REKLAMA
LPG
02.12.2010

Vialle LPi - od tego się zaczęło


REKLAMA
d panującego w zbiorniku (w zależności od warunków otoczenia wynosi ono od 0,7 do 1,7 MPa). Wartość ciśnienia w układzie waha się w granicach 0,7-2 MPa. Powyżej górnej wartości, ze względów bezpieczeństwa, silnik przełącza się na zasilanie benzyną.
 
Regulator ciśnienia stosowany w systemie LPi: 1- króciec zasilający (ze zbiornika), 2- króciec powrotny (do zbiornika), 3- króciec zasilający wtryskiwacze, 4- powrót paliwa gazowego z wtryskiwaczy, 5- czujnik ciśnienia ciekłego gazu, 6- regulator ciśnienia, 7- cewka elektrozaworu odcinającegoVialleRegulator ciśnienia stosowany w systemie LPi: 1- króciec zasilający (ze zbiornika), 2- króciec powrotny (do zbiornika), 3- króciec zasilający wtryskiwacze, 4- powrót paliwa gazowego z wtryskiwaczy, 5- czujnik ciśnienia ciekłego gazu, 6- regulator ciśnienia, 7- cewka elektrozaworu odcinającego

Ciśnienie gazu jest monitorowane przez czujnik w regulatorze i stanowi jeden z podstawowych parametrów, obok temperatury otoczenia, służących do wyznaczenia dawki paliwa gazowego.

Utrzymywanie stosunkowo wysokiego ciśnienia gazu oraz stałej cyrkulacji gazu w instalacji zapobiega możliwości odparowywania paliwa w przewodach. Często przebiegają one w strefach, w których panują wysokie temperatury. Tworzące się w tych warunkach korki odparowanego gazu mogą być przyczyną nieprawidłowości w pracy układu zasilania gazowego.

Regulator ciśnienia ma bardzo małe wymiary pozwalające na montaż w ciasnych komorach silnikowych. Z regulatora ciekły gaz przepływa do wtryskiwaczy, a stamtąd do komór spalania silnika. Niewykorzystane paliwo jest kierowane przewodem powrotnym do zbiornika gazu podobnie jak w klasycznym benzynowym układzie zasilania.

W odróżnieniu od pompy membranowej (PTC), pompa łopatkowa zawiera wymienny wkład filtrujący na króćcu tankowaniaVialleW odróżnieniu od pompy membranowej (PTC), pompa łopatkowa zawiera wymienny wkład filtrujący na króćcu tankowania

Pompa łopatkowa (PTS)

W 2008 r. wprowadzono do systemu LPi nową pompę łopatkową (PTS). Jest ona zasilana napięciem stałym występującym w instalacji elektrycznej samochodu. Podobnie jak pompy łopatkowe stosowane w benzynowych układach paliwowych musi ona pracować w ciekłym gazie, który zapewnia jej chłodzenie i smarowanie. Z tego względu pompa jest umieszczona w specjalnej wannie, która zapewnia poziom paliwa pozwalający na jej prawidłową pracę, nawet jeśli w zbiorniku pozostała niewielka ilość LPG. Wanna ma zawsze kontakt z dnem zbiornika, dzięki sprężynom dociskającym. Zapewnia to umieszczenie części ssącej pompy w najniższym punkcie zbiornika.

W kolejnym wcieleniu układu LPi - LPfi w miejscu regulatora ciśnienia zastosowano jednostkę łączącę PTSgazeo.plW kolejnym wcieleniu układu LPi - LPfi w miejscu regulatora ciśnienia zastosowano jednostkę łączącę PTS

Ruch ciekłego gazu, wynikający z jego bezwładności powoduje, że przedostaje się on do wanny przez umieszczony w jej dnie zawór jednokierunkowy. Dzięki temu poziom LPG w wannie jest zawsze wyższy niż w zbiorniku, zapewniając prawidłową pracę pompy.

Paliwo dostarczane do pompy PTS jest filtrowane przez niewymienny filtr w części ssącej. W pokrywie wielozaworu pompy oprócz wszystkich wymaganych przepisami zaworów zastosowano także wymienny wkład filtrujący, który oczyszcza paliwo gazowe dostarczane do zbiornika podczas tankowania. Zapewnia on dokładność filtracji zanieczyszczeń na poziomie 10 µm. Sygnałem do jego wymiany jest zwiększenie czasu tankowania LPG.

Jednostka łącząca (PTS)

W systemach LPi wyposażonych w pompy łopatkowe w miejscu regulatora ciśnienia stosowana jest jednostka łącząca PTS. Jest to elektrozawór otwierający przepływ gazu do wtryskiwaczy oraz jego powrót do zbiornika. Odpowiednie ciśnienie w układzie paliwowym (0,5 MPa powyżej ciśnienia w zbiorniku gazu) zapewnia umieszczona w wielozaworze na króćcu powrotnym gazu kalibrowana dysza. Pompy PTS występują w dwóch wersjach wydajności. W zależności od tego parametru stosowane są dysze o różnych średnicach otworu, aby zapewnić wymagane ciśnienie w układzie.

Opracowany przez Siemensa wtryskiwacz ciekłego gazu stosowany w układach ciekłego wtrysku gazu firmy Vialle: 1- złącze elektryczne, 2- śruba, 3- o-ring, 4- zacisk przewodów gazowych, 5- o-ring, 6- końcówka wtryskiwacza uszczelniona dwoma o-ringami, 7- o-ring, 8- gniazdo wtryskiwacza osadzane w kolektorze dolotowym, 9- sprężyna mocująca wtryskiwacz w gnieździe, 10- tulejka dystansowa, 11- o-ringVialleOpracowany przez Siemensa wtryskiwacz ciekłego gazu stosowany w układach ciekłego wtrysku gazu firmy Vialle: 1- złącze elektryczne, 2- śruba, 3- o-ring, 4- zacisk przewodów gazowych, 5- o-ring, 6- końcówka wtryskiwacza uszczelniona dwoma o-ringami, 7- o-ring, 8- gniazdo wtryskiwacza osadzane w kolektorze dolotowym, 9- sprężyna mocująca wtryskiwacz w gnieździe, 10- tulejka dystansowa, 11- o-ring

Wtryskiwacze gazu

Z regulatora ciśnienia ciekły gaz przepływa do wtryskiwaczy, które muszą być osadzone w ściśle określonym miejscu kolektora dolotowego. Położenie tych miejsc jest wyznaczane w procesie badań na hamowni przez dział badań i rozwoju firmy Vialle. Po wyznaczeniu optymalnego położenia wtryskiwaczy wykonuje się matrycę do wiercenia otworów w kolektorze tak, aby zachować powtarzalność montażu tych elementów.

Wysyłka i dostawa „uzbrojonych" we wtryskiwacze kolektorów jest organizowana na dwa sposoby, w zależności od wielkości zamówienia. Na poziomie importera samochodów, kiedy liczby montowanych instalacji są duże, Vialle dostarcza systemy gazowe wraz z uzbrojonymi w gniazda i wtryskiwacze kolektorami, a importer odsyłała kolektory wymontowane z nowych samochodów. Służą one później do kompletowania zestawów montażowych w kolejnych pojazdach.

W przypadku pojedynczych montaży wykonywanych w warsztatach, kolektor jest wysyłany do centrali Vialle w Holandii. Jeśli dotrze on do firmy przed południem, gotowy, uzbrojony we wtryskiwacze jest odsyłany tego samego dnia po południu. W szczytowym okresie nasilenia montaży systemu LPi w Vialle został wydzielony specjalny dział montujący w nadsyłanych kolektorach wtryskiwacze. Pracowały w nim 2 osoby, które zajmowały się wyłącznie osadzaniem wtryskiwaczy w kolektorach.

Centralizacja wiercenia otworów w kolektorach ma na celu zapewnienie powtarzalności montażu i poprawności osadzenia wtryskiwaczy gazowych w systemie LPi, co jest najważniejszą czynnością, mającą bardzo duży wpływ na późniejsze działanie instalacji gazowej.

Niewłaściwe osadzenie gniazd w kolektorze wiąże się z niedokładnym ustawieniem końcówki wtryskiwacza względem kanału dolotowego. Powoduje to, że gaz będzie wtryskiwany w kierunku ścianki kanału dolotowego. Może to doprowadzić do oblodzenia kanału (temperatura rozprężającego się gazu wynosi -42oC) i zakłóceń w pracy silnika.

. Przed osadzeniem gniazd, po wykonaniu otworów należy wokół nich wykonać równą płaszczyznę, szczególnie jeśli znajdują się one na krzywiźnie kolektora dolotowego.. Jest to konieczne w celu uzyskania szczelności gniazd w kolektorze. Są one montowane za pomocą specjalnej praski, na podobnej zasadzie jak nity zrywalne. Materiał gniazda jest spęczany wewnątrz kolektora, a szczelność zapewnia zastosowanie odpowiedniego szczeliwa.. …
 




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.