REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 50
fot. gazeo.pl / We wnęce koła zapasowego zmieścił się zbiornik STAKO o pojemności geometrycznej 34 l. Zamontowano w nim wielozawór firmy Tomasetto Achille. Oprócz opisanych w tekście zaworów, które działają w sytuacjach awaryjnych, zaworu 80 % i zaworu jednokierunkowego (zwrotnego) wielozawór zawiera także: elektromagnetyczny zawór roboczy, zawór nadmiernego wypływu oraz ręczny zawór roboczy poprzednie następne
21.02.2013

Próba ogniowa samochodu - Bezpieczne LPG

Próba ogniowa samochodu - Bezpieczne LPG fot. gazeo.pl


REKLAMA
ona w czujnik ciśnienia i temperatury gazu. Wtryskiwacze JP pokrywają zapotrzebowanie na paliwo silników o mocach do 35 kW na cylinder. Węże połączeniowe Do połączenia poszczególnych elementów instalacji gazowej zastosowano węże gumowe firmy Parker.
 
Zawór zwrotny (jednokierunkowy) wielozaworufot. Tomasetto AchilleZawór jednokierunkowy (w górnej części) współpracuje z zaworem 80 % (w dolnej części). Po lewej pozycja zamknięta, po prawej oba zawory otwarte, co ma miejsce w czasie tankowania zbiornika LPG. Widoczny w dolnej części trzpień zaworu 80 % w przy odpowiednim ustawieniu pływaka w zbiorniku (osiągnięciu poziomu 80 % objętości geometrycznej) przesuwa się w dół a połączony z nim grzybek zamyka dopływ paliwa do zbiornika

Zbiornik LPG

Zastosowany w Escorcie toroidalny zbiornik gazu o wymiarach (śr. x wys.) 565 x 180 mm i pojemności geometrycznej 34 l mieścił 27 l LPG. Jego producentem jest firma STAKO.

Osprzęt zbiornika (wielozawór)

Osprzęt zbiornika, zgodnie z wymaganiami homologacyjnymi, stanowiła armatura w postaci wielozaworu firmy Tomasetto Achille. Wielozawór ten jest jednym z kilku jaki dopuszcza producent do stosowania z tym zbiornikiem.

Wielozawór jest elementem zapewniającym prawidłowe, a w związku z tym bezpieczne użytkowanie zbiornika LPG. Łączy on w jednej obudowie kilka zaworów, z których każdy odpowiada za jeden z aspektów bezpieczeństwa użytkowania zbiornika.

Zawór 80%

Zawór ten odpowiada za odcięcie dopływu LPG przy tankowaniu po osiągnięciu 80 % pojemności geometrycznej zbiornika. Zapewnia w ten sposób 20 % „poduszkę” nad lustrem gazu w fazie ciekłej. Dzięki niej, wraz ze wzrostem temperatury otoczenia ciekłe LPG ma „miejsce” by zwiększyć swoją objętość. Zawór ten współdziała z pływakiem umieszczonym we wnętrzu zbiornika i po osiągnięciu odpowiedniego poziomu paliwa zamyka jego dopływ z dystrybutora.

Zawór bezpieczeństwa w wielozaworzefot. Tomasetto AchilleZawór bezpieczeństwa otwiera się jeśli ciśnienie LPG w zbiorniku będzie na tyle duże, że pokona opór widocznej na rysunku sprężyny

Zawór bezpieczeństwa

Zawór bezpieczeństwa zabezpiecza zbiornik przed nadmiernym (ponad 2,7 MPa) wzrostem ciśnienia, które mogłoby spowodować jego zniekształcenie lub rozszczelnienie. Po osiągnięciu takiej wartości ciśnienia zawór otwiera się na pewien czas, a nadmiar gazu ze zbiornika jest usuwany do obudowy gazoszczelnej (przestrzeń w środku torusa, zamknięta pokrywą, w przypadku zbiornika walcowego specjalna obudowa na wielozaworze), skąd przez otwory wentylacyjne uchodzi pod samochód. Po zmniejszeniu się ciśnienia w zbiorniku zawór zamyka się. Przestrzeń, w której pracuje wielozawór od strony bagażnika (wnętrza pojazdu), powinna być szczelnie zamknięta. W przypadku torusa oznacza to odpowiednie dokręcenie pokrywy zbiornika.

fot. Tomasetto AchillePo stopieniu zaznaczonego elementu zawór ogniowy otwiera się pod wpływem panującego wewnątrz zbiornika ciśnienia

Zawór ogniowy (topikowy)

Zawór ogniowy (topikowy), otwiera się (przez stopienie), upuszczając cały gaz ze zbiornika, którego płaszcz osiągnął temperaturę 110°C. Wspomaga on pracę zaworu bezpieczeństwa, zabezpieczając zbiornik przed rozszczelnieniem w wyniku osłabienia materiału, z którego wykonany jest jego płaszcz, ponieważ wraz ze wzrostem temperatury następuje zmniejszenie wytrzymałości stali.

W zbiornikach mających zawór bezpieczeństwa o wydajności powyżej 17,7 m3/min. zawór ogniowy nie jest wymagany.

. Oprócz wymienionych zaworów , które decydują o bezpieczeństwie podczas takiego zdarzenia jak próba ogniowa wielozawór zawiera jeszcze inne elementy (przekroje w galerii). Są nimi:. zawór nadmiernego wypływu, który przy zbyt szybkim, przekraczającym zapotrzebowanie silnika, przepływie LPG odcina jego wypływ ze zbiornika (sytuacja taka ma miejsce kiedy rozszczelnieniu, przerwaniu ulegnie przewód doprowadzający gaz do…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Landi Renzo, Tomasetto Achille, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.