07.10.2010

Reduktory bezmembranowe

W ostatnim okresie pojawiło się na rynku kilka modeli reduktorów bezmembranowych. Jak sama nazwa wskazuje, są to urządzenia, w których z konstrukcji wyeliminowano membrany.
REKLAMA

W ostatnim okresie pojawiło się na rynku kilka modeli reduktorów bezmembranowych. Jak sama nazwa wskazuje, są to urządzenia, w których z konstrukcji wyeliminowano membrany. Redukcja ciśnienia odbywa się w komorach, których objętość jest regulowana nie za pomocą elastycznych membran, tak jak w przypadku klasycznych reduktorów, tylko za pomocą przesuwających się tłoków. Reduktory takie są nazywane tłokowymi lub trzpieniowymi.

Tego rodzaju reduktory są wykorzystywane w medycynie, technice spawalniczej i wielu innych dziedzinach. Powodem opracowania tego typu reduktorów do zastosowania w samochodach była chęć wyeliminowania z ich konstrukcji zużywających się w czasie eksploatacji membran, które wymagają okresowej wymiany. W ten sposób producenci osiągają również inną korzyść w postaci uniezależnienia od importu membran, których rynek w Europie jest mocno zmonopolizowany.

Reduktor-parownik NikoAutogaz DomańskiReduktor-parownik Niko

Reduktory tłokowe charakteryzują się znakomitą stabilnością ciśnienia, która jest utrzymywana w szerokim zakresie obciążeń silnika. Idealnie sprawdzają się w układach IV generacji, ponieważ bardzo szybko reagują na zmiany obciążenia, utrzymując stałe ciśnienie zasilania wtryskiwaczy gazowych. Jest to bardzo istotne szczególnie przy zasilaniu dużych silników, wymagających utrzymania wysokiej wydajności, często w długim okresie (szybka jazda autostradowa).

Niko

Tłok reduktora-parownika NikoAutogaz DomańskiTłok reduktora-parownika Niko

Wśród reduktorów tłokowych oferowanych przez polskich producentów można wymienić produkt pioniera polskiego rynku autogazu, firmy Autogaz Domański, reduktor-parownik Niko. Jest to reduktor jednostopniowy, dostosowany do współpracy z sekwencyjnymi systemami wtrysku gazu. Jego podstawowa wersja (Standard) jest w stanie zasilać silniki o mocach do 150 KM, wersja o zwiększonej wydajności, oznaczana jako Niko M, pozwala na zasilanie silników o mocach do 220 KM. W przypadku jednostek napędowych o wyższych parametrach należy stosować 2 reduktory. Ciśnienie robocze reduktora, wg zapewnień producenta, jest bardzo stabilne w szerokim zakresie obciążeń - nawet przy wartości maksymalnej, która wynosi 1,5 bara. Reduktor ma stosunkowo kompaktowe wymiary - średnica wynosi 118 mm przy długości 116 mm, choć jego masa (1,76 kg) jest relatywnie wysoka.

Reduktor trzpieniowy Ares 350. Dolna część służy do odparowania gazu. Jak podaje producent układ ogrzewania jest na tyle wydajny, że pozwala na zasilanie silników o mocach do 350 KM (widoczne kanały, którymi przepływa ciecz chłodząca i gaz). Górna część, w której widoczny jest ruchomy tłok (trzpień) służy do utrzymania zadanego ciśnienia gazuAPP StudioReduktor trzpieniowy Ares 350. Dolna część służy do odparowania gazu. Jak podaje producent układ ogrzewania jest na tyle wydajny, że pozwala na zasilanie silników o mocach do 350 KM (widoczne kanały, którymi przepływa ciecz chłodząca i gaz). Górna część, w której widoczny jest ruchomy tłok (trzpień) służy do utrzymania zadanego ciśnienia gazu


Ares

W fazie finalnych prób bezmembranowego reduktora-parownika jest firma APP Studio. Produkt o handlowym oznaczeniu Ares 350 jest reduktorem o bardzo szybkiej i precyzyjnej reakcji na zmienne obciążenia (zmiany podciśnienia i czasów wtrysku gazu). Ciśnienie robocze jest regulowane i może kształtować się w granicach od 0,8 do 1,4 bara. Układ wymiany ciepła, skonstruowany pod kątem wymagań naszej strefy klimatycznej, zapewnia odpowiednią wydajność przy wysokich obciążeniach silnika. Zdaniem producenta, nie ma zatem potrzeby regulowania ciśnienia zasilania wtryskiwaczy na wartości wyższe niż zalecane, aby kompensować ewentualne jego spadki podczas pracy reduktora w zakresie wyższych obciążeń silnika. Jest to zasługa deklarowanej przez producenta wydajności reduktora, który może służyć do zasilania silników o mocach do 350 KM. Po wprowadzeniu do produkcji, reduktor będzie oferowany również w wersji Ares Mini do samochodów z silnikami o mocach do 150 KM.

Reduktor-parownik Fioregazeo.plReduktor-parownik Fiore

Fiore

Kolejną firmą mającą w ofercie reduktor tłokowy jest Elpigaz. Reduktor Fiore jest jednym z ostatnich opracowań firmy. Producent zapewnia, że konstrukcja reduktora gwarantuje stabilną wartość ciśnienia w każdym zakresie obciążeń silnika. Maksymalna wartość ciśnienia roboczego wynosi 1,2 bara, a wydajność pozwala na zasilanie silników o mocach do 150 KM. W budowie reduktora wykorzystano elementy z tworzyw sztucznych, co zapewnia znakomitą izolację cieplną, utrudniającą rozpraszanie energii. Reduktor dzięki temu szybciej się nagrzewa i dłużej utrzymuje ciepło. Elpigaz zapewnia, że odpowiednio zaprojektowany układ wymiany ciepła (ciecz chłodząca-gaz) powoduje, że reduktor wykazuje znakomite własności termodynamiczne przy zachowaniu niewielkich wymiarów zewnętrznych (158 x 142 x 111 mm). Zastosowanie elementów wykonanych z tworzywa sztucznego pozwoliło także na zachowanie dość niskiej masy, na poziomie 1,2 kg. Dodatkowo reduktor Fiore jest zintegrowany z filtrem gazu w fazie ciekłej, co ułatwia serwisowanie.

Jak widać, oferta w zakresie reduktorów bezmembranowych (tłokowych) nie jest bardzo rozbudowana, lecz opinie użytkowników na temat ich eksploatacji są bardzo dobre. Czy zatem czeka nas zmiana w konstrukcji reduktorów-parowników? Chyba nie, biorąc pod uwagę liczbę oferowanych reduktorów tradycyjnych, których technologie produkcji i serwisowania są opanowane. Jest to jednak ciekawa alternatywa dla samochodów wyposażonych w jednostki napędowe o dużej mocy, ponieważ reduktory trzpieniowe charakteryzują się bardzo dużą wydajnością przy niewielkich wymiarach zewnętrznych. Często w miejsce dwóch reduktorów tradycyjnych, membranowych, można zastosować jeden tłokowy, co w bardzo ciasnych komorach silnikowych współczesnych samochodów może być bardzo istotne.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Elpigaz, "AUTOGAZ" DOMAŃSKI, APP Studio, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.