15.12.2008
Pytanie o eksploatację instalacji.

Czy jazda na gazie niszczy silnik?

samochód: Fiat Panda

Pytanie

WitamWiele na ten temat się mówi, wiele napisano w Internecie. Ostatecznie sam już nie wiem...Mam sekwencyjną instalację LPG firmy Epigaz.Czy jeżdżąc na gazie mogę uszkodzić, lub skrócić żywotność silnika?Pozdrawiam

Praktyk:
Opinii jest wiele a stereotypów jeszcze więcej. Temat zasilania silników gazem jest bardzo obszerny więc tu tylko poruszę wybane kwestie. Odpowiednio dobrana (nie w każdym samochodzie zaleca się montaż instalacji i nie w każdym aucie będzie dobrze działać każda instalacja), profesjonalnie zamontowana i skonfigurowana instalacja gazowa w regularnie serwisowanym samochodzie nie uszkodzi silnika. Może natomiast w wybranych markach i modelach zmniejszyć nieco przebiegi międzynaprawcze wybranych elementów - zaworów i głowicy silnika. Systemy wtrysku sekwencyjnego to bardzo zaawansowane układy zasilania, które są bardzo zintegrowane z bazowym układem beznynowym samochodu. W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że to układ beznynowy samochodu steruje pracą układu gazowego. Przy odpowiedniej kalibracji układu warunki pracy silnika są optymalne co gwarantuje jego prawidłową i bezpieczną eksploatację. W przypadku Pana samochodu (jak i każdego, który nie ma samoregulotorów) warto zwrócić uwagę na luzy zaworowe. Silniki w Fiatach Panda 1,1 8v i 1,2 8v posiadają regulowane luzy zaworowe za pomocą tzw płytek. To oznacza, że luzy zaworowe nie są regulowane automatycznie przez tzw samoregulatory, które na bieżąco dbają o właściwe luzy. Podczas eksploatacji samochodu luzy zaworowe ulegają zmianom. Przy zasilaniu LPG mogą (choć nie muszą) mieć tendencję do zacieśniania się (zmniejszania luzów). Wynika to między innymi z nieco wyższej temperatury spalania podczas pracy silnika na gazie. Zwrócenie uwagi na luzy zaworowe podczas rutynowych przegladów serwisowych ma na celu uniknięcie sytuacji, kiedy zmniejszenie luzów spowoduje przy dłuższej eksploatacji ich uszkodzenie (wypalenie). Tu trzeba wspomnieć, iż zaniedbania przy sprawdzaniu czy regulacji luzów zaworowych przy zasilaniu benzyną także mogą doprowadzić do ich uszkodzenia choć po dłuższym okresie czasu niż przy zasilaniu LPG (wyższa temperatura spalania). Wskazaniem do sprawdzenia luzów zaworowych może być także nierówna praca silnika na gazie (i benzynie), kłopoty z uruchamianiem zimnego silnika na benzynie czy duże i nieuzasadnione spalanie.Gaz jako paliwo jest w fazie lotnej - czyli właściwie w idealnym stanie (nie potrzeba go "rozpylać" tak jak benzyny, aby dobrze mieszał się z powietrzem tworząc mieszankę paliwowo-powietrzną). To wraz z wysoką liczbą oknanową LPG powoduje iż proces spalania przebiega łagodniej i jest kompletny. Fakt, iż gaz jest w postaci lotnej powoduje także, że podczas zasilania silnka spalinowego nie spłukuje on oleju z gładzi cylindrów (to wada zasilania benzyną) przez co warunki smarowania silnika są lepsze. To powoduje, że gaz jest bardzo dobrym paliwem do zasilania silników spalinowych. Temperatura jego spalania jest wyższa co wymaga zwrócenia uwagi na luzy zaworowe w wybranych markach i modelach samochodów.


Ekologiczne oszczędzanie dzięki LPG

Ładowanie video...




gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.