REKLAMA
LPG
22.09.2008

I zlot pojazdów elektrycznych - 2008

W sobotę, 20. września, gdyński Skwer Kościuszki był świadkiem pierwszego w Polsce zlotu pojazdów zasilanych (przynajmniej częściowo) energią elektryczną. Bardzo się cieszymy, że tego typu impreza wreszcie zawitała do naszego kraju, zwłaszcza że rynek aut „na prąd” jaki mamy, każdy widzi. Albo i nie widzi, bo trzeba bardzo wytężać wzrok, żeby coś zobaczyć...
REKLAMA
 Elektryczny Nissan Denki Cube gazeo Elektryczny Nissan Denki Cube

W Polsce niestety gama dostępnych samochodów hybrydowych jest wyjątkowo skromna, a większość dostępnych modeli produkuje koncern Toyota. Dlatego też jedną z „fabrycznych załóg” stanowił dobrze nam znany Prius. Rodzimy oddział Nissana wystawił zaś samochód, który pokazano publiczności zaledwie rok temu, a w Europie odwiedził tylko Hiszpanię i Rosję - prototypowy Denki Cube, nawiązujący stylistyką do seryjnego, choć spalinowego auta sprzedawanego od jakiegoś czasu w Japonii. Denki, z japońskiego „elektryczny”, został wydłużony między osiami o 24 cm, by pomieścić zestaw pojemnych baterii. Ciekawy koncept, służący jednak wyłącznie przyciąganiu wzroku zwiedzających i zbieraniu doświadczeń przez producenta, gdyż w tej wersji na ulicach go nie spotkamy.

 Ford Escort Akademii Morskiejgazeo Ford Escort EV Akademii Morskiej

Kilka interesujących samochodów przywieźli też wystawcy indywidualni. I tak na przykład mogliśmy podziwiać elektrycznego Forda Escorta rocznik ’80, przebudowanego przez studentów i wykładowców Akademii Morskiej oraz seryjnego, ale kupionego jako używany Peugeota 106. Auto trafiło w ręce obecnego właściciela nieco zdekompletowane, ten jednak uzupełnił braki i wkrótce wyjedzie nim na ulice. Tuż obok białego „lwiątka” prezentowano najciekawsze bodaj eksponaty - Daewoo Nexię i Toyotę Corollę przerobione własnym przemysłem i bez udziału sponsorów. Z obydwu aut zniknęły tradycyjne silniki, ustępując miejsca elektrycznym motorom.

 Toyota Corolla na prądgazeo Toyota Corolla na prąd

Z właścicielem trudno było porozmawiać, gdyż stale otaczał go wianuszek zaciekawionej publiczności. Ta ostatnia zaś, pomimo skromnej ekspozycji i kapryśnej pogody, dopisała na medal. Mamy nadzieję, że będzie to sygnał dla organizatorów i dostateczny powód, by całą rzecz powtórzyć z większym rozmachem za rok.
Oprócz samochodów, można było zapoznać się z niemałą ofertą innych „wehikułów” stroniących od paliw ropopochodnych. Wystawiano skutery, małe pojazdy dla inwalidów i osób starszych, elektryczne rowery (również zestawy do samodzielnej przeróbki własnego jednośladu), pojawiła się także łódź z bateriami słonecznymi.

 Peugeot 106 gazeo Peugeot 106 "pod napięciem"

Wojsko pokazało bezzałogowy pojazd zwiadowczy o wyglądzie pocisku, naturalnie również „na prąd”. Wbrew pozorom więc, polski rynek daleki jest od zastoju, co najwyżej brakuje odpowiedniej promocji. Dlatego też inicjatywy takie jak gdyński zlot są bardzo potrzebne, aby nadać rozgłos idei ekologicznego napędu i stworzyć modę na korzystanie z niego.

 Elektryczny rower Interbikegazeo Elektryczny rower Interbike

Zlotowi towarzyszyła, odbywająca się w auli Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej, konferencja „Pożegnanie Ropy”. Biorący w niej udział prelegenci prezentowali sytuację aut hybrydowych i elektrycznych w Polsce i na świecie, perspektywy stojące przed motoryzacją, przedstawiali nowe technologie i sposoby ich wykorzystania. Żałować można jedynie, że formuła wystąpień była często ściśle naukowa i teoretyczna, przez co pasjonaci-laicy mogli czuć się zagubieni. Wierzymy, że większa przystępność materiałów może w przyszłości jeszcze zwiększyć, i tak dobrą, frekwencję, namawiamy więc gorąco do porzucenia schematów elektrycznych i wzorów fizycznych na rzecz bardziej przejrzystych (co nie znaczy mniej fachowych) środków przekazu.

I Zlot Pojazdów Elektrycznych i Hybrydowych to wydarzenie, jakiego brakowało na mapie polskich imprez z dziedziny paliw alternatywnych. Liczymy, że stanie się trwałym punktem kalendarza, a może też zainspiruje kogoś do naśladownictwa i przeszczepienia pomysłu na inne regiony Polski. Potrzebujemy tego i my (elektryczne auta są tanie w eksploatacji), i środowisko, a nawet same pojazdy, by wreszcie mogły wyjść z cienia!


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.