REKLAMA
LPG
18.01.2017

Instalacja gazowa zimą


REKLAMA
jmy, że jednym z warunków przełączenia na zasilanie gazem jest w tych układach osiągnięcie wymaganej temperatury cieczy chłodzącej. Dlatego należy sprawdzić i ewentualnie uzupełnić poziom cieczy w układzie chłodzenia, co zapobiegnie występowaniu ww. usterek.
 

Sprawność termostatu

Prawidłowa praca układu chłodzenia wymaga również sprawnego termostatu. Jeśli jest on otwarty (a tak najczęściej zachowuje się uszkodzony termostat), silnik jest cały czas niedogrzany. Nie wpływa to na pracę na benzynie, silnik może jednak wykazywać większe zużycie paliwa, a tym samym większą emisję szkodliwych składników spalin. Niesprawny termostat może być przyczyną późnego przełączania się silnika na gaz (konieczności pokonywania długich odcinków na benzynie). Następnie, podczas pracy silnika na gazie z niesprawnym termostatem, na skutek intensywnego odbierania ciepła przez rozprężający się gaz, może dochodzić do niedokładnego odparowania paliwa (z zawartością fazy ciekłej), co w efekcie może prowadzić do zakłóceń w pracy silnika (problemy z równomierną pracą, z mocą, ze zużyciem gazu). W skrajnych przypadkach może dojść do oszronienia reduktora, mieszalnika czy listwy wtryskiwaczy w układach sekwencyjnych. Może to być przyczyną uszkodzenia tych elementów, a na pewno ich unieruchomienia. Takie zmiany temperatury są również przyczyną przełączania silnika na zasilanie benzyną w fazie rozgrzewania silnika. Warto sprawdzić zatem działanie termostatu upewniając się, czy silnik prawidłowo się nagrzewa.

Filtr powietrzafot. gazeo.plFiltr powietrza

3. Układ dolotowy

Filtr powietrza i szczelność układu

Sprawność układu dolotowego jest istotna zawsze, nie tylko zimą, lecz z doświadczenia wynika, że właśnie przed zimą, po okresie letnim i wyjazdach wakacyjnych, filtry powietrza są najbardziej zabrudzone. Zatem warto przed zimą skontrolować stan filtra oraz przy okazji szczelność jego obudowy i rur dolotowych. Zużyty (brudny) filtr powietrza czy nieszczelności w układzie dolotowym, szczególnie podczas jazdy na gazie, mogą być przyczyną zwiększonego zużycia paliwa i obniżonej mocy silnika. Regularna wymiana filtra powietrza jest podstawą niskiego zużycia gazu oraz prawidłowej pracy na paliwie gazowym.

Układ odpowietrzenia skrzyni korbowej (zwany potocznie odmą)

Jest to element silnika, na który właściwie nikt nie zwraca uwagi, natomiast jego działanie jest bardzo istotne dla prawidłowej pracy jednostki napędowej. Układ ten jest właściwie bezobsługowy, przynajmniej dopóki nie ulegnie uszkodzeniu. Z reguły szczelność tracą węże łączące skrzynię korbową z układem dolotowym. W silnikach o dużym przebiegu, które mają długi układ odpowietrzenia skrzyni korbowej, może czasami dochodzić do zapchania się (z uwagi na stan silnika) lub zamarznięcia odmy (z uwagi na to, iż w spalinach silnika zasilanego LPG znajduje się więcej pary wodnej). Sytuacja taka wywołuje nadciśnienie w skrzyni korbowej, co doprowadza do powstania nieszczelności i wycieków oleju. Zaburzać to może również poprawną pracę silnika na gazie. Zatem warto przed zimą sprawdzić stan odmy.

Filtry fazy ciekłej (nowy i zużyty)fot. gazeo.plFiltry fazy ciekłej (nowy i zużyty)

W instalacji gazowej:

1. Filtry gazu

Instalacje mieszalnikowe (I i II generacja)

Wymiana wkładu filtra fazy ciekłej. Jego zabrudzenie może objawiać się ograniczoną mocą i problemami z utrzymaniem obrotów biegu jałowego.

Instalacje wtryskowe (III i IV generacja)

Filtry fazy gazowej (nowy i zużyty)fot. gazeo.plFiltry fazy gazowej (nowy i zużyty)

Wymiana wkładu filtra fazy ciekłej oraz dodatkowego filtra fazy gazowej, który zabezpiecza precyzyjne elementy, jakimi są wtryskiwacze. Wymiana tego drugiego filtra w okresie przedzimowym jest niezwykle istotna, bo powoduje on oczyszczanie gazu również z zanieczyszczeń oleistych, które spowalniają działanie wtryskiwaczy lub wręcz uniemożliwiają ich pracę. Zaniedbanie wymiany tego filtra może powodować konieczność naprawy lub wręcz wymiany listwy wtryskiwaczy.

2. Regulacja systemu

Podstawą poprawnej pracy instalacji gazowej jest jej odpowiednia regulacja (regulacja reduktora, regulacja ilości gazu lub ustawienie poprawnych parametrów systemu). Przed zimą następuje zmiana składu gazu na stacjach paliw, a instalacja gazowa zaczyna pracować w znacznie niższych temperaturach zewnętrznych, co powoduje konieczność regulacji systemu. Odpowiednia regulacja ma bezpośredni wpływ na prawidłową pracę silnika na gazie, na jego właściwości jezdne, a także na wielkość zużycia paliwa. W samochodach z wielopunktowym wtryskiem benzyny, wyposażonych w systemy wtrysku gazu, poprawne skalibrowanie instalacji gazowej ma wpływ na działanie układu benzynowego. Ewentualne nieprawidłowości w regulacji instalacji mogą po pewnym czasie powodować „rozregulowanie” układu benzynowego, co może się objawiać problemami z np. uruchamianiem silnika na benzynie czy zaświeceniem lampki „check engine” na desce rozdzielczej. W wybranych modelach reduktorów (głównie w I i II generacji instalacji) występuje specjalna śruba, po odkręceniu której spuszczamy odkładające się w nich oleiste zanieczyszczenia zwane potocznie „mazutem” czy „smołą pogazową”.

Regularnie wykonywana regulacja systemu gwarantuje nam sprawne jego działanie oraz odpowiednie właściwości jezdne i zużycie gazu. Jest też czynnością, która pozwala na wczesne zdiagnozowanie poważniejszych usterek. Często wyeksploatowane systemy (głównie reduktory czy listwy wtryskiwaczy LPG) powodują konieczność regulacji. W przypadku, gdy jest ona nieskuteczna (wymaga powtarzania, ponieważ pewne elementy nie pracują właściwie) należy podjąć odpowiednie czynności serwisowe, takie jak regeneracja reduktora czy jego wymiana. Okres zimowy sprzyja ujawnianiu się niedomagań reduktorów czy wtryskiwaczy gazowych. Dokonanie naprawy przed prawdziwą zimą pozwoli nam sprawnie korzystać z samochodu na gaz w tym trudnym okresie.

Podwozie samochodufot. gazeo.plPodwozie samochodu

3. Mocowanie poszczególnych elementów instalacji

Wbrew pozorom, sprawdzenie mocowania poszczególnych elementów jest bardzo istotne. Szczególnie należy zwracać uwagę na elementy mocowane pod samochodem (mocowanie zbiornika, przewodów gazowych) i stan ich zabezpieczenia antykorozyjnego. Zaniedbanie tej prostej czynności przez kilka kolejnych sezonów może doprowadzić do wystąpienia dużych ognisk korozji.

Jak widać, przygotowanie samochodu z instalacją gazową do zimy wymaga zadbania zarówno o sam samochód i silnik, jak i o instalację. Regularnie serwisowany samochód i instalacja gazowa to podstawa bezpiecznej i bezawaryjnej eksploatacji. Szczególnie warto zadbać o nasz samochód i instalację przed okresem zimowym i dokonać niezbędnych czynności serwisowo-naprawczych. Wtedy zima nas nie zaskoczy.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.