REKLAMA
LPG
28.03.2014

Co sprawdzić w samochodzie z LPG po zimie?

W tym roku zima była bardzo łaskawa. Dni ze śniegiem na ulicach i siarczystym mrozem było niewiele. Nie zmienia to jednak faktu, że przed sezonem wiosenno-letnim należy sprawdzić stan samochodu.
REKLAMA

Choćby z uwagi na stan powłok antykorozyjnych, które zimą są poddawane najbardziej wymagającej próbie. Każdy ubytek lakieru powstały w okresie zimowym, kiedy ulice są posypywane solą (jeśli została odsłonięta „goła” blacha) może stać się ogniskiem korozji.

Nie dotyczy to tylko dekoracyjnych powłok lakierniczych, lecz także, a może przede wszystkim zabezpieczenia antykorozyjnego podwozia, które w czasie zimy w jeszcze większym stopniu jest narażone na uszkodzenia.

Podwozie samochodu z instalacją LPGfot. gazeo.plPodwozie samochodu z instalacją LPG. We wnęce koła zapasowego widoczny jest otwór wentylacyjny przestrzeni, w której znajduje się wielozawór. Właśnie tam i w okolicach śrub mocujących należy zwrócić szczególną uwagę na stan powłoki antykorozyjnej

Podwozie

Sprawdzenie zabezpieczenia antykorozyjnego podwozia, szczególnie w miejscach, w których znajdują się otwory wykonywane do mocowania zbiornika LPG i wentylacji przestrzeni wielozaworu powinno być wykonane bardzo starannie, ponieważ uzupełniana w warunkach warsztatowych powłoka może nie być tak trwała jak zabezpieczenie fabryczne. Przy tej okazji warto sprawdzić także stan mocowania zbiornika oraz samych śrub mocujących, a w przypadku zbiorników montowanych pod samochodem także stan ich zabezpieczenia antykorozyjnego, mocowania osłon zbiornika i obudowy wielozaworu.

Mycie nadwozia

Całe nadwozie i w miarę możliwości także podwozie należy dokładnie umyć z zalegających w różnych zakamarkach zanieczyszczeń. Z uwagi na dużą skłonność do gromadzenia wody mogą one być przyczyną powstawania ognisk korozji.

Płyny

Silnik VW 1,6 MPIfot. gazeo.plSprawdzenie poziomu płynów eksploatacyjnych jest podstawową czynnością obsługową, którą można wykonać samodzielnie

W okresie zimowym z uwagi na warunki atmosferyczne niezbyt chętnie zaglądamy pod maskę, dlatego nie od rzeczy będzie sprawdzenie poziomu wszystkich płynów eksploatacyjnych (olej silnikowy, ciecz chłodząca, płyn hamulcowy, olej w układzie wspomagania układu kierowniczego czy też stosowana w niektórych samochodach lubryfikacja).

Przy okazji sprawdzania poziomu cieczy w układzie chłodzenia warto pokusić się także o sprawdzenie działania wentylatorów chłodnicy, które podczas upałów chronią silnik przed przegrzaniem.

Reduktor LPG Tartarini z filtrem fazy ciekłej i gazowejfot. gazeo.plReduktor LPG Tartarini z filtrem fazy ciekłej i gazowej w dolnej części komory silnikowej Pandy TwinAir, nawet pomimo zastosowania osłony nie jest w 100% chroniony przez zanieczyszczeniami

Instalacja LPG

Gazowy układ zasilania także powinien być przejrzany pod kątem ewentualnych uszkodzeń, które mogły powstać w okresie zimowym. Jeśli samochód akurat nie wymaga wykonania planowego przeglądu instalacji gazowej należy sprawdzić podstawowe jej elementy pod kątem ewentualnych uszkodzeń widocznych z zewnątrz, sprawdzić stan ich mocowania, szczelność połączeń instalacji gazowej (ewentualne wycieki LPG i cieczy chłodzącej) oraz wykonać wspomniany już przegląd powłok antykorozyjnych pod samochodem.

Należy sprawdzić także mocowanie przewodów gazowych pod samochodem, które w warunkach zimowych są narażone na kontakt z podłożem (śniegiem, lodem i błotem pośniegowym). Jeśli w samochodzie stosowane są ekrany termiczne (oddzielające przewody układu zasilania gazowego od układu wylotu spalin) także należy sprawdzić stan ich mocowania.

W instalacji LPG powinno się także sprawdzić stan instalacji elektrycznej, szczególnie wszelkich złącz, które w czasie kiedy są wystawione na działanie wilgoci i soli drogowej mogły ulec mniejszej lub większej destrukcji, a jak wiadomo ich stan wpływa na działanie wszystkich elementów instalacji gazowej.

Podsumowanie

Pomimo występujących tej zimy bardzo dobrych warunków atmosferycznych warto trochę uwagi poświęcić samochodowi przed sezonem letnim, kiedy większość z nas korzysta ze swych pojazdów bardziej intensywnie i z reguły na większych dystansach.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.