18.02.2013

Uniwersalne sondy lambda Bosch

Historia sond lambda (czujników tlenu) ma już blisko 40 lat i jest ściśle związana z firmą Bosch. Pierwsze sondy wyprodukowane przez tę właśnie firmę zastosowano w samochodzie Volvo już w 1976 r. Od tego czasu opracowano wiele nowych rozwiązań sond lambda, w tym także tzw. sondy uniwersalne, które znajdują zastosowanie na rynku wtórnym z powodzeniem zastępując sondy stosowane jako pierwsze wyposażenie pojazdów (także innych producentów).
REKLAMA

Nie wszyscy o tym pamiętają, ale sondy lambda są elementami podlegającymi normalnemu zużyciu eksploatacyjnemu i powinny być okresowo wymieniane.

Program uniwersalnych sond lambda jest właśnie odpowiedzią firmy Bosch na zapotrzebowanie rynku części zamiennych. Obejmuje on 9 uniwersalnych sond lambda, które mogą być zamiennikami dla około tysiąca sond stosowanych jako oryginalne wyposażenie w samochodach. Są one dostępne z różnymi rodzajami czujnika oraz ze zróżnicowaną mocą podgrzewacza.

Trwałość sond lambda

Największą trwałość, określaną na 160 tys. km, mają sondy podgrzewane 4-przewodowe, planarne i szerokopasmowe planarne. Trwałość sond podgrzewanych 3-przewodowych wynosi około 100-150 tys. km, natomiast zwykłe sondy jednoprzewodowe osiągają przebiegi do 80 tys. km.

Dłuższa eksploatacja sondy nie gwarantuje jej prawidłowej pracy. W wyniku zużycia sonda lambda coraz wolniej reaguje na zmiany składu mieszanki paliwowo-powietrznej, a jej sygnał napięciowy jest coraz słabszy. Może to być przyczyną zwiększonego zużycia paliwa (nawet o 15 %), a w dłuższej perspektywie grozi uszkodzeniem katalizatora. Jedno i drugie zjawisko może być dla użytkownika kosztowne, dlatego działanie sond lambda powinno być okresowo sprawdzane.

Sprawdzenie sondy lambda

W nowoczesnych samochodach uszkodzenie sondy lambda powinno być sygnalizowane przez kontrolkę awarii silnika. Nie zmienia to jednak faktu, że działanie sondy lambda powinno się okresowo sprawdzać. Firma Bosch zaleca taką kontrolę co 30 tys. km.

Warto wiedzieć

Bosch był pierwszą firmą, która opatentowała uniwersalną sondę lambda. Rozwiązanie to zostało dostrzeżone w 2003 r. na targach Equip Auto w Paryżu, zdobywając Grand Prix i rok później na odbywającej się we Frankfurcie Automechanice, na której uniwersalne sondy lambda Bosch zostały nagrodzone w kategorii innowacji.

Powinna ona obejmować:

  • sprawdzenie pamięci sterownika i zapisanych w niej błędów. W tym celu pomocnym mogą okazać się oferowane przez firmę Bosch testery usterek rodziny KTS lub diagnoskopy silnikowe FSA. Urządzenia te mogą również okazać się pomocne w przeprowadzeniu procedury testowej sond lambda lub szczegółowych pomiarów elektrycznych,
  • wzrokową kontrolę sondy lambda (obudowa, wtyczka i przewody połączeniowe),
  • sprawdzenie szczelności układu wydechowego, szczególnie na odcinku pomiędzy silnikiem, a sondą, ponieważ „fałszywe” powietrze przenikające do układu wydechowego może powodować przekłamania w sygnale pochodzącym z czujnika tlenu.
Diagnoskop Bosch FSA 500fot. BoschPrzenośny diagnoskop Bosch FSA 500 pozwala zmierzyć wszystkie istotne parametry sondy lambda

Dodatkowo powinno sprawdzić się parametry sondy lambda. Kontroli podlegają:

  • napięcie referencyjne sondy, które powinno mieć wartość 400-500 mV,
  • częstotliwość sygnału sondy lambda, która powinna wzrastać wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika, na biegu jałowym powinna ona wynosić powyżej 0,5 Hz, co oznacza, że cykl zmiany napięcia powinien trwać mniej niż 2 s,
  • rezystancja (opór elektryczny) grzałki, jej wartość powyżej 30 omów wskazuje na konieczność wymiany sondy,
  • napięcie podgrzewania, które powinno mieć wartość 10-14,5 V,
  • napięcie sondy przy rozgrzanym silniku, dla mieszanki bogatej wynosi powyżej 0,6 V, dla mieszanek ubogich poniżej 0,4 V.

Zalecenia eksploatacyjne

Aby zapewnić odpowiednią trwałość sondy lambda należy stosować benzynę bezołowiową oraz unikać stosowania jakichkolwiek dodatków do paliw.

Nie należy stosować awaryjnego uruchomienia silnika metodą „na pych” lub poprzez ciągnięcie innym pojazdem. Może to spowodować przedostanie się do układu wydechowego niespalonego paliwa i uszkodzenie sondy oraz katalizatora spalin. Do uruchamiania silnika zawsze powinno używać się rozrusznika, wykorzystując „pożyczany” z innego pojazdu prąd i kable rozruchowe.

. Należy utrzymywać odpowiedni stan oleju silnikowego, unikając przekraczania maksymalnego dopuszczalnego poziomu. Może to powodować przedostawanie się oleju do komór spalania, a później układu wydechowego, co może skutkować uszkodzeniem sondy i katalizatora spalin.. Praca sondy lambda wymaga stałego dostępu powietrza atmosferycznego. Jest ono pobierane przez złącze elektryczne. Nie należy zatem doprowadzać do zanieczyszczenia złącza, stosować w&n…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Bosch



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.