27.02.2017

Luz zaworowy - co to jest i czemu służy?

Luz zaworowy o odpowiedniej wartości jest bardzo ważny w każdym 4-suwowym, tłokowym silniku spalinowym, ponieważ zapewnia on właściwe domykanie zaworów. Jest to konieczne dla prawidłowej pracy jednostki napędowej.
REKLAMA
Regulacja zaworówfot. gazeo.plRegulacja zaworów w silnikach Hondy jest stosunkowo prosta, a co za tym idzie także tania. Nie wymaga dodatkowych materiałów oprócz uszczelki pod pokrywę zaworów. Są jednak silniki, w których regulacja odbywa się przez wymianę szklanek na zaworach. W takim przypadku czynność ta jest znacznie droższa

W silnikach w hydraulicznymi popychaczami w układzie rozrządu luz zaworowy jest samoczynnie utrzymywany w odpowiednich granicach. Dbają o to specjalnie skonstruowane popychacze, wykorzystujące ciśnienie oleju smarującego silnik.

Jednak spora grupa silników ma ręcznie regulowane luzy zaworowe. O konieczności ich okresowej kontroli i ewentualnej regulacji musi pamiętać użytkownik.

Odpowiedni luz w układzie rozrządu gwarantuje prawidłową pracę jednostki napędowej i dokładne zamykanie zaworów skutkujące ich właściwym chłodzeniem. A trzeba pamiętać, że zawory są najbardziej obciążonymi cieplnie elementami silników.

Styk zaworu z gniazdem zaworowym w głowicy gwarantuje odbieranie od niego ciepła, ponieważ wokół gniazd w głowicy są wykonane kanały chłodzące.

Brak luzu zaworowego powoduje, że zawory nie mają styku z gniazdami i bardzo szybko się zużywają, a silnik zaczyna pracować nieprawidłowo (nieregularna praca na biegu jałowym, brak mocy, kłopoty z uruchomieniem ciepłego silnika).

W czasie użytkowania jednostki napędowej zasilanej LPG luz zaworowy zmniejsza się. Dzieje się tak z uwagi na zużywające się gniazda zaworowe i przylgnie zaworów. Zawory wchodzą w gniazda coraz głębiej, co zmniejsza odległości pomiędzy pozostałymi elementami w mechanizmie rozrządu (zmniejsza się luz w układzie rozrządu - luz zaworowy). W związku z tym okresowo należy skontrolować wartości luzów zaworowych i w razie konieczności regulować ich wartości.

Warto wiedzieć

W niektórych silnikach pracujących na LPG zużycie zaworów i gniazd zaworowych następuje nieco szybciej. Silniki takie wymagają częstszej niż na benzynie kontroli luzów zaworowych. W zależności od typu silnika i sposobu regulacji jest to okres od 15-30 tys. km.

Regulacja zaworów jest jedną z ważniejszych czynności obsługowych jednostki napędowej. Jej zaniedbanie może być powodem poważnego uszkodzenia zaworów lub gniazd zaworowych, szczególnie w silnikach zasilanych paliwem gazowym. Jego spalanie trwa dłużej niż w jednostkach napędowych zasilanych benzyną. Wszystkie elementy komory spalania (w tym zawory i ich gniazda) są narażone na oddziaływanie wysokiej temperatury w znacznie dłuższym czasie

W związku z tym w silnikach zasilanych gazem obciążenie cieplne zaworów i ich gniazd jest większe. Z tego powodu stosuje się w nich układy lubryfikacji, które dodatkowo zabezpieczają zawory.

Najważniejsza jest jednak okresowa kontrola i regulacja luzów zaworowych. To one gwarantują skuteczne odbieranie ciepła od zaworów.

Regulacja luzu zaworowego to dodatkowa czynność obsługowa, która podnosi koszty użytkowania samochodu w stosunku pojazdów, które mają silniki z hydraulicznymi popychaczami w układzie rozrządu. Koszty te są zależne od zastosowanego w danej jednostce napędowej sposobu regulacji luzów zaworowych.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: informaja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.