09.12.2016

Wszystko przez gaz - zużycie układu zapłonowego

REKLAMA

Zużycie elementów układu zapłonowego użytkownicy samochodów z instalacjami gazowymi przypisują właśnie eksploatacji na LPG. Zapłon mieszanki gazowo-powietrznej faktycznie jest trudniejszy. Ale czy na pewno wpływa to na podwyższone zużycie układu zapłonowego?
REKLAMA
Świeca zapłonowafot. gazeo.plŚwiece zapłonowe pracują w bardzo ciężkich warunkach i dlatego należy je wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta

Układ zapłonowy w silniku spalinowym służy do zainicjowania procesu spalania. Dzięki niemu energia chemiczna zawarta w paliwie zamienia się w energię mechaniczną, która napędza samochód.

W skład układu zapłonowego wchodzi kilka elementów. Są to:

  • cewka zapłonowa,
  • przewody zapłonowe,
  • świece zapłonowe.

Wszystkie elementy są tak samo istotne z punktu widzenia działania silnika, a niesprawność każdego z nich powoduje, że jednostka napędowa nie działa poprawnie.W cewce zapłonowej powstaje (indukuje się) napięcie elektryczne rzędu kilkunastu kilowoltów.

Taka jego wartość jest niezbędna by wywołać przeskok iskry elektrycznej pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej. Przewód zapłonowy zapewnia przepływ tego napięcia z cewki do świecy.

Warto wiedzieć

W silniku zasilanym LPG napięcie zapłonu ma wartość około 12 kV (około 10% więcej niż na benzynie). Dużo większy wpływ na jego wartość ma zwiększenie przerwy pomiędzy elektrodami wskutek ich zużycia. Jeśli dodatkowo instalacja LPG nie jest obsługiwana, może zdarzyć się, że silnik będzie zasilany mieszanką ubogą. Zwiększa to napięcie w cewce nawet do 25 kV, co może doprowadzić do uszkodzenia cewki zapłonowej. Nie jest to jednak wina instalacji LPG, tylko braku jej obsługi.

Zapłon mieszanki gazowo-powietrznej jest nieco trudniejszy z uwagi na jej właściwości elektryczne. Mieszanka gazowo-powietrzna stawia przepływającemu napięciu (iskrze pomiędzy elektrodami świec) większy opór elektryczny (nazywany także rezystancją), co powoduje, że w cewce zapłonowej silnika zasilanego LPG indukuje się wyższe napięcie, niezbędne do przeskoku iskry.

Nieco wyższe napięcie w układzie zapłonowym powoduje, że wszelkie jego uszkodzenia dają widoczne objawy znacznie wcześniej niż na benzynie, co może być powodem obiegowej opinii o większym zużyciu elementów układu zapłonowego na gazie. Nie oznacza to jednak, że gaz bardziej zużywa układ zapłonowy.

O to jak użytkowanie silnika na LPG wpływa na trwałość układu zapłonowego zapytaliśmy eksperta firmy AC S.A. - producenta instalacji gazowych STAG.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: informacja własna, AC S.A.



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.