REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 37
Demontaż pokrywy drugiego stopnia redukcji / gazeo.pl poprzednie następne
01.09.2010

Naprawa reduktora-parownika systemu zasilania II generacji

Naprawa reduktora-parownika systemu zasilania II generacji fot. gazeo.pl

Reduktor-parownik jest urządzeniem mechaniczno-pneumatycznym i podlega naturalnemu zużyciu eksploatacyjnemu. Stosowane w nim elementy gumowe podlegają procesom starzenia, którym sprzyja wysoka temperatura, oraz obciążeniom zmęczeniowym (cykliczne wychylenia membran). Zużyciu podlegają również elementy metalowe - ośki, dźwigienki itp.
REKLAMA

Na zużycie reduktorów ma również wpływ jakość stosowanego paliwa gazowego, który czasami niestety zawiera jeszcze zanieczyszczenia wpływające destrukcyjnie na materiały membran. Nie bez znaczenia jest również terminowa wymiana cieczy chłodzącej w układzie chłodzenia silnika, dzięki czemu w płaszczu wodnym reduktora nie odkładają się zanieczyszczenia i kamień.

Wnętrze reduktora IV generacjifot. gazeo.plWnętrze reduktora IV generacji, który był użytkowany na paliwie zawierającym dużą ilość frakcji oleistych

Jakość paliwa

Na prawidłowe i długotrwałe działanie reduktora-parownika duży wpływ ma jakość paliwa gazowego. W procesach produkcji, transportu i dystrybucji LPG przedostają się do niego różnego rodzaju zanieczyszczenia (w stanie stałym i ciekłym), które, pomimo stosowania różnego rodzaju systemów filtracyjnych, mają tendencję do wytrącania się w procesie zmiany stanu skupienia zachodzącym w reduktorze-parowniku. Dotyczy to szczególnie systemów LPG I generacjiII generacji, w których wartość ciśnienia gazu odparowanego waha się w granicach ciśnienia atmosferycznego. Zanieczyszczenia te są porywane przez przepływający gaz i przedostają się do dalszych elementów systemu, np. mieszalnika, skąd trafiają do silnika i ulegają spaleniu. W systemach sekwencyjnego wtrysku, w których odparowane paliwo gazowe jest utrzymywane pod pewnym nadciśnieniem, zjawisko odkładania się zanieczyszczeń w reduktorze jest mniej odczuwalne, a większa ich ilość wytrąca się w filtrze fazy gazowej, montowanym za reduktorem. Niestety pewna ilość zanieczyszczeń przedostaje się dalej i może być przyczyną niedomagań wtryskiwaczy.

Wytrącające się z paliwa gazowego w procesie odparowania zanieczyszczenia to głównie oleiste frakcje oraz ciała stałe, osadzające się na wewnętrznych częściach reduktora-parownika. Jeśli znajdą się na powierzchniach przylegania zaworów wewnątrz reduktora, może dojść do zaburzeń w składzie mieszanki gazowo-powietrznej powstającej w układzie dolotowym. Zawarte w gazie oleiste frakcje (potocznie zwane „mazutem”), w skrajnych przypadkach mogą powodować zablokowanie lub ograniczenie możliwości ruchu elementów wewnętrznych reduktora. Jest to szczególnie odczuwalne w reduktorach stosowanych w systemach I i II generacji, w których zalegająca we wnętrzu komory regulacyjnej duża ilość „mazutu” może ograniczać ruch membrany. Tym samym „odpowiedź” reduktora na zmiany podciśnienia w kolektorze dolotowym może być niewystarczająca dla prawidłowej pracy silnika. Zanieczyszczenia, które przy rozgrzanym układzie są w stanie ciekłym, po ostygnięciu reduktora zmieniają stan skupienia (tężeją), co może być przyczyną nieprawidłowości w pracy zimnego silnika.

Reduktor-parownik Vega Super Plusfot. gazeo.plReduktor-parownik Vega Super Plus z zaznaczoną śrubą spustową oleistych zanieczyszczeń wytrącających się przy odparowaniu paliwa gazowego

Usuwanie zanieczyszczeń z reduktora w okresie eksploatacji

Praktycznie każdy reduktor-parownik stosowany w układach I i II generacji jest wyposażony w specjalny korek spustowy w dolnej części, służący do usuwania pojawiających się w czasie eksploatacji zanieczyszczeń, potocznie nazywanych „mazutuem”. Regularne odkręcanie korka spustowego przy ciepłym silniku powoduje, że zanieczyszczenia wypływają z reduktora dużo łatwiej.

Wymiana cieczy chłodzącej silnika

Okresowa (zgodna z wymaganiami producenta silnika) wymiana cieczy w układzie chłodzenia jest niezwykle istotna dla jednostki napędowej oraz reduktora-parownika, który jest włączony w jej obieg. Wymiana cieczy chłodzącej w większości samochodów jest wymagana co około 60 tys. km przebiegu lub co 2 lata. Po takim przebiegu następuje utrata jej własności. Oprócz systematycznego podwyższania temperatury krzepnięcia następuje utrata innych własności, np. zdolności ochrony antykorozyjnej i przeciwdziałania kawitacji (tworzeniu się wżerów). Powoduje to korozję wnętrza silnika (płaszcza wodnego) oraz układu ogrzewania reduktora-parownika. Wyeksploatowana ciecz chłodząca nie daje również ochrony przeciw odkładaniu kamienia kotłowego. Z tych powodów jej wymianę należy bezwzględnie wykonywać w ściśle określonych przez producenta odstępach czasowych.

Diagnostyka i naprawa reduktora-parownika

Niektórzy użytkownicy są przekonani, że naprawa reduktora polega na wykonaniu czysto manualnych czynności polegających na wymianie elementów zawartych w zestawie naprawczym i próbują dokonywać jej sami. Obserwując przekroje reduktorów, można faktycznie dojść do przekonania, że naprawa taka nie jest zbyt skomplikowanym procesem. Nic bardziej mylnego - bez odpowiedniego przygotowania merytorycznego, doświadczenia i wyposażenia stanowiska naprawa taka może okazać się nieskuteczna. Oprócz wymiany poszczególnych elementów, niezbędna jest znajomość nastaw reduktora oraz parametrów niezbędnych do jego regulacji w trakcie montażu. To jest właśnie wiedza niedostępna dla przeciętnego użytkownika, wynikająca z doświadczenia warsztatu i za nią właśnie płacimy oddając samochód w ręce doświadczonej firmy.

Proces naprawy prześledzimy na przykładzie reduktora-parownika Landi Renzo SE81, w którym po przebiegu około 50 tys. km zaczęły nasilać się kłopoty z pracą silnika na biegu jałowym, szczególnie na nierozgrzanym silniku. Jak wykazała analiza spalin, silnik był zasilany zbyt bogatą mieszanką gazowo-powietrzną, a niedobór obrotów biegu jałowego wynikał z „zalewania” świec gazem. Kolejne regulacje reduktora kompensowały…
 

Na kolejnej stronie znajdziesz szczegółowy opis
naprawy reduktora-parownika Landi Renzo SE81

Pozostało: 50%



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.