09.02.2015

W dobrym warsztacie kompleksowa obsługa

Jak często zdarza się usłyszeć od mechanika w warsztacie zajmującym się naszym samochodem, że źródłem problemu jest instalacja gazowa? I jak często spowodowana tym oświadczeniem wizyta w serwisie instalacji gazowych kończy się stwierdzeniem, że z instalacją jest wszystko w porządku, a faktyczna przyczyna niedomagania leży poza tą instalacją?
REKLAMA

Niestety jest to dość częste zjawisko, w którym przodują przede wszystkim autoryzowane serwisy poszczególnych marek, a także warsztaty, które zajmują się jedynie montażem i serwisem instalacji gazowych (tzn. nie wykonują żadnych dodatkowych usług i odsyłają klientów z kwitkiem za każdym razem, gdy chodzi o cokolwiek niezwiązanego z systemem LPG).

Uszkodzony układ dolotowyfot. LPG-MontażUszkodzony układ dolotowy

Oczywiście poprawna praca silnika podczas zasilania gazem wymaga jego nienagannej kondycji podczas pracy na benzynie. Oznacza to, że zastosowanie zasilania gazowego uwypukla lub wręcz obnaża niedomagania jednostki napędowej na benzynie. Przykładami takiej sytuacji są często pojawiające się problemy z elementami układem zapłonowym (cewek zapłonowych, przewodów wysokiego napięcia, świec zapłonowych). A musimy pamiętać, że nieprawidłowa praca silnika, niezależnie czy na benzynie czy na gazie, może prowadzić do uszkodzenia silnika, skutkującego wysokimi kosztami jego naprawy. Na przykład uszkodzenie układu dolotowego (zdjęcie obok) może spowodować przekłamania w odczycie parametrów mieszanki, co prowadzi do ciągłego jej korygowania przez komputer pojazdu (benzynowy). Sytuacja taka, niezależnie od paliwa, na którym pracuje silnik, może doprowadzić do uszkodzenia jednostki napędowej, nie wspominając o gorszych osiągach czy większym zużyciu paliwa.

Jednocześnie należy wziąć pod uwagę, że pewna część warsztatów specjalizujących się w montażu instalacji gazowych ogranicza swoją usługę do absolutnego minimum, czego efektem jest konieczność kilku kolejnych wizyt „u gazownika”. Warsztaty te często nie dokonują należytego sprawdzenia pojazdu klienta przed rozpoczęciem usługi montażu instalacji gazowej, co powoduje, że nieusunięte w porę niedomagania podczas pracy na benzynie potęgują się po uruchomieniu instalacji gazowej. Wiąże się to z tym, że system zasilania gazem bazuje na parametrach generowanych przez komputer pojazdu (benzynowy), a więc błędne dane generują błędne ustawienia.

Uszkodzona pompa cieczy chłodzącej wpływa także na pracę instalacji LPGfot. LPG-MontażUszkodzona pompa cieczy chłodzącej wpływa także na pracę instalacji LPG

Ciekawym przypadkiem jest sytuacja przedstawiona na zdjęciu obok, gdzie mamy do czynienia z uszkodzoną pompą cieczy chłodzącej, która może uszkodzić w sposób mechaniczny silnik, nie dając w warunkach zimowych oczywistych symptomów złego działania układu chłodzenia, a jednocześnie uniemożliwiając sprawne działanie systemu zasilania gazem. W pojazdach z takimi uszkodzeniami instalacja zasilania silnika gazem nie może działać właściwie i przed jej montażem niezbędne jest dokonanie odpowiednich napraw.

Rozwiązaniem, które pozwala uniknąć odsyłania od serwisu mechanicznego do serwisu gazowego i odwrotnie, jest korzystanie z serwisów, które w swojej ofercie mają zarówno montaż i obsługę instalacji gazowych, jak i diagnostykę i naprawy silników.

Niestety, takich warsztatów jest niewiele, szczególnie jeśli uwzględnić, że aby kompleksowo zająć się pojazdem niezbędne jest, by personel warsztatu miał wiedzę bazującą zarówno na wykształceniu, jak i stałych, bieżących szkoleniach. Sam warsztat powinien zaś dysponować i umieć się posługiwać nowoczesnym i regularnie aktualizowanym oprogramowaniem diagnostycznym dla pojazdów różnych marek oraz aktualnym oprogramowaniem i możliwością podłączenia się do instalacji gazowych różnych producentów.

Autoserwis, który zapewnia kompleksową usługę, obejmującą mechanikę pojazdu i montaż instalacji gazowej, powinien dla naszego (czyli klienta) dobra oraz dla zapewnienia odpowiedniej jakości usługi montażu instalacji gazowej przejść następującą procedurę:

  • W pierwszej kolejności, diagnostyka pojazdu przed rozpoczęciem montażu instalacji gazowej w sposób tradycyjny (ocena pracy silnika, przeniesienia napędu, zawieszenia, układów: zasilania benzyną, elektrycznego, itp.), jak i diagnostyka elektroniczna przy użyciu komputera diagnostycznego z aktualnym oprogramowaniem odpowiednim dla danego modelu i marki pojazdu;
  • W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w działaniu pojazdu, przed rozpoczęciem montażu instalacji LPG autoserwis powinien dokonać odpowiednich napraw w uzgodnieniu z klientem tak, aby pojazd na benzynie działał prawidłowo;
  • Po wykonaniu montażu instalacji gazowej odpowiedzialny autoserwis, profesjonalnie zajmujący się montażem instalacji gazowych, dokonać powinien ponownej diagnozy pojazdu, w tym przy użyciu oprogramowania diagnostycznego pojazdu, i po uzyskaniu pozytywnego wyniku na benzynie przystąpić do kalibracji systemu zasilania gazem. W ramach tej kalibracji pożądane jest przeprowadzenie jazdy próbnej w zmiennych warunkach drogowych tak, aby ustawienia systemu gazowego były dokładnie dostosowane do specyfiki danego pojazdu;
  • Ostatnim, ale nie najmniej ważnym etapem pracy odpowiedzialnego autoserwisu, na który powinniśmy liczyć w ramach każdej usługi, jest otrzymanie w formie pisemnej zaleceń dotyczących innych napraw naszego pojazdu w perspektywie kilku tysięcy kilometrów przebiegu (najlepiej do następnego przeglądu okresowego). Pozwoli nam to zaplanować opiekę i wydatki, które będziemy musieli ponieść w przyszłości oraz uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek w trasie.

Życzymy Wam, abyście zawsze trafiali tylko na profesjonalne i odpowiedzialne autoserwisy.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Tomasz Dobrzyński (LPG-Montaż)
źródło: LPG-Montaż



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.