REKLAMA
LPG
24.03.2010

Zadbaj o samochód z instalacją LPG!


REKLAMA
instalacji gazowej. Pozwalają jednak na ocenę i prawidłową regulację pracy silnika podczas zasilania benzyną. Dopiero gdy jesteśmy pewni, że układ sterowania silnikiem i instalacja wysokiego napięcia są we właściwym stanie, dokonujemy obsługi i regulacji instalacji LPG.
 

6. Wymiana filtrów gazu (fazy ciekłej i lotnej)

Oba filtry występują tylko w systemach IV generacji instalacji LPG. W innych systemach występuje tylko filtr fazy ciekłej. Żywotność filtrów ma związek z pojemnością silnika. Im większa pojemność silnika, tym większe jest zapotrzebowanie na gaz i tym szybciej dochodzi do zużycia filtrów. Przy standardowej pojemności (do około 2 l), filtr fazy ciekłej utrzymuje parametry filtracyjne przez około 30 tys. km. Podany przebieg uwzględnia także nie najlepszą jakość gazu, który oferowany jest jeszcze na niektórych stacjach. Filtr fazy lotnej powinien pracować przez ok. 20 tys. km. Przy silnikach o dużych pojemnościach, powyżej 5-6 litrów, przebieg jest często mniejszy o połowę.

Zbiornik LPG pod samochodemfot. gazeo.plElementy instalacji pod samochodem także wymagają kontroli. Uszkodzona zawieszka mocowania przewodu LPG.

7. Kontrola szczelności instalacji gazowej i mocowania elementów

Przynajmniej raz w roku warto dokonać kontroli szczelności instalacji gazowej. Nieszczelność może powstać np. podczas wymiany filtrów gazu, dokonanej naprawy blacharskiej, wymiany zderzaka czy ingerencji mechaników nie zajmujących się autogazem. Próba szczelności powinna być wykonywana przy obowiązkowych przeglądach technicznych pojazdów. Ponieważ leży to w interesie użytkownika, warto przekonać diagnostę do dokładnego wykonania próby szczelności instalacji gazowej i rzetelnej inspekcji elementów zamontowanych pod samochodem.

Istotnym elementem przeglądu instalacji gazowej powinna być kontrola mocowania elementów instalacji do nadwozia. Jest to czynność szczególnie polecana po okresie zimowym, w którym zdarza się „szorować” podwoziem o zmarznięty śnieg, powodując uszkodzenia. Korzystając z okazji warto uzupełnić ochronę antykorozyjną w uszkodzonych miejscach.

8. Opróżnienie parownika z kondensatu

Usuwanie kondensatu dotyczy wyłącznie instalacji I i II generacji. W dolnej części każdego parownika umiejscowiony jest korek spustowy, służący do upuszczania zanieczyszczeń oleistych z parownika. Są to zanieczyszczenia występujące w tankowanym na stacjach gazie. Ich nadmiar, zgromadzony w reduktorze, powoduje wadliwe funkcjonowanie reduktora i brak stabilności pracy na biegu jałowym. Kondensat należy spuszczać co około 10-15 tys. km przy gorącym parowniku i przy wyłączonym silniku.

Rozerwanaobudowa filtra powietrzafot. gazeo.plRozerwana obudowa filtra powietrza - mimo obecności przeciwwybuchowego zaworu klapowego

9. Regulacja instalacji gazowej

Regulacja instalacji gazowej jest zwieńczeniem wcześniejszych czynności. Dokonuje się jej na końcu, ponieważ tylko wtedy mamy gwarancję, że instalacja gazowa będzie „dopasowana” do właściwie działającego na benzynie silnika.

Instalacja gazowa IV generacjifot. gazeo.plPoprawnie zamontowana IV generacja instalacji gazowej nie sprawia żadnych problemów

Czynność tę należy zlecić warsztatom zajmującym się autogazem, ponieważ tylko one dysponują stosownymi urządzeniami i doświadczeniem w obsłudze silników zasilanych LPG. Typowa regulacja, dokonywana na biegu jałowym oraz na podwyższonych obrotach, polega na:

  • ocenie pracy silnika na benzynie, połączonej z analizą spalin,
  • ocenie pracy silnika na gazie, także z przeprowadzeniem analizy spalin,
  • w samochodach z elektroniczną kontrolą składu mieszanki, regulacji ustawień dokonuje się przy pomocy odpowiedniego programu diagnostycznego.

Bardzo istotna z punktu widzenia użytkownika jest, często pomijana, kontrola poprawności funkcjonowania instalacji podczas próby drogowej.

Jeszcze kilka lat temu czynności obsługowe instalacji LPG zalecane były co kilkanaście tysięcy kilometrów. W czasach, gdy królują instalacje IV generacji, które są na bardzo wysokim poziomie zaawansowania technologicznego, problem częstych kontroli i regulacji praktycznie nie istnieje. Sterowniki LPG nie wykazują tendencji do rozregulowywania się, pracują stabilnie i gwarantują dobre parametry w każdych warunkach pracy silnika.

Wszystkie opisane czynności mają na celu maksymalne wydłużenie okresu bezawaryjnej eksploatacji auta z instalacją gazową. Każda nieprzewidziana naprawa, wynikająca najczęściej z zaniedbań, jest zwykle droższa i bardziej czasochłonna niż koszt zwykłego przeglądu. Systematyczne dbanie o samochód i zamontowany w nim układ LPG po prostu się opłaca.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Wojciech Mackiewicz
źródło: Informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.