16.12.2016

Wszystko przez gaz - nie można zatankować LPG do pełna

REKLAMA

Dlaczego zbiornik LPG nie może być zatankowany do pełna? Może być, tylko w przypadku autogazu pojęcie do pełna nie oznacza "pod korek" tylko nieco mniej. Dlaczego? Zapraszam do lektury.
REKLAMA

Pojemność zbiornika LPG podana w jego dokumentach (tzw. paszporcie) i na tabliczce znamionowej jest większa niż ilość rzeczywiście możliwego do zatankowania autogazu. Z czego to wynika?

Jest to podyktowane względami bezpieczeństwa.

Z uwagi na zmienną temperaturę otoczenia, LPG w zbiorniku zmienia swoją objętość. Aby mu to zapewnić zbiorniki są większe w stosunku do możliwej do zatankowania ilości LPG.

Tankowanie LPGfot. gazeo.plPrzy tankowaniu zbiornika powinniśmy zwracać uwagę na ilość gazu jaka się w nim mieści

Objętość stosowanych w samochodach zbiorników LPG jest większa o 20% niż ilość paliwa, którą można do nich zatankować.

Innymi słowy zbiornik LPG można zatankować do 80% pojemności wynikającej z jego wymiarów. Jest to także podane w paszporcie zbiornika i na tabliczce znamionowej. Znajduje się tam rubryka - stopień napełnienia 80%.

Dzięki pozostawieniu 20-procentowej poduszki gazowej płynna mieszanina propanu i butanu ma miejsce by zwiększać swoją objętość wraz ze wzrostem temperatury, a ciśnienie w zbiorniku jest utrzymywane na odpowiednim poziomie bez względu na temperaturę.

O właściwy poziom paliwa w zbiorniku dba zawór 80%. Działa on przy tankowaniu i jest on jednym z kilku zaworów wchodzących w skład tzw. wielozaworu montowanego w każdym samochodowym zbiorniku LPG. W momencie osiągnięcia 80% pojemności przerywa on tankowanie.

Warto znać ilość paliwa jaką maksymalnie można zatankować do zbiornika, aby wiedzieć czy zawór 80% działa prawidłowo.

Warto wiedzieć

Zatankowanie do pełna zbiornika LPG to co innego niż np. zatankowanie do pełna zbiornika benzyny. W przypadku autogazu oznacza to właśnie osiągnięcie 80% jego pojemności geometrycznej.

Aby ją obliczyć wystarczy odczytać pojemność zbiornika z jego paszportu lub tabliczki znamionowej i pomnożyć tę wartość przez 0,8. Wynik jest ilością LPG jaką możemy zatankować do zbiornika.

Zarówno zbyt mała jak i zbyt duża ilość zatankowanego LPG świadczy o nieprawidłowym działaniu zaworu 80%. Wymaga to interwencji serwisu i jest związane koniecznością demontażu wielozaworu. Trzeba pamiętać, że udając się do warsztatu w celu usunięcia takiej usterki zbiornik LPG musi być pusty.

O to dlaczego nie można zatankować zbiornika LPG do pełna zapytaliśmy także eksperta z firmy AC S.A., która jest producentem instalacji gazowych STAG.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: informacja własna, AC S.A.



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.