REKLAMA
LPG
12.12.2011

W MPK Wałbrzych mają Fuchsa

REKLAMA

Fuchs Oil Corporation dostarcza środki smarne do wielu przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w tym także do wałbrzyskiego MPK. Oprócz dostaw samych materiałów eksploatacyjnych firma zapewnia także opiekę merytoryczną, która obejmuje, m.in. monitoring parametrów olejów w okresie eksploatacji. Jest to bardzo cenna wartość dodana, która wyróżnia ofertę Fuchs na tle firm konkurencyjnych.
REKLAMA
Oleje Fuchsfot. FuchsOleje Fuchs dostarczane są w dużych zbiorczych opakowaniach, którymi najczęściej są beczki

Często właśnie fakt oferowania badań olejów w okresie ich użytkowania decyduje o wyborze oferty firmy Fuchs przez konkretnych użytkowników. Są nimi firmy z różnych branż, także przewoźnicy obsługujący transport publiczny. Ten rodzaj przewozów z uwagi na charakter eksploatacji stawia największe wymagania dla taboru, w związku z tym również dla środków smarnych.

Przykładem takiej firmy jest MPK Wałbrzych, w którym specyfika jazdy miejskiej nakłada się na ciężkie warunki wynikające z położenia miasta na terenie górzystym. Jest to prawdziwy poligon dla taboru, a także materiałów eksploatacyjnych.

Gazowy Irisbus Citelisfot. gazeo.plGazowy Irisbus Citelis w barwach MPK Wałbrzych

Autobusy gazowe

MPK Wałbrzych jest jednym z kilku polskich przedsiębiorstw komunikacji miejskiej, w którym obok autobusów dieslowskich używa się również autobusów zasilanych gazem ziemnym. Obecnie są to 33 pojazdy, w których wykorzystuje się sprężony gaz ziemny, choć w zeszłym, 2010 r., przedsiębiorstwo eksploatowało również pojazdy, w których gaz ziemny był przechowywany w postaci skroplonej (LNG).

Komora silnikowa gazowego Citelisafot. gazeo.plKomora silnikowa gazowego Citelisa. Uwagę zwraca poprzeczne zamontowanie jednostki napędowej

Wśród pojazdów gazowych znajdują się autobusy starszej i nowszej generacji. Do pierwszej grupy można zaliczyć wysokopodłogowe Jelcze 120M (25 sztuk), które w ramach napraw głównych poddano adaptacji na zasilanie CNG (wymiana silnika na czeską, zasilaną gazem, jednostkę napędową Tedom oraz przystosowanie kratownicy do mocowania zbiorników CNG - w przestrzeni pod podłogą). Znacznie nowszymi konstrukcjami są Irisbusy Citelis. W Wałbrzychu jeździ 8 pojazdów tego typu. Są to autobusy niskopodłogowe ze kompozytowymi zbiornikami zamontowanymi na dachu, wyposażone w silniki Iveco Cursor 8 CNG.

Przez cały 2010 r. użytkowano (na zasadach wynajmu) 2 autobusy Solbus Solcity SM12 z gazowymi silnikami Cummins. Gaz ziemny w tych pojazdach był przechowywany w postaci skroplonej (LNG), dzięki czemu zbiornik paliwa był stosunkowo niewielki.

Po roku okazało się jednak, że pojazdy te charakteryzowały się znacznym zużyciem gazu ziemnego, co nie wynikało jedynie z apetytu silników lecz ze strat przy tankowaniu i przechowywaniu LNG. Pomimo izolacji termicznej LNG zawsze wykazuje tendencję do odparowania. Z tego powodu w zbiorniku powstaje nadciśnienie, które uruchamia armaturę zbiornika. Zawór bezpieczeństwa upuszcza odparowany gaz do atmosfery. Właśnie ten mechanizm jest odpowiedzialny za podwyższone „zużycie” gazu w Solbusach.

. Silniki Tedom zamontowane w Jelczach są smarowane olejem Titan CNG 15W 40, znacznie nowsze Citelisy z silnikami Cursor wykorzystują olej Titan CNG MC 10W 40. Pierwszy z nich jest olejem mineralnym, mającym dopuszczenie Mercedes Benz 226.9. Drugi wykorzystuje mineralne bazy olejowe poddane hydrokrakingowi. Jest to proces rozbijania długich łańcuchów węglowodorowych na krótsze, który odbywa się w obecności wodoru przy wysokiej temperaturze …
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Fuchs Oil Corporation, MPK Wałbrzych, informacje własne



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.