REKLAMA
LPG
07.08.2017

Lato z instalacją LPG - wysokie temperatury


REKLAMA
atłoczonych centrach miast. Przypomnijmy, że sprawne działanie układu chłodzenia ma także wpływ na działanie instalacji gazowej, której reduktor korzysta z ciepła dostarczanego przez ciecz chłodzącą silnika w celu zmiany stanu skupienia LPG z ciekłego na gazowy.
 
Wymiana filtra kabinowegofot. gazeo.plWymiana filtra kabinowego to stosunkowo prosta czynność, którą w wielu samochodach można wykonać samodzielnie

Klimatyzacja

Równie ważny jest „układ chłodzenia wnętrza pojazdu”, czyli klimatyzacja. Warto zainteresować się stanem układu klimatyzacji, który zadba o komfort termiczny kierowcy i pasażerów, przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa podróżowania.

W celu sprawdzenia klimatyzacji należy skorzystać z usług specjalistycznego warsztatu, który dysponując odpowiednim wyposażeniem będzie w stanie ocenić jego kondycję.

We własnym zakresie, jeśli nie jest to zbyt skomplikowana czynność i jeśli oczywiście mamy na to ochotę, możemy wymienić filtr kabinowy (przeciwpyłkowy). Jego wymiana często przynosi spektakularne efekty w postaci zwiększenia intensywności nawiewu. Często po takiej wymianie okazuje się, że nawiew działa tak samo intensywnie na pierwszym biegu jak na wyższych przed wymianą filtra.

Instalacja gazowa

Tyle o chłodzeniu. Jeśli chodzi o układ zasilania paliwem gazowym, to w okresie upałów jesteśmy szczególnie dumni z bardzo szybkiego przełączania silnika na zasilanie gazem. Czasami, przy odpowiednich ustawieniach instalacji LPG (niska temperatura przełączania i niewielka wartość stałej czasowej) i wysokiej temperaturze otoczenia, samochód uruchamia się praktycznie od razu na LPG. To bardzo cieszy, bo w ten sposób oszczędności z jazdy na tańszym paliwie jeszcze rosną.

Zbiornik LPGfot. gazeo.plZbiornik LPG powinien być wypełniony LPG maksymalnie w 80%. Jest to bardzo istotne szczególnie w nadchodzącym okresie letnim, kiedy wysokie temperatury otoczenia są zwielokratniane przez szczelenie zamknięte nadwozie

Zawór 80%

W układzie zasilania gazowego trzeba zwrócić uwagę na działanie zaworu 80% w wielozaworze, który zapewnia, że gaz w stanie ciekłym znajdujący się w zbiorniku LPG nie wypełnia całej jego objętości i jest pozostawiona 20% poduszka gazowa, pozwalająca na rozszerzanie się fazy ciekłej wskutek wzrostu temperatury otoczenia.

Działanie tego zaworu jest bardzo istotne, ponieważ szczelne wypełnienie zbiornika lub pozostawienie mniejszej niż 20% objętości na rozszerzanie się będącego cieczą LPG powoduje, że na ścianki zbiornika działa znaczne ciśnienie. Jest ono wywierane przez fazę ciekłą, która charakteryzuje się znacznie mniejszą ściśliwością niż gazowa. Z tego powodu przyrost ciśnienia jest znacznie szybszy i tym większy, im większa jest temperatura otoczenia.

Jeśli ciśnienie we wnętrzu zbiornika LPG wzrośnie ponad określoną wartość (2,7 MPa), spowoduje to uruchomienie zaworu bezpieczeństwa, który upuści nadmiar gazu ze zbiornika na zewnątrz (pod samochód).

Samokontrola

Przy tankowaniu LPG powinniśmy kontrolować ilość paliwa, która mieści się w zbiorniku. Znając geometryczną objętość zbiornika (podaną na zbiorniku lub w jego paszporcie), łatwo obliczyć ilość paliwa gazowego, jaką możemy zatankować do zbiornika LPG. Jeśli do zbiornika LPG można zatankować więcej gazu niż wynosi 80% jego geometrycznej objętości, powinniśmy udać się do specjalistycznego warsztatu w celu sprawdzenia poprawności działania wielozaworu.

Sprawny układ gazowy oraz wymieniane na bieżąco filtry fazy ciekłej i fazy gazowej spowodują, że samochód bezpiecznie i, co także bardzo ważne, tanio dowiezie nas na miejsce planowanego urlopu.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.