REKLAMA
LPG
18.01.2017

Instalacja gazowa zimą

Okres zimowy stanowi sprawdzian dla wszystkich samochodów, bez względu na to, jakim paliwem są zasilane. Jednak w przypadku silników wyposażonych w alternatywny układ zasilania gazowego, pewne aspekty obsługi zarówno silnika, jak i samej instalacji, nabierają szczególnego znaczenia.
REKLAMA

Należy pamiętać, iż podstawowym warunkiem poprawnego działania instalacji gazowej w naszym samochodzie jest sprawność poszczególnych układów samego silnika.

Zatem, aby zachować sprawność silnika zasilanego LPG w szczególnej porze, jaką jest zima, należy po prostu wykonać przegląd samochodu i jego instalacji gazowej. Szczególnej uwagi wymagają:

Świece zapłonowefot. gazeo.plŚwiece zapłonowe (nowa, zużyta, skrajne zużycie - brak elektrody środkowej)

W silniku:

1. Układ zapłonowy

W okresie jesienno-zimowym, kiedy mamy do czynienia z dużą ilością wilgoci i niskimi temperaturami, wszelkie niedomagania układu zapłonowego, jakiekolwiek uszkodzenia izolacji (będące efektem zużycia czy uszkodzeń), powodują przebicia wysokiego napięcia do masy. W czasie eksploatacji silnika na gazie, nawet niewielkie uszkodzenia izolacji układu wysokiego napięcia czy drobne niedomagania jego elementów (czujniki, cewki, świece zapłonowe, przewody wysokiego napięcia, kopułki, palce rozdzielacza) są odczuwalne znacznie wcześniej niż na benzynie. Jest to związane z wyższymi wymaganiami paliwa gazowego w stosunku do sprawności układu zapłonowego - mieszanka gazowo-powietrzna zapala się znacznie trudniej niż mieszanka benzynowo-powietrzna. Obrazowo można przedstawić to w następujący sposób: silnik działa na benzynie bez większych problemów, jeśli sprawność układu zapłonowego spada nawet do 50%. Podczas eksploatacji samochodu na gazie, pierwsze objawy niedomagań układu zapłonowego będą odczuwalne, gdy sprawność spadnie poniżej 80 %. Z tego powodu często użytkownik, w którego samochodzie pojawiło się np. poszarpywanie przy ruszaniu jest przekonany, że to wina instalacji gazowej, ponieważ na benzynie jest wszystko w porządku.

W zależności od zamontowanej w samochodzie generacji instalacji gazowej, niedomagania układu zapłonowego mogą mieć różne objawy i konsekwencje. Przy wszystkich systemach pierwszym objawem niedomagań układu zapłonowego jest poszarpywanie podczas jazdy i ruszania na gazie. Objawy z czasem nasilają się, powodując coraz bardziej odczuwalne szarpanie, przerywanie pracy silnika i zaczynają się pojawiać także na benzynie, powodując nawet problemy z uruchamianiem silnika.

Cewka zapłonowa i przewody wysokiego napięciafot. gazeo.plCewka zapłonowa i przewody wysokiego napięcia

Niesprawności układu zapłonowego są najbardziej odczuwalne i mogą powodować najgłębsze konsekwencje w samochodach z wielopunktowym wtryskiem benzyny, wyposażonych w instalacje mieszalnikowe - układy I i II generacji (więcej o generacjach samochodowych systemów gazowych w artykule Generacje instalacji LPG). Ze względu na długie kolektory ssące i wprowadzenie gazu przed przepustnicą powietrza, niedomagania układu zapłonowego powodują występowanie zjawiska tzw. cofającego się płomienia (strzału). Jego występowanie może powodować uszkodzenie elementów układu dolotowego (w tym drogich elementów pomiarowych - przepływomierzy powietrza, czujników, obudów filtra powietrza, kolektorów ssących wykonanych z tworzyw sztucznych).

Warto więc przed okresem jesienno-zimowym dokonać sprawdzenia układu zapłonowego i wymiany odpowiednich części. Należy pamiętać, że układ zapłonowy to nie tylko świece i przewody, ale także cewki, czujnik położenia wału czy w niektórych układach także kopułka i palec rozdzielacza. Wszystkie te elementy tworzą całość i muszą być sprawne, by cały układ działał prawidłowo. Pamiętajmy także, że ważny jest prawidłowy dobór elementów i ich umiejętny montaż (dotyczy to głównie świec i przewodów zapłonowych, które można niewłaściwie dobrać i uszkodzić przy montażu).

Zbiornik wyrównawczy układu chłodzenia silnikafot. gazeo.plPoziom cieczy chłodzącej w zbiorniku wyrównawczym jest bardzo istotny dla prawidłowej pracy instalacji gazowej

2. Układ chłodzenia

Poziom cieczy chłodzącej

Występujący praktycznie we wszystkich najczęściej używanych generacjach instalacji gazowych (z wyłączeniem V generacji), reduktor-parownik LPG jest zawsze ogrzewany przez ciecz chłodzącą silnik. Zapewnia to efektywne odparowanie gazu. Zatem sprawność układu chłodzenia silnika jest niezbędna dla prawidłowej pracy reduktora-parownika, a więc całego systemu zasilania gazem. Zbyt niski poziom cieczy w układzie chłodzenia powoduje, że reduktor jest niedostatecznie ogrzewany. W konsekwencji doprowadza to do niedokładnego odparowania paliwa i nieprawidłowości w działaniu silnika. W systemach sekwencyjnego wtrysku gazu mogą występować powrotne przełączenia na benzynę z uwagi na wychładzanie reduktora. Przypomnijmy, że jednym z warunków przełączenia na zasilanie gazem jest w tych układach osiągnięcie wymaganej temperatury cieczy chłodzącej. Dlatego należy sprawdzić i ewentualnie uzupełnić poziom cieczy w układzie chłodzenia, co zapobiegnie występowaniu ww. usterek.

. Sprawność termostatu. Prawidłowa praca układu chłodzenia wymaga również sprawnego termostatu. Jeśli jest on otwarty (a tak najczęściej zachowuje się uszkodzony termostat), silnik jest cały czas niedogrzany. Nie wpływa to na pracę na benzynie, silnik może jednak wykazywać większe zużycie paliwa, a tym samym większą emisję szkodliwych składników spalin. Niesprawny termostat może być przyczyną późnego przełączania się silnika na gaz (konie…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.