REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 10
fot. Bosch / Czujnik ciśnienia Bosch poprzednie następne
18.11.2013

Czujniki ciśnienia LPG w gazowych układach zasilania

Czujniki ciśnienia LPG w gazowych układach zasilania fot. gazeo.pl

Sekwencyjne systemy zasilania gazowego stosowane we współczesnych samochodach są sterowane przez sygnały pracujących wtryskiwaczy benzynowych, zatem można powiedzieć, że na ich pracę mają wpływ wszystkie czujniki zamontowane na silniku.
REKLAMA

Aby jednak wyznaczyć dawkę LPG, którą należy podać do silnika niezbędne jest śledzenie parametrów tego paliwa (ciśnienia i temperatury gazu). Pozwalają one na określenie jego objętości, a tym samym wyznaczenie, niezbędnej w konkretnych warunkach pracy silnika dawki LPG. Jest ona zmieniana, podobnie jak w układzie benzynowym, przez zmianę czasu wtrysku gazu (czasu otwarcia wtryskiwaczy LPG).

Listwa wtryskowa MEDfot. gazeo.plCzujnik ciśnienia i temperatury gazu firmy Bosch w 4-sekcyjnej listwie wtryskowej MED

Z tego właśnie powodu niezbędnym wyposażeniem każdej sekwencyjnej instalacji gazowej (IV generacji) jest czujnik ciśnienia i temperatury gazu.

Oprócz wyznaczania dawki paliwa gazowego sygnał ciśnienia gazu jest także wykorzystywany do przełączenia silnika na zasilanie benzyną, kiedy w zbiorniki LPG kończy się gaz. W miarę zużywania się LPG maleje ciśnienie gazu. Po osiągnięciu określonej wartości sterownik przełącza silnik na zasilanie benzyną. Przejście na zasilanie benzynowe może być także wynikiem nieprawidłowości w działaniu reduktora czy też zanieczyszczenia filtrów LPG, wskutek czego także następuje zmniejszenie ciśnienia gazu i przełączenie zasilania na benzynowe.

Przełączenie na benzynę może być także efektem za niskiej temperatury gazu. Zbyt niska wartość tego parametru sygnalizowana przez czujnik, świadcząca np. o niewłaściwym działaniu reduktora-parownika, wymusza na sterowniku LPG przełączenie silnika na zasilanie benzyną.

Czujniki ciśnienia Bosch

Firma Bosch nie jest postrzegana jako dostawca kompletnych gazowych układów zasilania. Jednak jej udział w rozwoju tego typu systemów (szczególnie CNG, także do silników Diesla) jest znaczący.

Producenci samochodów czy silników zasilanych CNG bardzo często sięgają po różnego rodzaju „gazowe” komponenty Boscha. Są  to wtryskiwacze, listwy wtryskiwaczy, sterowniki czy różnego rodzaju czujniki.

W instalacjach LPG montowanych na rynku wtórnym wykorzystuje się czujniki ciśnienia i temperatury gazu firmy Bosch, dzięki którym możliwe jest precyzyjne określenie niezbędnej w danej chwili dawki paliwa.

Warto wiedzieć

W czujnikach ciśnienia stosuje się tzw. układy MEMS (Micro-Electro-Mechanical Systems) wykorzystujące zjawisko piezoelektryczne. Elementem pomiarowym jest miniukład z wtopionymi piezorezystorami. Pod nim znajduje się komora próżniowa od zewnątrz zamknięta szklaną płytką. Wyginany pod wpływem oddziaływania ciśnienia mostek piezoelektryczny wywołuje zmianę jego rezystancji, która jest miarą oddziałującego na czujnik ciśnienia.

Rodzaje czujników ciśnienia gazu

W systemach IV generacji, czyli obecnie najbardziej popularnych instalacjach sekwencjach mierzy się ciśnienie i temperaturę gazu, oczywiście odparowanego. Zatem czujniki mierzące te parametry są montowane za reduktorem i filtrem fazy gazowej, czyli na drodze paliwa gazowego z reduktora do listwy wtryskiwaczy.

Zdarza się także, że czujnik ciśnienia i temperatury gazu bywa umieszczony w samej listwie wtryskowej, filtrze fazy gazowej lub sterowniku LPG (zobacz zdjęcia w galerii).

W zależności od sposobu pomiaru, stosowane w instalacjach gazowych, czujniki ciśnienia dzielą się na:

Czujniki ciśnienia w kolektorze dolotowym (MAP). Aby wyznaczyć dawkę paliwa gazowego niezbędną do zasilania silnika niezbędne jest także monitorowanie jego obciążenia.. W zależności od przyjętego w sterowniku gazowym algorytmu miarą obciążenia silnika może być czas wtrysku benzyny, ciśnienie w kolektorze dolotowym lub oba te parametry równocześnie.. Z tego względu w większości instalacji niezbędnym wyposażeniem zestawu monta…
 

Jeśli interesują Cię także inne czujniki ciśnienia stosowane w gazowych układach zasilania, zajrzyj na następną stronę.
Pozostało: 50%



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Bosch, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.