17.06.2009

Eksploatacja silnika zasilanego LPG

Aby zrozumieć i w konsekwencji przekonać się do eksploatacji samochodu zasilanego LPG, trzeba zacząć od właściwości tego gazu, który jest pod wieloma względami znacznie korzystniejszy dla silnika niż benzyna.
REKLAMA

Aby zrozumieć i w konsekwencji przekonać się do eksploatacji samochodu zasilanego LPG, trzeba zacząć od właściwości tego gazu, który jest pod wieloma względami znacznie korzystniejszy dla silnika niż benzyna.

Wymiana membran w reduktorze LPGfot. VanEkstraWymiana membran w reduktorze LPG

Entuzjastami samochodów napędzanych gazem zawsze byli ludzie o nieco wyższej kulturze technicznej. Wynika to ze specyfiki tego paliwa, które może powodować pewne utrudnienia (gaśnięcie na biegu jałowym, cofnięcia płomienia itp.). Wraz ze zmianą generacji układów gazowych takie sytuacje są w coraz większym stopniu eliminowane, a stanowiące coraz większą część rynku instalacji LPG systemy sekwencyjne są właściwie bezawaryjne. Oczywiście nie zwalnia to użytkowników z obowiązku eksploatacji zgodnej z zaleceniami. Szczególnie istotna jest wymiana filtrów, które zmniejszają wpływ jakości paliwa.

Magazynowanie paliwa w zbiorniku ciśnieniowym dla niektórych użytkowników jest pewnym problemem „psychologicznym”. Analiza faktów i ocena działania urządzeń technicznych zabezpieczających zbiorniki pozwala zrozumieć, że jazda na gazie to nie jazda „na bombie”, jak niektórzy sądzą. Niestety dotychczas funkcjonują stereotypy, które odstraszają od używania tego taniego i ekologicznego paliwa.

Zobacz w filmie Próba ogniowa auta z LPG lub przeczytaj w artykule Próba ogniowa samochodu - Bezpieczne LPG jak zachowuje się zbiornik LPG w czasie pożaru samochodu.

Gaz płynny LPG stanowi doskonałe paliwo do zasilania silników spalinowych przede wszystkim dzięki większej liczbie oktanowej. Dzięki temu zwiększa się odporność na spalanie stukowe, a zatem można stosować wyższe stopnie sprężania. Przy adaptacji na zasilanie gazem nie zwiększa się stopnia sprężania (co pozwoliłoby wykorzystać znacznie większą część potencjału paliwa gazowego), lecz z pewnością LPG znacznie lepiej spala się w silniku, szczególnie w zakresie dużych obciążeń. Gaz dzięki swojemu stanowi skupienia (po odparowaniu) znacznie lepiej miesza się z powietrzem, tworząc jednorodne mieszanki. Umożliwia to, nawet w instalacjach starszych generacji (mieszalnikowych), bardziej precyzyjny rozdział mieszanki pomiędzy poszczególne cylindry: nie występują znaczne różnice w składzie, zatem praca silnika jest bardziej równomierna i cichsza. Spalanie jest całkowite, nie powstają osady w komorach spalania i nie występuje korozja związana z dodawaniem do benzyn dodatków podwyższających LO, a co za tym idzie emisja składników toksycznych jest mniejsza (przy prawidłowej regulacji). Cicha praca silnika wynika także z charakterystyki spalania mieszanki gazowo-powietrznej. Spala się ona wolniej, z mniejszym ciśnieniem spalania, jego przyrost w czasie jest mniejszy: silnik pracuje wyraźnie ciszej, mniejsze są obciążenia układu tłokowo-korbowego. Z drugiej strony, przewlekłość procesu spalania jest przyczyną wzrostu temperatury w komorze spalania (na co współczesne jednostki napędowe nie są wrażliwe).

Silnik zasilany gazem jest również bardziej elastyczny.

Wartość opałowa paliwa gazowego jest niższa niż benzyny, dlatego silniki gazowe rozwijają nieco mniejsze moce i zużywają większe (objętościowo) ilości paliwa. Kolejną przyczyną nie wykorzystania w pełni potencjału gazu jest zbyt późny zapłon, zoptymalizowany w silniku do zasilania benzyną. Inną przyczyną zmniejszenia mocy silnika gazowego jest występujący w instalacjach 1. i 2. generacji mieszalnik, powodujący zwężenie przekroju kanału dolotowego, a tym samym zmniejszenie napełniania cylindrów. Zjawisko to jest potęgowane przez ogrzewanie kolektorów dolotowych.

Wykorzystanie parametrów paliwa gazowego rośnie wraz ze zmianą generacji systemów gazowych.

Silnik zasilany gazem jest znacznie bardziej wrażliwy na wszelkie zaniedbania serwisowe niż taki sam zasilany wyłącznie benzyną. Należy przestrzegać wymagań producenta silnika, jak również dostawcy systemu gazowego. Są one ze względu na charakter LPG nieco zaostrzone. Dotyczy to układu zapłonowego i regulacji zaworów, którą trzeba wykonywać częściej. Taki stan wynika ze specyficznych warunków, w jakich pracują świece zapłonowe i zawory silnika zasilanego gazem.

. Wolniejszy, bardziej przewlekły i odbywający się przy większych temperaturach proces spalania może spowodować szybsze zużycie świec zapłonowych. Większa oporność mieszanki gazowo-powietrznej wymaga większej energii wyładowania i zaleca się stosowanie świec jednoelektrodowych i zmniejszenie odstępu pomiędzy elektrodami świec. Inne elementy układu zapłonowego, np. przewody wysokiego napięcia należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta.. Zanie…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Vanekstra



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.