REKLAMA
LPG
24.11.2010

Sprawdzenie instalacji gazowej przed zimą

Prawidłowo obsługiwana (zgodnie z zaleceniami producenta) instalacja gazowa nie powinna przysporzyć kłopotów w czasie jej użytkowania zimą. Dla pewności, przed wystąpieniem pierwszych większych mrozów warto jednak sprawdzić pewne elementy, aby mieć pewność prawidłowego działania systemu w najtrudniejszym okresie eksploatacji jakim jest jesień i zima.
REKLAMA
Skrajnie zużyty filtr fazy ciekłejfot. gazeo.plSkrajnie zużyty filtr fazy ciekłej może być przyczyną poważnych problemów w zasilaniu silnika gazem

Gazowy układ zasilania

Zużyty filtr fazy gazowejfot. gazeo.plZużyty filtr fazy gazowej powoduje, że do listwy wtryskowej przedostaje się większa ilość oleistych zanieczyszczeń, które, szczególnie zimą mogą być powodem jej nieprawidłowego działania

Podstawową czynnością obsługową instalacji gazowej jest wymiana wkładów filtrów: fazy ciekłej - odpowiadającego za wychwytywanie zanieczyszczeń stałych (występuje we wszystkich generacjach) i gazowej - zatrzymującego zanieczyszczenia oleiste (występuje w systemach IV generacji). Regularna wymiana filtrów zabezpiecza układ paliwowy przed odkładaniem się w nim zanieczyszczeń, szczególnie frakcji oleistych (pochodzących z układów smarowania pomp stosowanych do przetaczania autogazu na różnych etapach w łańcuchu dostaw). W warunkach zimowych ich obecność w instalacji może uniemożliwić poprawną pracę wtryskiwaczy gazowych.

Oleiste frakcje wytrącające się w czasie odparowania LPG mogą mieć również destrukcyjny wpływ na reduktory. Dlatego okresowo trzeba je poddawać czyszczeniu. W reduktorach stosowanych w instalacjach I generacjiII generacji stosuje się specjalny korek spustowy, którego odkręcenie powoduje wypływ nagromadzonych we wnętrzu zanieczyszczeń. Najlepiej wykonać tę czynność na rozgrzanym (ale niepracującym) silniku, wtedy zanieczyszczenia są bardziej płynne. Duża ilość zanieczyszczeń w reduktorze, szczególnie w warunkach niskich temperatur może być przyczyną jego nieprawidłowej pracy.

Komora silnikowa z instalacją I generecjifot. gazeo.plSprawność instalacji elektrycznej samochodowego systemu zasilania gazowego decyduje o zachowaniu się samochodu w okresie jesienno - zimowym

Układ elektryczny instalacji gazowej

Obciążenie instalacji elektrycznej gazowego systemu zasilania wynika przede wszystkim ze stosowanych w niej zaworów elektromagnetycznych (2 lub 3 w zależności od tego jaki zastosowano reduktor). Są one utrzymywane w stanie otwartym przez napięcie pochodzące z instalacji elektrycznej. Bardzo ważny jest zatem stan wszelkich złącz w instalacji gazowej, szczególnie zimą kiedy panujące warunki atmosferyczne mogą przyczynić się do pogorszenia styku w złączach, które często nie są hermetyczne. Oprócz złącz należy sprawdzić stan przewodów do nich dochodzących pod kątem ewentualnych uszkodzeń izolacji lub nadłamiania. Uszkodzenia przewodów lub brak styku powodują, że do elektrozaworów otwierających przepływ gazu nie dochodzi napięcie (pozostają one zamknięte), a co za tym idzie, silnika nie uda się przełączyć na zasilanie gazem.

Zbiornik LPG pod samochodemfot. gazeo.plSprawdzenie i uzupełnienie ubytków zabezpieczenia antykorozyjnego podwozia jest bardzo istotne, ponieważ panujące zimą warunki są szczególnie niekorzystne dla elementów podwozia

W najnowszych instalacjach gazowych wiązki elektryczne są zaprojektowane tak, aby wpływ warunków atmosferycznych na ich działanie był jak najmniejszy. Są one wyposażone w hermetyczne złącza zapewniające szczelność wszelkich połączeń.

Nadwozie

Montaż instalacji gazowej wiąże się z wykonaniem w nadwoziu samochodu dodatkowych otworów służących do mocowania poszczególnych elementów oraz wentylacji armatury zbiornika LPG. Przed zimą warto sprawdzić stan zabezpieczenia antykorozyjnego w tych miejscach, aby uniknąć powstawania tam ognisk korozji. Jest to szczególnie istotne właśnie w okresie zimowym, kiedy do utrzymania dróg używa się dużych ilości soli (solanki).

Jeśli już oglądamy samochód „od spodu” warto również sprawdzić stan mocowania przewodów gazowych, ponieważ zimą dość często dochodzi do kontaktu elementów podwozia z śniegiem i błotem pośniegowym, w związku z czym może dojść do ich oberwania, jeśli nie są odpowiednio ułożone i zamocowane.

Podsumowanie

Wykonując wszystkie wymienione czynności, które wchodzą w skład obsługi technicznej gazowych układów zasilania, gwarantujemy prawidłową jego pracę w najbardziej wymagającym okresie, jakim jest zima. Najważniejsza jest terminowa wymiana wkładów filtrów, zabezpieczająca reduktor i wtryskiwacze gazu przed zanieczyszczeniem. Sprawność ich działania zapewnia prawidłowe funkcjonowanie instalacji gazowej, a silnik pracuje prawidłowo w każdych warunkach przy optymalnym poziomie zużycia paliwa.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.