LPG - dobre paliwo LPG dobre paliwo
 

23.07.2010

Szkolenie w KME

Mimo sezonu urlopowego, firma KME, producent komponentów LPG mający także w swojej ofercie kompletne instalacje LPG, przeprowadziła bezpłatne szkolenie dla współpracujących warsztatów montujących instalacje gazowe.
REKLAMA

Nieznośny upał nie przeszkodził około 100 montażystom z całej Polski, Niemiec i Łotwy w pojawieniu się w siedzibie firmy w Łodzi.

Prawidłowa kalibracja systemu jest kluczem do poprawnie działającej instalacji LPGgazeo.plPrawidłowa kalibracja systemu jest kluczem do poprawnie działającej instalacji LPG

Lista uczestników została zamknięta na długo przed szkoleniem, a bardzo duże zainteresowanie zmusiło KME do zorganizowania kolejnego szkolenia, które odbędzie się w połowie sierpnia 2010. Podczas szkolenia bardzo dużo uwagi poświęcono prawidłowej obsłudze najnowszego oprogramowania do sterowników Diego G3 - w wersji 3.05.0-30H oraz współpracy systemu z adapterem OBD, który jest właśnie wprowadzany na rynek. Cechą charakterystyczną oprogramowania jest możliwość współpracy ze starszymi produktami KME.

Według szefa działu rozwoju KME, Roberta Szmajdy, dobra znajomość możliwości oprogramowania jest kluczem do właściwie przeprowadzonej kalibracji i prawidłowej pracy instalacji gazowej. Wobec dochodzących z rynku sygnałów, prowadzący zwrócił także uwagę, że równie istotnym czynnikiem jest konieczność dokładnego łączenia przewodów elektrycznych instalacji gazowej z okablowaniem samochodu. Jeśli złącze nie jest lutowane, istnieje niebezpieczeństwo, że z czasem system będzie miał problemy z pobieraniem właściwego sygnału koniecznego do pracy sterownika. Tego typu usterki są trudne do zdiagnozowania, a ich naprawa, mimo że banalna, zajmuje wiele czasu.

Prawie setka obecnych w KME montażystów potwierdza konieczność organizowania szkoleń i warsztatówgazeo.plPrawie setka obecnych w KME montażystów potwierdza konieczność organizowania szkoleń i warsztatów

W ramach prezentacji oprogramowania bardzo dokładnie omówiono procedurę autokalibracji i kalibracji ręcznej systemu Diego G3. Ułatwieniem dla montażystów jest systemowy asystent konfiguracji, który grupuje opcje konfiguracyjne i w siedmiu krokach prowadzi przez całą procedurę adaptacji sterownika. Uczestnicy szkolenia mieli możliwość przeprowadzenia dwustopniowej autokalibracji na przygotowanym samochodzie (z obciążeniem silnika i bez) oraz zebrania mapy wtrysku podczas jazdy testowej z pracownikiem technicznym KME.

W trakcie omawiania funkcjonalności nowego oprogramowania, przeprowadzono symulację błędów, z którymi stykają się warsztaty podczas konfiguracji systemu. Przedstawiono sposoby radzenia sobie z takimi problemami oraz możliwości korekty błędów przez sam system. Wśród licznych funkcji oprogramowania zwrócono uwagę m. in. na możliwość kopiowania mapy wtrysku z jednego sterownika do drugiego. Funkcja ta wydatnie skraca czas wymiany tego elementu. Istotnym udogodnieniem dla montażysty może być także rejestrator zmian ustawień sterowników.

Krótka przerwa była okazją do ożywionych dyskusji o... autogaziegazeo.plKrótka przerwa była okazją do ożywionych dyskusji o... autogazie

Dzięki niemu wiadomo, czy wprowadzano jakiekolwiek zmiany w oprogramowaniu i czy dokonywał tego upoważniony warsztat. Jest to szczególnie przydatne w okresie gwarancji. Niektórzy uczestnicy szkolenia sugerowali wprowadzenie do systemu rejestratora czasu pracy silnika na benzynie i na gazie, co mogłoby być pomocne podczas dociekania przyczyn niewłaściwie pracującej instalacji.

Prowadzący szkolenie Robert Szmajda omówił także możliwości dopasowania Diego G3 do samochodów amerykańskich oraz prawidłowej współpracy sterownika z silnikami cechującymi się dotryskami paliwa (Mazda) podczas suwu pracy, wymagającymi korekty czasu otwarcia wtryskiwaczy gazowych. Inną funkcją Diego G3 jest tryb „Master”, który umożliwia połączenie i synchronizację pracy dwóch sterowników obsługujących silniki 10-, 12-, a nawet 16-cylindrowe.

Szkolenie było także okazją do omówienia nowego produktu KME - adaptera OBD. Sam adapter, z którym współpracuje najnowsze oprogramowanie, rozszerza funkcje Diego G3 oraz starszych sterowników o nowe możliwości. Współpracując z systemami diagnostyki pokładowej samochodów, adapter umożliwia odczyt i kasowanie błędów, odczyt bieżących parametrów pracy silnika w czasie rzeczywistym czy stan układu paliwowego. Jak zapowiedziano, KME będzie rozwijać ten produkt jako pomocne narzędzie pracy w warsztacie autogazu.

Testowa instalacja w Skodzie Fabii 1,4 FSI cieszyła się wielkim zainteresowaniem uczestników szkolenia, którzy upatrują w prezentowanym rozwiązaniu mozliwości pozyskania nowej grupy klientówgazeo.plTestowa instalacja w Skodzie Fabii 1,4 FSI cieszyła się wielkim zainteresowaniem uczestników szkolenia, którzy upatrują w prezentowanym rozwiązaniu mozliwości pozyskania nowej grupy klientów

Podczas przerwy, uczestnicy szkolenia mieli okazję zapoznać się z systemem wtrysku gazu Diego DI, dedykowanym do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Przygotowana testowa Skoda Yeti z silnikiem 1.2 FSI o mocy 105 KM wzbudziła zrozumiałe zainteresowanie. Prace badawcze jeszcze trwają i dlatego na wersję produkcyjną przyjdzie jeszcze trochę poczekać.

Pozostała część szkolenia poświęcona była m. in. ofercie produktowej KME. Przedstawiono zestawy Diego G3 i AKME oraz zwrócono uwagę na zastosowane podzespoły. Poinformowano także o zmianach wprowadzonych w reduktorze. Poprawiono w nim mocowanie i usztywniono ściankę części gazowej. Obecnie trwają także prace nad usztywnieniem ścianki części wodnej.

Szkolenie KME pokazało, jak wielkie jest zapotrzebowanie na tego typu przedsięwzięcia. Z jednej strony, warsztaty otrzymują dużą dawkę fachowej wiedzy. Z drugiej, producenci maja okazję do zweryfikowania proponowanych rozwiązań i wysłuchania szczerych uwag o swoich produktach. Istotne znaczenie mają także bezpośrednie rozmowy, podczas których omawiane są konkretne przypadki i problemy. Jest to najlepszy dla producentów sposób zbierania wiadomości z rynku oraz okazja do wymiany doświadczeń pomiędzy montażystami.




Wojciech Mackiewicz
źródło: KME



gazeo.pl 2007-2014 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.