LPG - dobre paliwo LPG dobre paliwo
 

15.10.2012

Jak dobrać zbiornik LPG


REKLAMA
jczęściej montowany jest w poprzek auta, tuż za oparciami tylnej kanapy. W zależności od jego wymiarów, może zajmować całą szerokość między nadkolami lub tylko część, pozostawiając możliwość przewożenia długich elementów po położeniu tylnego oparcia.
 
Żuk - zbiornik walcowy podfot. gazeo.plŻuk - zbiornik walcowy pod samochodem

Można go również umieszczać wzdłuż auta, po lewej czy po prawej stronie. Taki sposób jego zamocowania pozwala na korzystanie z większej przestrzeni ładunkowej po położeniu tylnych oparć (jeśli w samochodzie jest możliwość ich składania). Takie rozwiązanie było często stosowane w czasach, gdy nie było dostępnych zbiorników toroidalnych. Montaż zbiornika walcowego wzdłuż pojazdu powoduje jednak jego nierównomierne obciążenie, co z kolei może negatywnie wpływać na właściwości jezdne pojazdu i na trwałość elementów zawieszenia. Zbiornik walcowy może być też montowany pod samochodem, o ile konstrukcja auta na to pozwala.

Fiat Punto - zbiornik toroidalnyfot. gazeo.plFiat Punto - zbiornik toroidalny

Zbiornik walcowy najlepiej sprawdza się w samochodach z nadwoziem typu sedan (np. Fiat 125p, Fiat Siena), z głębokimi bagażnikami, gdzie stosunkowo trudno wykorzystać w pełni przestrzeń bagażnika. Umieszczenie zbiornika w kształcie walca w jego głębi dobrze wykorzystuje jego przestrzeń bez specjalnej straty funkcjonalności. Dodatkowo, po zamontowaniu zbiornika walcowego koło zapasowe oraz wszystkie dodatkowe elementy, jakie się przy nim znajdują, pozostają na swoim miejscu. Należy też pamiętać, że zbiornik gazowy wraz z gazem waży ok. 50 kg. Umieszczenie go w głębi bagażnika, w poprzek pojazdu, właściwie nad tylną osią samochodu zapewnia optymalne obciążenie samochodu.

Zbiornik toroidalny

Zbiornik toroidalny (w kształcie koła zapasowego) jest dziś najczęściej montowanym rodzajem zbiornika. Umieszczenie go we wnęce koła zapasowego nie powoduje zasadniczej zmiany funkcjonalności bagażnika. Można z powodzeniem wykorzystywać pełne właściwości przestrzeni ładunkowej samochodu, również po rozłożeniu tylnych siedzeń (jeżeli oczywiście są rozkładane).

Wiele samochodów ma koło zapasowe podwieszone pod podwoziem. Jeśli tylko są możliwości techniczne (odpowiednie odległości od elementów podwozia, układu wydechowego i zawieszenia pojazdu oraz od nawierzchni drogi), można zamontować zbiornik pod spodem samochodu.

Audi - zbiornik toroidalnyfot. gazeo.plAudi - zbiornik toroidalny

Ze względu na trudne warunki, w jakich taki zbiornik będzie eksploatowany, stosuje się specjalne osłony (najczęściej z włókna szklanego lub z tworzywa sztucznego) w celu jego zabezpieczenia. Ze względu na swoja konstrukcję, zbiorniki toroidalne mają stosunkowo małą pojemność, co powoduje, że zasięg samochodu na gazie (biorąc pod uwagę dodatkowo większe zużycie gazu w stosunku do benzyny) jest mniejszy niż na benzynie. Przy samochodach, które dużo palą i mają duże zbiorniki benzynowe, np. ok. 80 litrów, zbiornik gazu o pojemności użytkowej 36 czy nawet 48 litrów wydaje się mały i wymaga po prostu częstszego tankowania. Mniejszy zasięg na gazie dziś nie jest problemem, ponieważ dobrze rozwinięta sieć stacji LPG gwarantuje swobodne podróżowanie, a gdy braknie gazu, zawsze mamy do dyspozycji benzynę.

Co z kołem zapasowym?

Nie ma rozwiązań idealnych. Po zamontowaniu zbiornika w miejscu koła zapasowego musimy coś zrobić właśnie z tym kołem. Najlepszym wyjściem jest umieszczenie go w specjalnym pokrowcu i wożenie w bagażniku. Gdy potrzebujemy coś przewieźć, zawsze możemy przełożyć koło zapasowe w pokrowcu np. za siedzenie kierowcy lub w inne wolne miejsce. Dodatkowo, w pokrowcu jest odpowiednio sporo miejsca, aby schować dodatkowe przedmioty takie jak np. klucze czy rękawiczki przydatne do ewentualnej zmiany koła.

Opel Zafira - zbiornik podfot. gazeo.plOpel Zafira - zbiornik pod samochodem

Można także, zamiast wożenia koła zapasowego, kupić specjalny preparat do awaryjnej naprawy przedziurawionej opony na drodze. Takim preparatem napełniamy puste, przedziurawione koło, a następnie pompujemy je za pomocą mini-kompresora znajdującego się w zestawie. Preparat uszczelnia oponę, a my możemy dojechać do wulkanizacji. Niestety, takie rozwiązanie działa skutecznie jedynie wtedy, gdy uszkodzenie opony jest niewielkie. Przy rozerwaniu czy przecięciu opony nie ma co liczyć na taki preparat. Dodatkowo, naprawa opony po użyciu takiego preparatu nie należy do najbardziej ulubionych przez pracowników wulkanizacji…

Bez względu na to, jaki zbiornik zamontujemy, zawsze musimy pamiętać, iż ładowność bagażnika zmniejsza się o ok. 50 kg.





gazeo.pl
źródło: informacja własna



gazeo.pl 2007-2014 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.