REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 29
fot. gazeo.pl / Volkswagen Caddy Bifuel w Miasteczku Ekologicznym poprzednie następne
03.12.2012

Poleko 2012 - trochę większe silniki

Poleko 2012 - trochę większe silniki fot. gazeo.pl

W dniach 20-23 listopada w Poznaniu odbyła się kolejna edycja targów Poleko i Komtechnika, które prezentują najszerszą ofertę nowoczesnych rozwiązań przyjaznych dla środowiska. Prezentowano technologie i urządzenia używane w różnych dziedzinach, w których ważne jest zachowanie standardów związanych z ochroną środowiska, czyli praktycznie wszędzie.
REKLAMA

Targi podzielono tematycznie. W poszczególnych halach prezentowano rozwiązania związane stosowane w wielu dziedzinach. Stąd nazwy poszczególnych ekspozycji: Miasteczko Ekologiczne, Salon Czystej Energii czy Salon Recyklingu.

Nas najbardziej zainteresowały rozwiązania stosowane w motoryzacji czy szerzej mówiąc w trakcji oraz wykorzystanie gazów powszechnie uważanych za odpadowe do produkcji energii.

Miasteczko Ekologiczne na targach Polekofot. gazeo.plMiasteczko Ekologiczne, na pierwszym planie Eurocargo Natuarl Power, nieco dalej Sprinter NGT a tuż za nim Caddy Bifuel

Miasteczko Ekologiczne

Najwięcej rozwiązań związanych z motoryzacją prezentowano w Miasteczku Ekologicznym, w którym zgromadzono pojazdy zasilane sprężonym gazem ziemnym, LPG oraz za pomocą energii elektrycznej. Było wśród kilka samochodów, które stosunkowo rzadko pojawiają się na targach w Polsce. Można tutaj wymienić podwozie Iveco Stralis, które zabudowano śmieciarką firmy Ekocel, czy Fiata Ducato Natural Power.

Obok nich pokazywano Volkswagena Caddy Bifuel, czyli zasilaną LPG wersję tego popularnego modelu, który powstaje w zakładzie VW w Poznaniu. Konwersja do zasilania gazem płynnym jest dokonywana w Zakładzie Zabudów Specjalnych w Swarzędzu.

W Miasteczku Ekologicznym zaprezentowano także Sprintera NGT oraz Iveco Daily i Eurocargo, oczywiście w wersjach Natural Power.

Elektryczny skuter Vectrixfot. gazeo.plElektryczny skuter Vectrix pod wiatą z panelami fotowoltaicznymi firmy Solartechnik Polska

Część ekspozycji Miasteczka Ekologicznego była związana z elektryczną motoryzacją. Prezentowano Renault Twizy (niestety ostatniego dnia targów już go nie było) i skuter firmy Vectrix. Pojazdy ustawiono pod wiatą garażową ze stacją ładującą zasilaną energią słoneczną firmy Solartechnik Polska. Na dachu wiaty zastosowano panele fotowoltaiczne o mocy około 3,6 kW.

Ciekawym pojazdem eksponowanym w Miasteczku było Volvo z zabudową typu śmieciarka. Zabudowa miała napęd elektryczny realizowany z wykorzystaniem urządzenia E-PTO firmy Banke. Jest ono wyposażone w napędzany elektrycznie, pracujący niezależnie od pracy silnika pojazdu, moduł hydrauliczny. Zamontowane pomiędzy kabiną a zabudową akumulatory są ładowane z sieci elektrycznej po zakończeniu pracy śmieciarki w bazie. Ładowanie trwa 4-6 godzin, a zapas energii zgromadzony w module akumulatorowym wystarcza na cały dzień pracy śmieciarki. Napięcie akumulatorów wynosi 560-700 V. Użytkowanie pojazdu pozwala zaoszczędzić 1-2 litry oleju napędowego na każdą tonę zagęszczonych odpadów, co skutkuje mniejszą emisją szkodliwych składników spalin. Zabudowa pracuje bardzo cicho (bez udziału silnika spalinowego), dzięki czemu może być z powodzeniem używana w nocy.

Gazowy, widlasty 12-cylindrowy silnik MAN E3262 LE20fot. gazeo.plGazowy, widlasty 12-cylindrowy silnik MAN E3262 LE202 o pojemności skokowej 25,8 l osiąga moc 550 kW m.in. dzięki zastosowaniu podwójnego turbodoładowania i 4 zaworów w każdym cylindrze. Jednostkę napędową prezentowano na stoisku MAN Rollo

Kogeneracja

Jak zwykle dużą część ekspozycji zajmowały agregaty kogeneracyjne, czyli zasilane gazem silniki stacjonarne, napędzające generator prądu, wytwarzający napięcie elektryczne. Odzyskiwane z układu chłodzenia silnika ciepło jest wykorzystywane do celów grzewczych czy w różnego rodzaju procesach technologicznych. Tego typu urządzenia są stosowane w oczyszczalniach ścieków, wysypiskach odpadów, gdzie pozyskiwane, bogate w metan, gazy gnilne można wykorzystać do zasilania silników.

MAN

Biorąc pod uwagę ekspozycję firm oferujących rozwiązania dla kogeneracji dominującą rolę na rynku stosowanych w tej dziedzinie jednostek napędowych odgrywa MAN. Silniki niemieckiego producenta były prezentowane na wielu stoiskach.

. H. Cegielski Poznań S.A.. Ważnym producentem siłowni kogeneracyjnych jest, mająca 160-letnią tradycję, polska firma H. Cegielski Poznań S.A., która buduje elektrociepłownie w oparciu o siłownie (silniki) okrętowe. Silniki zbudowane w zakładach Cegielskiego napędzają generatory dwóch elektrowni o mocy 13,9 MW każda, które zbudowano specjalnie na Igrzyska Olimpijskie w Londynie. Cegielski oferuje także kompletne biogazownie, kt&oac…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Relacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.