REKLAMA
LPG
28.11.2011

Oleje Fuchs w MPK Radom

REKLAMA


REKLAMA
wysokotemperaturowych (laków). Mogą one ograniczać możliwość ruchu pierścieni tłokowych, a nagromadzone na denku tłoka czy jego koronie (część pomiędzy pierwszym pierścieniem uszczelniającym a krawędzią denka) mogą być przyczyną powstawania samozapłonów.
 

Niska zawartość popiołów siarczanowych wpływa pozytywnie na trwałość katalizatorów spalin montowanych w układach wydechowych silników zasilanych gazem ziemnym.

Z uwagi na skłonność do tworzenia tlenków azotu, olej stosowany w gazowych jednostkach napędowych musi charakteryzować się wysoką odpornością na nitrowanie, czyli oddziaływanie związków azotu.

Stanowiska do obsługi autobusów zasilanych CNG są odpowiednio wyposażone. Nieiskrząca posadzka, wentylacja uruchamiana czujnikami gazu i specjalne nieiskrzące narzędzia to tylko niektóre z elementów wyróżniające tę halę wśród innych, przeznaczonych do obsługi autobusów dieslowskichfot. gazeo.plStanowiska do obsługi autobusów zasilanych CNG są odpowiednio wyposażone. Nieiskrząca posadzka, wentylacja uruchamiana czujnikami gazu i specjalne nieiskrzące narzędzia to tylko niektóre z elementów wyróżniające tę halę wśród innych, przeznaczonych do obsługi autobusów dieslowskich

Olej do silników zasilanych CNG musi być ponadto odporny na oddziaływanie wody i amoniaku. Substancje te są najczęściej spotykanymi zanieczyszczeniami gazu ziemnego.

Klasyfikacje

Oleje do silników zasilanych gazem ziemnym nie są tworzone w oparciu o klasyfikacje podobne do tych używanych w przypadku silników benzynowych czy Diesla. Parametry olejów do takich jednostek napędowych określają producenci silników zasilanych CNG.

Wśród limitowanych przez producentów parametrów jest m.in. odparowalność wg Noacka, która określa potencjalne ubytki oleju w trakcie eksploatacji (związane z wysoką temperaturą występującą w silniku gazowym) czy wspomniana zawartość popiołów siarczanowych. Często producenci limitują także wartość TBN (Total Base Number). Parametr ten odpowiada za zdolność do neutralizacji kwaśnych produktów spalania.

Na stacji paliw MPK Radom dostępne są również oleje Fuchs do silników samochodów osobowych i dostawczych zasilanych z wykorzystaniem LPG czy CNG. Jednym z nich jest Titan GT1 Pro Gas 5W-30, który zapewnia pełną ochronę silnika w czasie eksploatacji. Ma również znakomite właściwości niskotemperaturowe (5W) oraz należy do olejów, tzw. lekkobieżnych (30), zapewniających obniżenie zużycia paliwafot. gazeo.plNa stacji paliw MPK Radom dostępne są również oleje Fuchs do silników samochodów osobowych i dostawczych zasilanych z wykorzystaniem LPG czy CNG. Jednym z nich jest Titan GT1 Pro Gas 5W-30, który zapewnia pełną ochronę silnika w czasie eksploatacji. Ma również znakomite właściwości niskotemperaturowe (5W) oraz należy do olejów, tzw. lekkobieżnych (30), zapewniających obniżenie zużycia paliwa

Oleje Fuchs do silników gazowych w MPK Radom

Do silników zasilanych gazem w MPK Radom stosowane są dwa rodzaje olejów do silników trakcyjnych oferowane przez firmę Fuchs. Są to: Titan CNG 15W-40 oraz Titan CNG MC 10W-40.

Pierwszy z nich znajduje zastosowanie w gazowych silnikach starszej generacji stosowanych w Jelczach 120.

Titan Syn Pro Gas 10W-40 jest jednym z kliku olejów zalecanych przez firmę Fuchs do samochodów (osobowych i dostawczych) wyposażonych w instalacje LPG lub CNGfot. gazeo.plTitan Syn Pro Gas 10W-40 jest jednym z kliku olejów zalecanych przez firmę Fuchs do samochodów (osobowych i dostawczych) wyposażonych w instalacje LPG lub CNG

Jest on olejem mineralnym, który może być stosowany w w silnikach samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów zasilanych LPG lub CNG. Wysoka wartość TBN pozwala na neutralizowanie kwaśnych produktów spalania w całym okresie eksploatacji oleju, a niska zawartość popiołów siarczanowych ogranicza powstawanie osadów wysokotemperaturowych oraz sprzyja poprawnej pracy katalizatorów spalin w długim okresie eksploatacji. Olej ma dopuszczenie Mercedes Benz 226.9.

Titan CNG MC 10W-40 jest stosowany w nowoczesnych silnikach zasilanych gazem ziemnym (Iveco, MAN). Produkt ten powstaje w oparciu o hydrokrakowane (MC) bazy olejowe. Ich właściwości w niewielkim stopniu odbiegają od baz syntetycznych przy zachowaniu o wiele niższych kosztów. Klasa lepkościowa wg SAE (10W-40) powoduje, że olej ten lepiej zachowuje się w niskich temperaturach, szybciej docierając do najdalszych punktów układu smarowania po rozruchu silnika. Zmniejszona lepkość wpływa także na obniżenie zużycia paliwa w stosunku do oleju 15W, nie przyczyniając się jednocześnie do zwiększonego zużycia oleju. Olej ma takie same zdolności do neutralizacji kwaśnych produktów spalania i charakteryzuje się taką samą zawartością popiołów siarczanowych jak Titan CNG 15W-40. Ma dopuszczenie MAN 3271.

Podsumowanie

Zastosowanie olejów Fuchs w MPK Radom pozwoliło na znaczne ograniczenie kosztów eksploatacji pojazdów poprzez możliwość podniesienia uzyskiwanych przebiegów pomiędzy wymianami. W przypadku silników zasilanych gazem ziemnym stosowanych w Jelczach 120, po zastosowaniu oleju Titan CNG 15W-40 przebieg do wymiany w stosunku do olejów stosowanych wcześniej (starszej generacji) wzrósł ponad 4-krotnie, do 45 tys. km. Biorąc pod uwagę miejskie warunki eksploatacji, jest to bardzo duży przebieg. Jego uzyskanie było możliwe dzięki doradztwu technicznemu ze strony firmy Fuchs i odpowiednim, popartym testami eksploatacyjnymi, doborem oleju do warunków eksploatacji silnika. Dodatkową korzyścią z zastosowania bardziej zaawansowanych olejów silnikowych jest znaczące zmniejszenie awaryjności jednostek napędowych.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Fuchs Oil Corporation, MPK Radom, informacje własne



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.