REKLAMA
LPG
12.12.2011

W MPK Wałbrzych mają Fuchsa

REKLAMA


REKLAMA
dencję do odparowania. Z tego powodu w zbiorniku powstaje nadciśnienie, które uruchamia armaturę zbiornika. Zawór bezpieczeństwa upuszcza odparowany gaz do atmosfery. Właśnie ten mechanizm jest odpowiedzialny za podwyższone „zużycie” gazu w Solbusach.
 
Jelcze 120M na stanowiskach wolnego ładowaniafot. gazeo.plJelcze 120M na stanowiskach wolnego ładowania
Laboratorium olejowefot. FuchsŚcisła współpraca laboratorium, inżynierów sprzedaży i menedżerów produktu tworzą bardzo cenną wartość dodaną wynikającą ze współpracy z firmą Fuchs, którą jest doradztwo merytoryczne w zakresie gospodarki olejowej w przedsiębiorstwie transportowym

Silniki Tedom zamontowane w Jelczach są smarowane olejem Titan CNG 15W 40, znacznie nowsze Citelisy z silnikami Cursor wykorzystują olej Titan CNG MC 10W 40. Pierwszy z nich jest olejem mineralnym, mającym dopuszczenie Mercedes Benz 226.9. Drugi wykorzystuje mineralne bazy olejowe poddane hydrokrakingowi. Jest to proces rozbijania długich łańcuchów węglowodorowych na krótsze, który odbywa się w obecności wodoru przy wysokiej temperaturze i ciśnieniu. Oleje, których formulacje (receptury) są oparte na bazach poddanych hydrokrakingowi mają właściwości podobne do oleju syntetycznego, a są przy tym znacznie tańsze. Titan CNG MC 10W 40 ma dopuszczenie MAN 3271.

Laboratorium

Oferowany przez firmę Fuchs monitoring środków smarnych w przypadku MPK Wałbrzych, okazał się bardzo pomocny. W autobusach Jelcz w niedługim czasie po modernizacji silniki Tedom zaczęły wykazywać pewne problemy eksploatacyjne, wynikające według przedstawicieli MPK Wałbrzych z niewłaściwej zabudowy silników (zbyt nisko umieszczony wlot powietrza do układu dolotowego silnika).

W wyniku badań próbek oleju okazało się, że wykazują one znacznie przekroczoną zawartość krzemu, pochodzącego z piasku (pyłu przedostającego się do silnika przez układ dolotowy). Wykonywane okresowo badania na zawartość krzemu pozwoliły na dobranie odpowiedniego przebiegu pomiędzy wymianami oleju silnikowego. Okazało się, że aby utrzymać właściwą czystość oleju (zawartość krzemu na bezpiecznym poziomie) z zachowaniem należytego marginesu bezpieczeństwa należy ograniczyć przebieg pomiędzy wymianami oleju do 20 tys. km (dwukrotnie mniej niż zaleca producent silnika). Aby zapewnić jeszcze lepszą ochronę silnika zastosowano filtr powietrza o dokładności oczyszczania 5 μm, którego okres pomiędzy wymianami także uległ skróceniu.

Stacja sprężania gazu ziemnego na terenie MPK Wałbrzychfot. gazeo.plStacja sprężania gazu ziemnego na terenie MPK Wałbrzych jest obiektem ogólnie dostępnym

Wyposażenie laboratorium firmy Fuchs pozwala na określenie podstawowych parametrów fizycznych oleju oraz jego składu chemicznego, co przy dużym doświadczeniu pozwala dobrać odpowiedni do warunków eksploatacji przebieg pomiędzy wymianami oraz ocenić kondycję oleju. Na jej podstawie można również ocenić stan techniczny jednostki napędowej.

Podsumowanie

Monitoring właściwości olejów dostępny w ramach umów na dostawy środków smarnych Fuchs jest nieocenionym narzędziem pozwalającym na wyeliminowanie możliwości wystąpienia poważnej awarii silnika jeszcze w okresie kiedy mamy do czynienia jedynie z podwyższonym zużyciem wykazujących niedomagania elementów. Przyczynia się do ograniczenia kosztów związanych z eksploatacją taboru.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Fuchs Oil Corporation, MPK Wałbrzych, informacje własne



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.