REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 5
fot. Bosch / Przekrój przewodu Bosch Silicone-Power poprzednie następne
16.04.2012

Przewody zapłonowe w silniku zasilanym LPG

Przewody zapłonowe w silniku zasilanym LPG fot. Bosch


REKLAMA
bateryjnego, wprowadzenie do produkcji świec zapłonowych w znanym obecnie kształcie, zatem to, że obecnie w ofercie firmy Bosch znajdują się nowoczesne komponenty stosowane we współczesnych układach zapłonowych wynika z dużego doświadczenia i stale prowadzonych prac rozwojowych.
 

Bosch oferuje ponad 280 zestawów i 170 pojedynczych oporowych przewodów zapłonowych (Silicone-Power) oraz około 100 pojedynczych i 30 zestawów przewodów zapłonowych z rdzeniem miedzianym (Silicone-Copper), pokrywając, zgodnie ze specyfikacją producentów samochodów ponad 90% możliwych zastosowań.

Warto wiedzieć

Przewody zapłonowe należy wymieniać w komplecie, najlepiej razem ze świecami zapłonowymi (zużyte zmniejszają żywotność przewodów). Wymianę przewodów należy wykonywać przy niepracującym i zimnym silniku, co eliminuje możliwość porażenia wysokim napięciem i uszkodzenia elementów układu zapłonowego oraz zmniejsza ryzyko uszkodzenia przewodów.

Przewody Silicone-Power mają rdzeń wykonany z impregnowanego węglem włókna szklanego. Rdzeń taki charakteryzuje się dobrym tłumieniem zakłóceń, dzięki niskiej oporności (9-23 kΩ/m). Seria Silicone-Power obejmuje również przewody reaktancyjne, które wykorzystują rdzeń ferrytowy (wiązka włókna szklanego otoczona silikonem ferromagnetycznym). Tego typu rdzenie mają jeszcze mniejszą oporność (2-6 kΩ/m), dzięki czemu bardzo dobrze tłumią zakłócenia elektromagnetyczne. Rolę przewodnika w przewodach reaktancyjnych spełnia spiralnie nawinięty na rdzeń drut z wysokiej jakości stali. Taka konstrukcja przewodu oprócz zminimalizowania zakłóceń zapewnia znacznie większą energię wyładowania i dłużej trwający impuls zapłonowy. Jest to wynik magazynowania energii wewnątrz kabla i częściowego jej oddawania dzięki zjawisku indukcji elektromagnetycznej. Tego typu przewody są szczególnie polecane do silników zasilanych paliwami gazowymi.

Seria przewodów zapłonowych Silicone-Copper wykorzystuje rdzenie wykonane z ocynowanych skręcanych drutów miedzianych, które charakteryzują się bardzo dobrą przewodnością elektryczną. Za tłumienie odpowiedzialny jest opornik częstotliwościowy zamontowany w końcówce przewodu. Przewody te są produkowane jako części zamienne do samochodów, które fabrycznie są wyposażone w miedziane kable zapłonowe. Jest to wymóg producentów pojazdów. Zastosowanie innych przewodów może być przyczyną zakłóceń w pracy elektronicznych systemów samochodu.

Gama przewodów zapłonowych Boschfot. BoschGama przewodów zapłonowych Bosch obejmuje serie: Silicone-Power (przewody reaktancyjne i ferrytowe) i Silcone-Copper (przewody miedziane)

Wszystkie przewody zapłonowe Bosch mają podwójną zewnętrzną izolację silikonową, zapewniającą znakomite właściwości izolacyjne oraz wysoką odporność na temperatury i czynniki chemiczne (paliwo, oleje, sól drogowa), które występują w komorach silnikowych. Przewody zachowują odporność mechaniczną i niezmienne własności izolacyjne w temperaturach od -60 do ponad 200oC. Powłoka silikonowa wspomaga tłumienie fal elektromagnetycznych dzięki czemu zmniejsza się możliwość występowania zakłóceń. Zapewnia to sprawne funkcjonowanie systemów elektronicznych w pojeździe (ABS, ESP, itp.). Pomiędzy warstwami izolacji znajduje się specjalny oplot z włókna szklanego, który zapewnia odpowiednią wytrzymałość mechaniczną przewodów.

Przewody zapłonowe Bosch kierowane na rynek części zamiennych mają taką samą jakość jak te stosowane jako wyposażenie fabryczne. Są one objęte 3-letnią gwarancją, która obejmuje usterki materiałowe i wykonawcze.

 

Numery zamówieniowe Silicone-Power
ZestawyB7xx0 986 356 7xx
B8xx0 986 356 8xx
B9xx0 986 356 9xx
B0xx0 986 357 0xx
B1xx0 986 357 1xx
B2xx0 986 357 2xx
Zestawy reaktancyjneBW2xx0 986 357 2xx
Pojedyncze 0 986 356 0xx
 0 986 356 1xx
 0 986 356 2xx
Pojedyncze reaktancyjneWxx0 986 356 2xx
Numery zamówieniowe Silicone-Copper
ZestawyB3xx0 986 356 3xx
ES8xx0 356 912 8xx
ES9xx0 356 912 9xx
Pojedyncze   0 356 904 0xx
 0 356 912 0xx
 0 356 912 8xx
 0 356 912 9xx
 0 356 913 0xx
 0 986 357 7xx
 1 354 464 3xx


Podsumowanie

Kondycja układu zapłonowego jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na pracę silnika zasilanego paliwem gazowym. Jego prawidłowa praca jest zależna od terminowej obsługi i wymiany elementów zużywających się, a takimi są świece i przewody zapłonowe. O ile o wymianie świec pamiętamy to przewody wymieniamy raczej po wystąpieniu pierwszych objawów. Niestety mogą one być czasami bardzo kosztowne. Szczególnie w samochodach starszych z instalacjami I i II generacji (mieszalnikowymi) może dojść do uszkodzenia elementów układu dolotowego (przepływomierz, obudowa filtra powietrza). Zatem terminowa wymiana świec i przewodów zapłonowych może okazać się w niektórych przypadkach znacznie tańsza niż późniejsze usuwanie efektów ich nieprawidłowej pracy.





Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Bosch, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.