20.06.2011

Naprawa wtryskiwaczy gazowych

Po pewnym okresie eksploatacji, którego długość zależy od jakości paliwa gazowego oraz terminowości obsługi gazowego układu zasilania każdy wtryskiwacz gazowy ulega normalnemu zużyciu mechanicznemu.
REKLAMA
Demontaż listwy wtryskowejfot. gazeo.plDemontaż listwy wtryskowej

Oprócz tego, pomimo terminowych wymian filtrów w instalacji gazowej do wnętrza wtryskiwaczy LPG przedostają się niewielkie ilości zanieczyszczeń, które po pewnym czasie zaczynają mieć negatywny wpływ na ich pracę. Ich obecność przyczynia się również do degradacji elementów gumowych, z których wykonane są uszczelnienia i elementy tłumiące.

Demontaż cewki wtryskiwaczafot. gazeo.plDemontaż cewki wtryskiwacza

Obecność zanieczyszczeń wpływa na szybkość otwierania oraz zamykania wtryskiwacza, to z kolei przekłada się na nieprawidłowości w dawkowaniu LPG. Może to powodować zjawisko „wypadania zapłonów”, co w świetle obowiązujących wymagań ekologicznych jest nie do przyjęcia i skutkuje zaświeceniem kontrolki awarii silnika. Niewłaściwa dawka paliwa może być również przyczyną zubożenia mieszanki gazowo-powietrznej i związanego z tym podwyższenia temperatur w komorach spalania. Eksploatacja silnika w takim stanie w dłuższym okresie może być przyczyną poważnej awarii silnika.

Demontaż elementu, w którym pracuje tłoczek wtryskiwaczafot. gazeo.plDemontaż elementu, w którym pracuje tłoczek wtryskiwacza

Takie same objawy może powodować uszkodzenie elektryczne wtryskiwacza (przerwany obwód lub przegrzanie cewki elektromagnetycznej).

Czy to koniec życia wtryskiwaczy?

Niekoniecznie, niektóre wtryskiwacze są elementami rozbieralnymi, w których wymiana części współpracujących umożliwia skuteczną regenerację. Dostępne są zestawy naprawcze, oferujące nowe tłoczki, płytki, pierścienie uszczelniające, sprężyny i inne wymienne elementy.

Rozebrany wtryskiwacz typu Valtekfot. gazeo.plRozebrany wtryskiwacz typu Valtek

Wymiana zestawu naprawczego wtryskiwaczy to z pozoru bardzo prosta czynność. Rzeczywiście wymiana zestawu naprawczego nie jest skomplikowanym procesem. Trudność w regeneracji wtryskiwaczy polega na zapewnieniu odpowiedniej wydajności po naprawie. Wymaga to zastosowania specjalistycznych urządzeń, które umożliwiają dynamiczny pomiar tego parametru (nie zawsze wystarcza tylko ustawienie tego samego skoku tłoczka w poszczególnych wtryskiwaczach). Z tego powodu regeneracja wtryskiwaczy powinna odbywać się jedynie w warunkach warsztatowych lub fabrycznych (niektórzy producenci ją oferują).

Tłoczek listwy typu Valtekfot. gazeo.plJeden z elementów wymiennych w listwie typu Valtek - tłoczek (widok od strony części uszczelniającej)

Sam montaż wtryskiwacza nie jest sprawą prostą, wymaga odpowiedniej wiedzy, np. odnośnie momentów dokręcania śrub łączących poszczególne jego elementy. Jest to szczególnie istotne we wtryskiwaczach płytkowych i membranowych. Zarówno zbyt mały jak i zbyt duży moment skutkują niewłaściwą wydajnością wtryskiwaczy.

W przypadku uszkodzenia cewki, jeśli jest to możliwe, wymienia się ją na nową.

Czyszczenie

Tłoczek wtryskiwacza typu Valtek (część odbojowa)fot. gazeo.plTłoczek wtryskiwacza typu Valtek (część odbojowa)

W przypadku wtryskiwaczy nierozbieralnych, jedyną możliwością przywrócenia ich pierwotnych parametrów jest czyszczenie. Czyszczenie polega na przepuszczeniu przez pracujący wtryskiwacz preparatu chemicznego o odpowiednim składzie. To właśnie skład chemiczny ma zasadnicze znaczenie dla poprawności wykonania tej czynności. Preparat nie może być agresywny w stosunku do elementów wewnętrznych wtryskiwacza (nie może destrukcyjnie wpływać na elementy gumowe oraz powłoki, które są nałożone na części metalowe).

Zabieg czyszczenia także kończy się sprawdzeniem wydajności. Wartości tego parametru muszą być, w przypadku wtryskiwaczy używanych do zasilania tej samej jednostki napędowej, na takim samym poziomie we wszystkich cylindrach.

Czyszczeniem wtryskiwaczy gazowych w Polsce zajmuje się m.in. firma BDB MAZIARZ ELŻBIETA. Firma specjalizuje się w czyszczeniu wtryskiwaczy KEIHIN, choć usługa ta jest również dostępna dla wtryskiwaczy MED oraz HANA. Użytkownicy indywidualni, którzy nie mają możliwości demontażu wtryskiwaczy we własnym zakresie, mogą skorzystać z pomocy warsztatów współpracujących. Ich liczba cały czas rośnie.

Podsumowanie

Niestety nie każdą listwę wtryskową można naprawić i nie każde czyszczenie kończy się sukcesem (niewłaściwa wartość wydajności czasami dyskwalifikuje wtryskiwacz z dalszego użytkowania). Jeśli jednak przywrócenie pierwotnych właściwości wtryskiwaczy jest możliwe, co deklarują firmy wykonujące tego typu usługi to należy z tego korzystać. Z pewnością zregenerowany czy wyczyszczony wtryskiwacz nie osiągnie przebiegu wtryskiwacza nowego, lecz jego żywotność zostanie w znaczący sposób przedłużona.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.