21.02.2015
Pytanie o eksploatację instalacji.

Mitsubishi Lancer (2011), Sportback 1.8 140 KM (103 kW)

instalacja: STAG
reduktor: AC
wtryskiwacze: Hana

Pytanie:

Dzień dobry,

Wiele jest opinii na temat oleju do aut zasilanych LPG. Generalnie wielu twierdzi że olej dla auta na gaz to bardziej marketing niż korzyść. Natomiast na Waszym portalu znalazłem reklamę Fuchs-a GT1 Pro Gas 5W30. Pytanie, czy warto wylać zalany Castrol i przejść na Fuchsa, czy to nie ma znaczenia? Czytałem opinię o spalaniu Fuchsa ale auto było dosyć wiekowe. Mam przebieg 44 tys. km, a instalacja założona przy 39,5 tys. km. Wymiana zalecana przez producenta to 12 m-cy lub 20 tys. km. Oczywiście na stronie Fuchsa tylko pozytyw.

Pozdrawiam Piotr Wilczyński.

Praktyk:

Nie znam badań eksploatacyjnych dotyczących zachowania się silników użytkowanych na tego typu olejach. Z pewnością warunki pracy oleju w silniku zasilanym LPG są inne niż w silniku benzynowym. Może nie są to warunki diametralnie inne, lecz na pewno odpowiednie dostosowanie formulacji oleju do tych warunków będzie dla silnika korzystne, szczególnie jeśli samochód pracuje w trudniejszych warunkach (np. z dużym obciążeniem).

Myślę, że wiele o takich olejach mówią artykuły na gazeo.pl:

W pierwszym artykule można znaleźć fragment dotyczący badań nad olejami w silnikach LPG, które prowadził Instytut Nafty i Gazu w Krakowie (instytucja mająca chyba największe doświadczenie w tej dziedzinie). W świetle tych badań ubytek niektórych właściwości olejów silnikowych w silnikach zasilanych LPG jest dużo większy niż w benzynowych jednostkach napędowych. Trzeba jednak wziąć pod uwagę to, że badania prowadzono na silnikach wyposażonych w instalacje gazowe II generacji, które nie dawkowały LPG tak precyzyjnie jak obecnie stosowane systemy IV generacji.

Ten drugi artykuł jest tekstem reklamowym, lecz z ludźmi z Fuchsa rozmawiałem wielokrotnie i są to inżynierowie, którzy operują konkretami, nie uprawiają marketingowego bełkotu. Mnie osobiście to przekonuje, lecz tak jak podkreślam nie znam badań, które potwierdzają to, że tego typu oleje są lepsze od "zwykłych".

Trzeba pamiętać, że olej klasy 5W30 to specyficzny, tzw. lekkobieżny środek smarny i w związku z tym może być stosowany tylko w silnikach, których producent przewidział taką możliwość, co trzeba sprawdzić w instrukcji obsługi samochodu.




Ekologiczne oszczędzanie dzięki LPG

Ładowanie video...




gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.