Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 4
fot. Bosch / Precyzyjny i delikatny układ pomiarowy przepływomierza jest chroniony przed uszkodzeniami mechanicznymi specjalną kratką poprzednie następne
11.06.2012

Przepływomierz w silniku zasilanym gazem

Przepływomierz w silniku zasilanym gazem fot. Bosch


REKLAMA
i cofnięcie nastaw sterownika do parametrów bazowych. Ponowne podłączenie akumulatora powoduje, że nie można uruchomić silnika (z uwagi na cofnięcie autoadaptacji sterownika i uszkodzony przepływomierz). W tej sytuacji pozostaje jedynie wymiana przepływomierza na nowy.
 

Warto wiedzieć

Przepływomierze HFM są wrażliwe na wstrząsy oraz zanieczyszczenia mogące pojawić się w układzie dolotowym. Płytka pomiarowa ma temperaturę około 200° C i każde zanieczyszczenie, które znajdzie się w jego pobliżu, przywiera do niego jak do gorącego żelazka, a w kontakcie z kroplą wody płytka pomiarowa pęka. Duża ilość zanieczyszczeń na elemencie pomiarowym zaburza wskazania czujników temperatury przed i za elementem grzejnym. W wyniku tego sterownik silnika otrzymuje informację o mniejszej niż w rzeczywistości ilości powietrza dostarczanej do komór spalania.

W czasie montażu przepływomierza HFM należy zachować szczególną ostrożność - każde uderzenie czy upadek może spowodować pęknięcie elementu pomiarowego.

Oryginał czy zamiennik?

Przepływomierze powietrza są elementami bardzo precyzyjnymi, a w związku z tym ich ceny są stosunkowo wysokie. Powoduje to, że na rynku pojawiają się różnego rodzaju zamienniki. Najczęściej są to tylko elementy pomiarowe (bez obudowy). Wymusza to wykręcenie uszkodzonego elementu, czego firma Bosch nie zaleca. Demontaż elementu pomiarowego z obudowy powoduje rozkalibrowanie przepływomierza, który jest kalibrowany jako całość w czasie montażu na linii produkcyjnej (po zamontowaniu elementu pomiarowego w obudowie). Pozwala to na precyzyjne jego zestrojenie i pracę z bardzo dużą dokładnością oraz wyeliminowanie niedokładności wskazań związanych z tolerancjami wymiarowymi obudowy i elementu pomiarowego. Aby ograniczyć możliwość demontażu przepływomierzy, Bosch stosuje w swych przepływomierzach specjalne śruby mocujące element pomiarowy lub jego wklejanie na stałe do obudowy.

Demontaż przepływomierza, w połączeniu z nieznaną dokładnością działania elementu pomiarowego, może być przyczyną nieprecyzyjnego działania układów zasilania (benzynowego i gazowego), co ilustruje poniższy przykład.

Badaniom poddano oryginalny przepływomierz Bosch HFM5 oraz jego zamiennik. Okazało się, że ilość powietrza mierzona przez zamiennik była o 40% zawyżona w stosunku do wartości podawanej przez przepływomierz oryginalny.

Element pomiarowy Bosch HFM7fot. BoschWnętrze elementu pomiarowego przepływomierza Bosch HFM7

W efekcie układ wtryskowy dawkował zwiększoną dawkę paliwa, co spowodowało 15-proc. wzrost jego zużycia. Przy przebiegu rocznym rzędu 20 tys. km oraz zużyciu benzyny 8,5 l/100 km, a LPG 9,8 l/100 km (przepływomierz Bosch) i 9,8 l/100 km – benzyna, 12 l/100 km – LPG (zamiennik) okazuje się, że różnica w kosztach paliwa wynosi blisko 1500 zł (na benzynie) i 1250 zł na gazie.

Liczby te pokazują, że zaoszczędzone przy zakupie zamiennika przepływomierza pieniądze zostaną stracone w ciągu niecałego roku eksploatacji przez zwiększony apetyt silnika na paliwo. Zdarzały się również przypadki zamienników, które de facto nimi nie były, ponieważ zamiast elementu pomiarowego były wyposażone w zwykły opornik. Dzięki niemu układ sterujący silnika nie kodował błędu związanego z usterką przepływomierza, ale silnik pracował nadal tak, jak z uszkodzonym przepływomierzem.

Podsumowanie

Ceny zamienników części zamiennych są bardzo atrakcyjne i w wielu przypadkach stosowanie części oryginalnych jest ekonomicznie nieuzasadnione. Jednak w przypadku elementów, od których działania zależy nasze bezpieczeństwo czy też, jak w przypadku przepływomierzy, ekonomika eksploatacji samochodu, warto zainwestować w produkt markowy, gwarantujący utrzymanie właściwych parametrów w długim okresie eksploatacji.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Bosch, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.