02.06.2015
Który samochód wybrać do LPG?

Hyundai i30 (2012), Kia Cee`d (2012)?

Samochody:
- Hyundai i30 2012 r., cw 1.6 135 KM (99 kW)
- Kia Cee`d 2012 r., 1.6 CVVT 125 KM (92 kW)

Praktyk:

Silniki porównywanych samochodów to zupełnie inne jednostki napędowe.

Stosowany w Kii Cee`d silnik 1.6 CVVT (125 KM) ma pośredni wtrysk benzyny (do kanałów dolotowych). W związku z tym może być zasilany z wykorzystaniem większości oferowanych na rynku instalacji IV generacji (sekwencyjny wtrysk LPG w fazie gazowej) lub systemu V generacji (sekwencyjny wtrysk LPG w fazie ciekłej).

Z uwagi na regulowane ręcznie luzy zaworowe, w przypadku zastosowania instalacji IV generacji, należy zamontować układ lubryfikacji gniazd zaworowych. System V generacji nie wymaga dodatkowej lubryfikacji.

Silnik 1.6 (135 KM) samochodu Hyundai i30 to jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem benzyny (wprost do komór spalania) i wymaga dedykowanej instalacji LPG. Są to systemy droższe w stosunku do stosowanych w silnikach z pośrednim wtryskiem (w.w. Kia). Silnik ten został opracowany pod kątem zasilania LPG przez kilku producentów instalacji gazowych. Są to zarówno systemy bazujące na instalacjach IV generacji (BRC, Lovato, STAG, Zavoli) jak i V, a właściwie VI generacji (Prins).

Decydując się na system IV generacji należy liczyć się z tym, że silnik ten będzie w trybie pracy na LPG zużywał niewielką (zależną od charakteru eksploatacji samochodu) ilość benzyny. Jej zużycie wynika z konieczności zapewnienia chłodzenia i oczyszczania z produktów spalania wtryskiwaczy benzynowych, które są umieszczone w komorach spalania i w związku z tym są narażone na ekstremalne obciążenia termiczne.

Jeśli do silnika 1.6 (135 KM) zastosujemy system VI generacji (Direct LiquiMax-2.0) w trybie pracy na LPG samochód będzie zużywał tylko paliwo gazowe, ponieważ w tego rodzaju systemach LPG jest dostarczane bezpośrednio do komór spalania przez oryginalne wtryskiwacze benzynowe. Odpada zatem problem ich chłodzenia (są chłodzone przez przepływające LPG). Instalacje tego typu są jednak jeszcze droższe od bazujących na systemach IV generacji, dawkujących LPG do kanałów dolotowych silnika (w pobliże zaworów ssących).

 

Do tych samochodów pasują instalacje:
AGIS, BRC, Elpigaz, KME, Landi Renzo, Lovato, LPGTECH, Optima, Prins, STAG, Tartarini, Vialle, Zavoli, Zenit.



Ekologiczne oszczędzanie dzięki LPG

Ładowanie video...




gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.