06.01.2017

Wszystko przez gaz - awaria uszczelki pod głowicą

REKLAMA

Awaria uszczelki pod głowicą kończy się poważną i kosztowną naprawą silnika, która z reguły wymaga zostawienia samochodu w serwisie na kilka czy nawet kilkanaście dni. Co jest powodem uszkodzenia uszczelki pod głowicą? Jeśli samochód ma instalację gazową - wszystko przez gaz powiedzą sceptycy. Ale czy na pewno?
REKLAMA

Zadania uszczelki pod głowicą

Uszczelka pod głowicą uszczelnia kadłub z głowicą, które są głównymi elementami silnika, zapewniając szczelność komór spalania oraz kanałów olejowych i wodnych silnika.

Objawy uszkodzenia uszczelki pod głowicą

  • przegrzewanie silnika i zaświecenie kontrolki zalecającej zatrzymanie silnika,
  • wyrzucanie płynu chłodzącego na zewnątrz układu,
  • trudności z uruchamianiem silnika (jeśli ciecz chłodząca przedostaje się do komór spalania),
  • przedmuchy z komór spalania do układu chłodzenia silnika (bąble w zbiorniku wyrównawczym),
  • przedostawanie się cieczy chłodzącej do układu wylotowego silnika (kłęby białego dymu wydobywające się z rury wydechowej),
  • przedostawanie się cieczy chłodzącej do układu smarowania silnika (osady pod korkiem wlewu oleju),
  • zmniejszenie ciśnienia sprężania w cylindrach.

Przyczyny uszkodzenia uszczelki pod głowicą

Uzupełnianie poziomu cieczy chłodzącej w zbiorniku wyrównawczymfot. gazeo.plW razie potrzeby poziom w zbiorniku wyrównawczym układu chłodzenia należy uzupełnić, używając płynu zgodnego z wymaganiami producenta silnika

Najczęstszą przyczyną jest przegrzanie silnika. Może ono być skutkiem:

  • zbyt niskiego poziomu cieczy chłodzącej w zbiorniku wyrównawczym,
  • uszkodzonego termostatu układu chłodzenia,
  • niedziałającego wentylatora chłodnicy,
  • niedrożnych kanałów wodnych silnika lub chłodnicy,
  • zużycia eksploatacyjnego,
  • słabej jakości uszczelki pod głowicą (najczęściej już wymienianej - niefabrycznej),
  • niewłaściwie wykonanej naprawy silnika i braku planowania powierzchni głowicy przed montażem, niewłaściwym oczyszczeniem powierzchni, niewłaściwym dokręceniem głowicy).

Przy naprawie pamiętaj

Wymieniając uszczelkę pod głowicą należy wymienić także szereg innych rzeczy:

  • pasek rozrządu (w przypadku wałka rozrządu na głowicy),
  • olej silnikowy,
  • ciecz chłodzącą.

Należy także pamiętać o konieczności planowania głowicy, w celu zapewnienia dobrego uszczelnienia z kadłubem.

Profilaktyka

  • regularna kontrola stanu i poziomu cieczy w układzie chłodzenia silnika,
  • regularna kontrola stanu i poziomu oleju silnikowego,
  • sprawdzanie działania wentylatora chłodnicy.

A jaki wpływ na możliwość wystąpienia awarii uszczelki pod głowicą ma zasilanie gazem? O to zapytaliśmy eksperta z firmy AC S.A.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: informacja własna, AC S.A.



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.