Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 18
fot. gazeo.pl / Zawory tankowania LPG w zderzaku i podwieszane na wsporniku są montowane stosunkowo nisko poprzednie następne
21.10.2013

Zawór wstydu: jak zamontujesz, tak zatankujesz

Zawór wstydu: jak zamontujesz, tak zatankujesz fot. gazeo.pl

Niektórzy kierowcy, wstydzą się, że jeżdżą autem zasilanym LPG. Z tego powodu niekiedy ukrywają elementy instalacji widoczne z zewnątrz samochodu. Dotyczy to przełączników rodzaju zasilania oraz zaworów tankowania, które czasami, żartobliwie określane są mianem zaworów wstydu.
REKLAMA

W kontekście formalnie wprowadzonej samoobsługi w zakresie tankowania autogazu, przesadne ukrywanie zaworów tankowania może okazać się dla użytkowników bardzo kłopotliwe. Obecnie problem nie jest dostrzegany, gdyż na zdecydowanej większości stacji to pracownik gimnastykuje się, podpinając pistolet do tankowania do "przemyślnie" zamontowanego wlewu.

A możliwości wygodnego zamontowania zaworu tankowania jest bardzo wiele. Od zaworów podwieszanych, poprzez montowane w zderzaku, aż po montaż pod klapką wlewu benzyny.

Zawór tankowania LPG na wspornikufot. gazeo.plZawór tankowania podwieszony na wsporniku jest najprostszym i najmniej inwazyjnym w stosunku do samochodu rozwiązaniem wlewu LPG

Zawór na wsporniku

W początkowym okresie rozwoju rynku autogazu w Polsce, popularne były wlewy podwieszane pod zderzakiem z wykorzystaniem specjalnie ukształtowanego wspornika. Rozwiązanie to choć najmniej estetyczne (widoczny cały zawór i często fragment przewodu gazowego) z punktu widzenia osoby tankującej był stosunkowo wygodny gdyż zawór tankowania umieszczony był zwykle w łatwo dostępnym miejscu. Wadą tego rozwiązania było stosunkowo niskie umieszczenie zaworu tankowania, z reguły pod zderzakiem, co czasami mogło prowadzić do jego uszkodzenia.

Zawór podwieszany montuje się szybko i właściwie bezinwazyjnie dla samochodu.

Taki sposób mocowania daje także możliwość zamontowania go w praktycznie każdym, nawet bardzo wymyślnym miejscu. Z tego powodu podwieszany zawór tankowania bywa obecnie używany właśnie w sytuacji kiedy użytkownik samochodu chce ukryć fakt montażu instalacji gazowej w swoim samochodzie. Zwykle kierowca, zleca montaż w przestrzeni podwozia, głęboko pod zderzakiem, co powoduje, że podpinanie pistoletu od spodu jest wyjątkowo trudne, czasochłonne i zwykle kończy się klękaniem przy samochodzie.

Wlew LPG w zderzakufot. gazeo.plZawór tankowania LPG w zderzaku

Zawór w zderzaku

Wiele elementów współczesnych samochodów jest wykonywanych z tworzyw sztucznych. Normą są duże, nisko schodzące i lakierowane w kolorze nadwozia zderzaki. W takiej sytuacji, zamontowanie wlewu na metalowym wsporniku jest najgorszym z praktycznego punktu widzenia rozwiązaniem, ponieważ mocowanie do plastiku nie będzie odpowiednio wytrzymałe, zaś nisko zamontowany zawór będzie narażony na uszkodzenie o np. wysoki krawężnik.

Montaż zaworu bezpośrednio w plastikowym zderzaku to rozwiązanie najbardziej praktyczne. Za takim rozwiązaniem przemawiają względy funkcjonalne. Zwykle wykonanie wlewu w zderzaku (w jego dolnej części) jest także stosunkowo mało pracochłonne, co z pewnością cenią montażyści. Kierowcy zaś mają niekrępowany dostęp do zaworu.

Mimo to, dla niektórych użytkowników wadą takiego montażu będzie to, że wlew jest eksponowany, szczególnie na zderzakach w kolorze innym niż czarny, bowiem obudowy wlewów i korki zabezpieczające zawory tankowania są zwykle czarne. Niekiedy kierowcy malują korki na kolor nadwozia. Jednak z biegiem czasu widać, że korki są porysowane i całość zaczyna wyglądać nieestetycznie.

Wlew LPG przy wlewie benzynyfot. gazeo.plZawór tankowania LPG przy wlewie benzyny

Razem z wlewem benzyny

Pełny zawór tankowania przy wlewie benzynyfot. gazeo.plPełny zawór tankowania zamontowany pod klapką wlewu benzyny

Umiejscowienie zaworu tankowania pod klapką wlewu benzyny nie zawsze jest możliwe. A nawet jeśli zdarza się, że nie ma tam wystarczającej ilości miejsca na pełny wlew. W takim przypadku montuje się zawory przedłużane składające się z części montowanej w samochodzie i dokręcanej przejściówki umożliwiającej podpięcie pistoletu do tankowania. Ten sposób umieszczenia zaworu powoduje, że jest on niewidoczny z zewnątrz, co z pewnością zadowoli rzeszę użytkowników, dla których jest to zawór wstydu. Rozwiązanie to jest bardziej przyjazne dla osoby tankującej, ponieważ wlewy benzyny są umieszczane stosunkowo wysoko.

Taki sposób montażu wlewu jest najbardziej pracochłonny i oprócz ingerencji w nadwozie samochodu wymaga także zapewnienia wentylacji połączeń na przewodzie tankującym, ponieważ z reguły przebiega on przez zamknięte przestrzenie nadwozia. Aby to zapewnić przewód umieszcza się w rurze wentylacyjnej, dzięki której gaz wydostający się przez ewentualną nieszczelność przy zaworze tankowania będzie usuwany pod samochód. Są samochody, w których nie da się wykonać wykonać wentylacji, co uniemożliwia montaż zaworu tankowania pod klapką wlewu benzyny.

W błotniku

Zawór tankowania na hakufot. gazeo.plZawór tankowania LPG montowany na haku holowniczym

Czasami widzi się także wlewy LPG montowane w powierzchni tylnego błotnika. Taki sposób montażu jest popularny w samochodach importowanych z rynku holenderskiego i z pewnością wynika z wygody podpinania pistoletu przy tankowaniu. Montaż takiego wlewu wymaga osadzenia go w stalowej części nadwozia i przeprowadzenia przewodu gazowego do zbiornika, co podobnie jak w przypadku zaworów montowanych pod klapką wymaga wykonania wentylacji tego przewodu.

Inne lokalizacje

Pomysłowość ludzka nie zna granic, zatem miejsc w których montażyści instalacji gazowych lokalizują zawory tankowania jest wiele.

Zawór tankowania pod tablicą rejestracyjnąfot. Auto Gaz TechnikZawór tankowania LPG ukryty pod tablicą rejestracyjną

Jednym ze sposobów na zminimalizowanie wiercenia otworów z zderzaku jest montaż zaworu do haka holowniczego.

Spotyka się także zawory tankowania montowane w plastikowych nakładkach progowych. Wtedy wlew gazu znajduje się przed tylnym kołem.

Bardziej zmyślnym sposobem jest ukrycie zaworu pod uchylną tablicą rejestracyjną. Wiąże się to jednak z wykonaniem mechanizmu uchylnego.

Jednym z najbardziej niezwykłych rozwiązań jest montaż przedłużanego zaworu tankowania wymagającego przejściówki (LPG) w przestrzeni pod pokrywą bagażnika, pomiędzy uszczelką a krawędzią błotnika w nadwoziem typu sedan. Taka lokalizacja zmusza kierowcę do każdorazowego unoszenia pokrywy bagażnika i to nawet przy złej pogodzie i jest niezgodna z przepisami, które mówią, że zawór tankowania musi umożliwiać zatankowanie zbiornika LPG z zewnątrz pojazdu lub z komory silnikowej.

Podobnie niezgodne z obowiązującym w Polsce prawem jest montowanie zaworu tankowania w przestrzeni bagażnika, które spotyka się w starych samochodach rosyjskich.

Podsumowanie

Jeśli zatem planujecie montaż instalacji gazowej w swoim samochodzie i zastanawiacie się nad miejscem montażu zaworu tankowania weźcie pod uwagę to, że w Polsce formalnie już obowiązuje samoobsługa w zakresie tankowania LPG. Innymi słowy: jak zamontujesz tak zatankujesz.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.