LPG - dobre paliwo LPG dobre paliwo
 

24.09.2012

Opel Zafira Tourer Turbo LPG - 7 razy taniej

Ten samochód łatwiej wyżywić niż wymówić jego nazwę. Dzięki fabrycznej instalacji gazowej, rodzinny van z Rüsselsheim jeździ za pół darmo, za to konwersję przeprowadzono bez uciekania się do półśrodków, integrując ją z samochodem w takim stopniu, że wygląda jak opcja wyposażenia, a nie element dokładany na własną rękę. Jakimi jeszcze atutami dysponuje duży Opel?
REKLAMA
Opel Zafira Tourer Turbo LPG - zawiła nazwa dla prostych sprawfot. Opel140-konny silnik turbo dba o osiągi, instalacja gazowa - o oszczędności

Już pięć modeli z błyskawicą na masce można kupić z dedykowanymi instalacjami gazowymi LPGTEC. Najnowszym nabytkiem w gamie jest Zafira Tourer, czyli aktualne wcielenie kompaktowego vana dysponującego siedmioma miejscami na pokładzie. System zasilania autogazem efektywnie (o ok. 40%) obniża koszty eksploatacji oraz poziom emisji dwutlenku węgla (ze 156 do 139 g/km), dzięki czemu siedem osób na pokładzie podróżuje taniej i z czystszym sumieniem.

Niemałe pieniądze trzeba jednak wyłożyć na początek, by w ogóle stać się właścicielem oszczędzającej pieniądze Zafiry. Zakup auta z 1,4-litrowym silnikiem turbo o mocy 140 KM (ze wzmocnionymi zaworami i gniazdami zaworowymi oraz przeprogramowanym sterownikiem) oznacza wydatek przynajmniej 97750 zł, a i to tylko dlatego, że akurat trwa promocja na egzemplarze wyprodukowane w 2012 r., ale sprzedawane jako rocznik modelowy 2013. Niestety, taka cena oznacza, że dopłata za dedykowaną instalację LPG wynosi aż 7500 zł, a więc trzeba porządnie się najeździć, by inwestycja zarobiła na siebie w rozsądnym czasie.

Tak powinno być w każdej fabrycznej instalacjifot. OpelPrzełącznik LPG estetycznie wkomponowano w konsolę środkową, do tego jest pod ręką

Godne odnotowania na plus są natomiast osiągi silnika, które według deklaracji Opla pozostają na niezmienionym poziomie bez względu na rodzaj używanego w danej chwili paliwa. O mocy już wspominaliśmy, natomiast moment obrotowy wynosi niezłe 200 Nm, a ponadto dostępny jest w bardzo szerokim zakresie obrotów – od 1850 aż do 4900 obr/min, a więc został równomiernie „rozsmarowany” praktycznie po całej użyteczej skali obrotomierza. W połączeniu z sześciobiegową, ręczną przekładnią daje to nie tylko przyzwoite osiągi, ale również zapewnia umiarkowany apetyt na paliwo, określany przez Opla średnio na 8,6 l gazu na 100 km. Przy ok. 60-litrowym zbiorniku LPG (umieszczonym naturalnie we wnęce koła zapasowego, pod podłogą bagażnika i napełnianym za pośrednictwem zaworu umieszczonego pod klapką wlewu benzyny) daje to zasięg rzędu niemal 700 km na jednym tankowaniu. Monitorowanie pozostałego do wykorzystania tańszego o połowę paliwa nie odbywa się za pomocą nieprecyzyjnego „dokładanego” wskaźnika diodowego, lecz zintegrowanego instrumentu wyświetlającego w jednym miejscu poziom zarówno gazu, jak i benzyny. Przełącznik rodzaju zasilania – z wbudowaną diodą sygnalizującą działanie systemu LPG – wkomponowano zaś w konsolę środkową, gdzie nie wyróżnia się pod względem estetycznym ani ergonomicznym na tle pozostałych przycisków.

Tak jak inne modele zasilane autogazem w gamie Opla, tak i Zafira Tourer przechodzi adaptację w specjalistycznych zakładach Opel Special Vehicles w Rüsselsheim. Auto, wraz z instalacją LPG, objęte jest 2-letnią gwarancją producenta, podobnie jak każdy inny nowo sprzedawany samochód niemieckiej marki. Mamy nadzieję, że dane nam będzie przyjrzeć się gazowej Zafirze z bliska i opisać ją bardziej szczegółowo, tymczasem życzymy jej kolejek chętnych nabywców w salonach!




Robert Markowski
źródło: Opel



gazeo.pl 2007-2014 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.