REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 3
fot. Expert Auto / Tabela z momentami dokręcania świec zapłonowych w zależności od średnicy ich gwintu i sposobu uszczelnienia poprzednie następne
02.06.2014

Jak prawidłowo montować świece zapłonowe Brisk?

REKLAMA Jak prawidłowo montować świece zapłonowe Brisk? fot. Expert Auto

Pytanie postawione w tytule wielu mechanikom wyda się banalne, ponieważ dotychczas stosowane świece zapłonowe, o stosunkowo dużej średnicy, były bardzo odporne na niedokładności montażu.
REKLAMA

Obecnie, kiedy w niewielkich komorach spalania silników o zapłonie iskrowym (ZI), w których pracują po 4 zawory i coraz częściej znajduje się także wtryskiwacz benzynowy, miejsca na świece zapłonowe jest coraz mniej. Powoduje to, że te bardzo istotne dla poprawnego działania silników o ZI elementy są coraz mniejsze i zarazem delikatniejsze, a tym samym bardziej wrażliwe na jakość montażu.

Dokręcanie świec zapłonowych kluczem dynamometrycznymfot. Expert AutoŚwiece zapłonowe zawsze powinno dokręcać się kluczem dynamometrycznym

A trzeba pamiętać, że przy swoich niewielkich wymiarach, świece zapłonowe, szczególnie w jednostkach napędowych zasilanych paliwami gazowymi, są jednymi z najbardziej obciążonych cieplnie elementów.

Niewielkie wymiary świec zapłonowych i związana z tym możliwość ich uszkodzenia mechanicznego przy nieumiejętnym montażu powodują, że ich wymiana, z pozoru prosta, nie jest już tak banalna jak kiedyś, kiedy świece były znacznie bardziej masywne.

Zalecenia montażowe odnośnie świec zapłonowych zwykle zawierają moment ich dokręcenia, ewentualnie kąt o jaki należy je dokręcać, aby odpowiednio odkształcić metalowe uszczelnienie i uzyskać wymaganą szczelność połączenia. W przypadku świec ze stożkowym uszczelnieniem wartości momentów i kątów dokręcania są mniejsze.

W niektórych silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny bardzo istotne jest także odpowiednie ustawienie świecy (jej elektrody bocznej) względem wtryskiwacza tak, aby nie dochodziło do zalewania świecy paliwem. Położenie takie uzyskuje się stosując odpowiedni dla danej świecy moment dokręcenia.

Właściwy moment dokręcenia świec zapłonowych ma bardzo duże znaczenie dla prawidłowego odprowadzania z nich ciepła.

fot. Expert AutoŚwieca dokręcona prawidłowo (po lewo) i zbyt dużym momentem (po prawo). Wydłużenie części korpusu nad gwintem jest powodem uszkodzenia wewnętrznego świecy, uniemożliwiającego odbieranie ciepła od elektrody środkowej i stożka izolatora

Gwint świecy i jej metalowa uszczelka lub stożek uszczelniający to jedyne części świecy zapłonowej stykające się z chłodzoną głowicą. Zbyt słabe dokręcenie świecy ogranicza zatem przepływ ciepła do głowicy z uwagi na luz panujący w połączeniu gwintowym (pomiędzy świecą a otworem w głowicy). Ograniczony przepływ ciepła ze świecy zapłonowej do głowicy skutkuje nadmiernym jej rozgrzewaniem, co może być powodem występowania samozapłonu w silniku.

Równie groźne może być także użycie zbyt dużego momentu dokręcania świecy zapłonowej. Zbyt silne jej dokręcenie (szczególnie w nowoczesnych świecach o niewielkiej średnicy gwintu) jest powodem rozciągnięcia lub wręcz naderwania stalowego korpusu świecy (w części nad gwintem). Jest to bardzo częste uszkodzenie świec zapłonowych nowoczesnych silników wynikające z nieumiejętnego montażu.

Współcześnie używane świece są znacznie delikatniejsze, choćby z uwagi na dużo mniejsze średnice w porównaniu do stosowanych dawniej. Uszkodzenie w czasie dokręcania świecy o mniejszej średnicy jest zatem dużo bardziej prawdopodobne niż w przypadku świec większych.

Konsekwencją rozciągniętego materiału stalowego korpusu nad gwintem mocującym ją w otworze głowicy jest uszkodzenie wewnętrzne świecy zapłonowej. Na skutek wydłużenia izolator traci kontakt z podkładką uszczelniającą w stalowym korpusie świecy, w wyniku czego ciepło nie jest odprowadzane od stożka izolatora i elektrody środkowej. Skutkuje to przegrzaniem tych elementów i możliwością powstawania samozapłonów w silniku.. …
 

Na następnej stronie znajdziesz m.in. wyjaśnienie
wpływu uszkodzenia powstającego w świecach zapłonowych,
wskutek ich zbyt silnego dokręcenia, na ich pracę.

Pozostało: 50%



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Brisk, Expert Auto, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.