REKLAMA
LPG
24.05.2010

Oleje do silników zasilanych gazem na polskim rynku

Oleje silnikowe są specyfikowane w oparciu o klasyfikacje jakościowe i lepkościowe opracowane w odniesieniu do silników benzynowych i Diesla.
REKLAMA
Olej Platinum Gas Syntheticfot. Orlen OilOlej Platinum Gas Synthetic o klasie lepkościowej 5W-40 spełnia najwyższe obowiązujące obecnie wymagania jakościowe zgodne z klasą SM wg API

Gaz płynny (LPG)

Oleje silnikowe są specyfikowane w oparciu o klasyfikacje jakościowe i lepkościowe opracowane w odniesieniu do silników benzynowych i Diesla. Niestety dotychczas nie opracowano obowiązującej klasyfikacji dla olejów do silników zasilanych gazem płynnym. Wytypowanie istotnych z punktu widzenia LPG parametrów oraz metodyki badań to poważne koszty. Rynek pojazdów LPG jest cały czas oceniany w skali globalnej jako nisza i niektórzy producenci nie chcą inwestować w badania i produkcję olejów dedykowanych do silników zasilanych LPG, wychodząc ze słusznego poniekąd założenia, że specyfika pracy silnika na gazie i na benzynie jest podobna.

W związku z tym użytkownicy samochodów zasilanych LPG eksploatują silniki w swoich pojazdach wykorzystując przede wszystkim oleje przeznaczone do współpracy z benzynowymi układami zasilania co nie wpływa negatywnie na ochronę jednostki napędowej ale powoduje nieco szybszą utratę niektórych właściwości oleju.

Olej Platinum Gas Semisyntheticfot. Orlen OilOlej Platinum Gas Semisynthetic spełnia wymagania lepkościowe 10W-40 i jakościowe klasy SJ

Są jednak producenci, którzy starają się dopasować formulacje olejów do specyfiki pracy w silnikach zasilanych gazem płynnym. Kierując się jednak różnymi kryteriami, rekomendują swoje oleje jako dedykowane lub dostosowane do takich silników. W naszym zestawieniu ujęliśmy tylko najbardziej popularne oleje dedykowane do stosowania w silnikach zasilanych LPG.

Orlen Oil

W ofercie Orlen Oil kierowanej do użytkowników pojazdów z instalacjami gazowymi znajdują się produkty dedykowane do różnych grup pojazdów, począwszy od olejów mineralnych, przez półsyntetyczne na syntetycznych kończąc. Wszystkie oleje wykorzystują specjalne formulacje dostosowane do stosowania LPG jako paliwa silnikowego i wg producenta zapewniają przedłużoną żywotność silnika.

Olej Orlenoil Gas Lubrofot. Orlen OilOlej Orlenoil Gas Lubro jest mineralnym środkiem smarnym spełniającym wymagania lepkościowe klasy 15W-40 i klasy jakościowej SG

Sztandarowym olejem Orlen Oil do silników zasilanych LPG jest Platinum Gas Synthetic 5W-40. Parametry lepkościowe oleju gwarantują łatwy rozruch silnika zimą oraz zapewnienie utrzymania filmu olejowego w warunkach wysokich temperatur otoczenia. Produkt jest przeznaczony do stosowania w samochodach osobowych i lekkich dostawczych, których silniki są przystosowane do alternatywnego zasilania gazem płynnym. Jak zapewnia producent przy jego produkcji wykorzystano technologię zapewniającą ochronę silnika przy jednoczesnym zachowaniu najlepszych parametrów eksploatacyjnych.

Olej Lotos Gas 15W-40fot. LotosOlej Lotos Gas 15W-40 jest mineralnym olejem silnikowym klasy SL

Dzięki zastosowaniu odpowiednich dodatków olejowych, myjąco-dyspergujących wnętrze silnika jest utrzymywane w idealnej czystości. Niska wartość odparowalności, zmniejsza zużycie oleju, gwarantując wydłużony okres eksploatacji bez konieczności uzupełniania poziomu. Olej charakteryzuje się również doskonałą ochroną przeciw utlenianiu. Jest to bardzo ważne w silnikach zasilanych gazem, w których występują dużo większe obciążenia cieplne. Niska zawartość popiołów siarczanowych ogranicza powstawanie osadów wysokotemperaturowych (nagar) oraz przedłuża żywotność układu katalitycznego dopalania spalin.

Olej Tedex Runner Gasfot. TedexOlej Tedex Runner Gas jest półsyntetycznym olejem o klasie lepkościowej 10W-40 wg SAE, spełniającym wymagania jakościowe klasy SL wg API

Kolejnym produktem jest półsyntetyczny olej Platinum Gas Semisynthetic 10W-40 o klasie jakości SJ. Jak podaje producent formulacja oleju zapewnia optymalne smarowanie, uwzględniające spalanie zarówno gazu jak i benzyny. Produkt ten wykazuje dużą stabilność lepkości w całym okresie eksploatacji. Zachowuje film olejowy nawet w skrajnie wysokich temperaturach, gwarantując jednocześnie doskonałą płynność w czasie rozruchu w niskich temperaturach. Zapewnia to efektywną ochronę silnika już w czasie rozruchu. Dodatki myjąco-dyspergujące oraz antykorozyjne zachowują czystość wnętrza silnika w trakcie eksploatacji.

Do silników starszych generacji zasilanych LPG zalecany jest olej mineralny Orlen Oil Gas Lubro 15W-40. Jest on dedykowany do silników samochodów osobowych i dostawczych zasilanych LPG z wykorzystaniem instalacji gazowych I i II generacji. Zastosowana formulacja (wg producenta) zapewnia odpowiednie smarowanie silnika, uwzględniając specyfikę spalania zarówno gazu jak i benzyny. Olej spełnia wymagania klasy jakości wg API: SG. Orlen Oil Gas Lubro charakteryzuje się zmniejszonym zużyciem oleju co pozwala na wydłużenie okresu pomiędzy jego wymianami przy zachowaniu odpowiedniej ochrony silnika.

Lotos

W ofercie Lotosu znajduje się jeden olej silnikowy dedykowany do silników zasilanych dwupaliwowo (LPG-benzyna). Mineralny olej Lotos Gas jest dostosowany do pracy w wysokich temperaturach generowanych przez silniki gazowe dzięki wysokiej odporności na utlenianie. Specjalnie dobrane dodatki myjąco-dyspergujące zapewniają (wg producenta) czystość silnika a odpowiednio dobrana charakterystyka lepkościowa umożliwia łatwy rozruch oraz utrzymanie filmu olejowego w wysokich temperaturach.

Tedex

Półsyntetyczny Tedex Runner Gas o specyfikacji lepkościowej 10W-40 jest produkowany w oparciu o mineralne i syntetyczne bazy olejowe uzupełnione o wyselekcjonowane pakiety dodatków uszlachetniających, zapewniających klasę jakościową SL. Olej ma własności lepkościowo-temperaturowe, zapewniające łatwy rozruch i natychmiastowe smarowanie silnika w niskich temperaturach otoczenia oraz stabilność parametrów lepkościowych w wysokich temperaturach. Duża stabilność temperaturowa wpływa na niskie zużycie oleju i znaczne zmniejszenie powstawania osadów wysokotemperaturowych. W świetle zapewnień producenta Tedex Runner Gas minimalizuje zużycie silnika, także zaworów, które są poddawane bardzo wysokim obciążeniom cieplnym. Dodatki myjąco-dyspergujące zapewniają czystość wnętrza silnika.

Do silników starszej generacji zasilanych LPG przeznaczony jest olej Tedex Gas o lepkości 15W-40 i zakwalifikowany wg API jako olej klasy SG. Produkt jest wytwarzany w oparciu hydrorafinowane, mineralne bazy olejowe uzupełnione o specjalny pakiet dodatków. Olej jest przeznaczony jest do smarowania wszystkich typów silników o ZI (benzynowych), stosowanych w samochodach osobowych i dostawczych, zasilanych benzyną oraz gazem płynnym. Według producenta olej sprawdza się zarówno w warunkach jazdy miejskiej z często ilością zatrzymań i przyspieszeń jak i w jeździe dalekodystansowej.

Olej MOtul Specific 5W-40fot. MotulOlej Specific 5W-40 ma najwyższą obecnie obowiązującą klasę jakościową SM

Motul

Firma Motul oferuje olej Specific CNG/LPG. Jest to w pełni syntetyczny olej silnikowy produkowany w oparciu o bazy estrowe, którego formulacja jest specjalnie opracowana do silników zasilanych gazem płynnym, sprężonym lub benzyną. Jest to olej klasy 5W-40, charakteryzujący się wysoką odpornością na wysokie temperatury oraz niską zawartością popiołów siarczanowych, wymaganą w silnikach zasilanych CNG.

Fuchs

Produktem dedykowanym do silników zasilanych głównie gazem ziemnym, choć również dostosowanym do silników zasilanych LPG jest Titan CNG 15W-40. Jest to olej mineralny przystosowany do stosowania w silnikach samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. Spełnia wymagania Mercedes Benz 226.9.

To, że w zestawieniu nie znalazły się oleje największych producentów (Mobil, Castrol, Shell, Elf, Total) nie oznacza, że nie mają oni produktów dostosowanych do silników zasilanych gazem. W ofercie tych firm znajdują się oleje zalecane (nie dedykowane) do silników zasilanych LPG, ale jak najbardziej odpowiednie do takich zastosowań. Właściwie każdy olej silnikowy można stosować w silniku zasilanym LPG (im wyższa klasa jakościowa tym lepiej). Trzeba mieć jednak świadomość, że utrata właściwości, szczególnie w silnikach wykorzystujących układy zasilania gazowego I i II generacji może być nieco szybsza. Zakładając rzetelność producentów oleje dedykowane do zastosowania w silnikach zasilanych LPG powinny charakteryzować się lepszymi właściwościami w stosunku do olejów opracowanych dla paliwa benzynowego.

Głównymi dostawcami olejów do silników zasilanych LPG na naszym rynku są krajowi producenci, którzy muszą brać pod uwagę wszystkie grupy użytkowników, a jak wiemy liczba samochodów zasilanych gazem płynnym w naszym kraju przekroczyła już 2 mln. Trudno nie dostrzec tak znaczącej grupy klientów. Polityka dużych koncernów olejowych, operujących na całym świecie jest nieco inna, oferują oni tylko oleje zalecane do silników zasilanych LPG może, co prawdopodobnie wynika z niszowego charakteru tego paliwa w ujęciu globalnym.

. . . Oleje do silników zasilanych LPG ParametrKlasa lepkości SAE/klasa jakości APILepkość kinematyczna w 100oCWskaźnik lepkościTemperatura płynięciaTemperatura zapłonuLiczba zasadowa TBNPopiół siarczanowy Jednostka - mm2/s - oC oC mg KOH/g % Platinum Gas Synthetic 5W-40/SM 14,1 173 -41 226 9,9 1,05 Platinum Gas Semisynthetic 10W-40/SJ 14,9 165 -40 254 8,7 0,97 Orlen Oil Gas Lubro 15W-40/SG 15 140 -28 236 8 0,9…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Na kolejnej stronie znajdziesz tabelę z porównaniem olejów poszczególnych producentów do silników zasilanych LPG oraz opisy olejów do silników CNG.
Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Orlen, Tedex, Fuchs, Lotos



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.