28.01.2013

Wielozawory - bezpieczeństwo zbiorników LPG

Głównymi konsumentami LPG są użytkownicy pojazdów zasilanych gazem. Prawidłowo użytkowany samochód napędzany autogazem, w którym poprawnie zamontowano system zasilania jest w pełni bezpieczny. Z uwagi na mnogość zastosowanych zabezpieczeń poziom bezpieczeństwa jest chyba nawet wyższy niż w przypadku pojazdów napędzanych klasycznymi paliwami silnikowymi (benzyną lub olejem napędowym).
REKLAMA
Armatura rozdzielona (holenderska)fot. gazeo.plArmatura rozdzielona (holenderska) w zbiorniku toroidalnym: 1- wskaźnik poziomu gazu, 2- zawór bezpieczeństwa, 3- króciec połączony z umieszczonym na zewnątrz zaworem tankowania, 4- elektromagnetyczny zawór roboczy

Zabezpieczenia stosowane w samochodowych instalacjach gazowych działają samoczynnie. Największą ich liczbę zamontowano na zbiorniku gazu ze względu na niewielkie nadciśnienie z jakim przechowywany jest gaz.

Osprzęt zbiornika w postaci wielozaworu lub armatury rozdzielonej i zaworu tankowania umożliwiają prawidłowe i bezpieczne użytkowanie samochodowego zbiornika LPG.

Osprzęt zbiornika (wielozawór lub armatura rozdzielona)

Wielozawór zbiornika toroidalnegofot. gazeo.plWielozawór w zbiorniku toroidalnym: 1- wskaźnik poziomu gazu z czujnikiem przekazującym sygnał do przełącznika rodzaju zasilania z pełnym wskazaniem poziomu paliwa w zbiorniku, 2- plastykowa obudowa pod którą znajduje się ujście zaworu bezpieczeństwa, 3- zawór ogniowy (topikowy), 4- ręczny zawór roboczy, 5- elektromagnetyczny zawór roboczy

Wielozawór jak sama nazwa wskazuje łączy w jednej obudowie kilka zaworów, z których każdy jest ważny dla prawidłowego i bezpiecznego działania zbiornika ciśnieniowego. Armatura rozdzielona (typu holenderskiego) zawiera dokładnie takie same zawory (każdy z nich jest osobnym elementem), które są mocowane na płycie armaturowej zbiorniku (zbiorniki do obu typów armatury mają inną konstrukcję i nie są amienne). Zastosowanie armatury rozdzielonej pozwala przede wszystkim na zwiększenie przekrojów kanałów poszczególnych zaworów. Dzięki temu można zwiększyć, np. wydajność zaworu bezpieczeństwa, której wartość jest ściśle uzależniona od powierzchni (wielkości) zbiornika czy szybkość tankowania.

Z tego powodu w większych zbiornikach stosuje się wyłącznie armaturę rozdzieloną ponieważ w wielozawór nie jest w stanie pomieścić zaworu bezpieczeństwa o odpowiedniej wydajności.

Zawór 80%

Jedną z najważniejszych funkcji osprzętu zbiornika jest odcięcie dopływu paliwa przy tankowaniu po osiągnięciu 80% pojemności geometrycznej zbiornika. Dzięki temu zapewniona jest 20% wolna przestrzeń nad lustrem gazu, która umożliwia rozszerzanie się ciekłej mieszaniny propanu i butanu wraz ze wzrostem temperatury.

Zawór 80% w wielozaworzefot. Tomasetto AchilleZawór 80% (2) zamyka dopływ gazu przy tankowaniu w wyniku ruchu pływaka po osiągnięciu przez niego ściśle określonej pozycji, wyznaczającej 80% objętości geometrycznej zbiornika. Ruch z elementu (1) jest przekazywany z pływaka na wskaźnik poziomu gazu. Nie ma pomiędzy nimi połączenia mechanicznego (ruch jest przekazywany przez oddziaływanie magnetyczne)

Zawór współdziałając z pływakiem umieszczonym we wnętrzu zbiornika, po osiągnięciu odpowiedniego poziomu paliwa zamyka jego dopływ z zaworu tankowania.

W miarę możliwości powinniśmy kontrolować działanie zaworu 80% w czasie tankowania paliwa gazowego. Znając objętość geometryczną (jest ona podana na tabliczce zbiornika lub w jego paszporcie) łatwo obliczymy ilość gazu jaką możemy bezpiecznie zatankować do zbiornika w naszym samochodzie. Dla przykładu do zbiornika o pojemności geometrycznej 45 l możemy zatankować 80% x 45 l czyli 36 l gazu. „Wyjeżdżając” gaz do końca i tankując gaz do pustego zbiornika sprawdzamy poprawność działania jednego z najważniejszych zaworów armatury zbiornika. Jeśli do zbiornika zatankujemy więcej paliwa, w ekstremalnej sytuacji możemy doprowadzić do tego (szczególnie latem w wysokich temperaturach otoczenia), że uruchomi się zawór bezpieczeństwa i gaz będzie upuszczany na zewnątrz samochodu.

Dlatego sprawne działanie zaworu 80% jest najważniejsze dla bezpiecznej eksploatacji gazowego układu zasilania w samochodzie. Zatankowanie większej ilości gazu (ponad 80% objętości geometrycznej zbiornika) powinno wzbudzać nasze zaniepokojenie. Jeśli sytuacja taka się powtarza powinno to stanowić sygnał skutkujący wizytą w warsztacie.

. Zawór nadmiernego wypływu. Bardzo ważny jest również zawór ograniczający nadmierny wypływ gazu, często, z uwagi na sposób działania nazywany zaworem kinetycznym lub dynamicznym. Jest on uruchamiany przy zbyt szybkim, przekraczającym zapotrzebowanie silnika wypływie gazu króćcem doprowadzającym gaz do komory silnikowej co ma miejsce w przypadku uszkodzenia (przecięcia) lub odłączenia przewodu ciśnieniowego umieszczonego pod samoc…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 75%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Tomasetto Achille, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.