanie, wykorzystuje się odpowiednią jego wersję. Software oferuje dane około 250 marek i ponad 32 tys. wariantów diagnostycznych. Poszczególne bazy danych mogą być aktualizowane przez Internet.

Podsumowanie
Współczesny warsztat montażu i obsługi gazowych systemów zasilania nie może działać bez wyposażenia w urządzenia umożliwiające diagnozę i śledzenie pracy układu OBD. Bez tego nie jest możliwa poprawna kalibracja instalacji gazowej. Oferta firmy TEXA jest w tym obszarze bardzo rozbudowana, oferowane są również - będące obowiązkowym wyposażeniem warsztatu LPG - analizatory spalin czy rejestratory OBD, które pomagają w lokalizacji usterek występujących bardzo nieregularnie.




Piotr Złoty
źródło: TEXA



gazeo.pl 2007-2014 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.