REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 3
fot. gazeo.pl / Terminowa wymiana filtrów (fazy ciekłej i gazowej) w układzie zasilania LPG niweluje wpływ zanieczyszczeń, które mogą pojawić się w paliwie gazowym, na pracę poszczególnych elementów instalacji, szczególnie wtryskiwaczy poprzednie następne
10.12.2012

Zima z instalacją LPG

Zima z instalacją LPG fot. gazeo.pl

Mamy za sobą pierwsze mroźne noce. Temperatura w niektórych regionach spadła kilkanaście stopni poniżej zera, co z pewnością odczuli już niektórzy użytkownicy samochodów. Kłopoty z rozruchem, działaniem układu zapłonowego czy paliwowego to klasyczne bolączki związane z pojawieniem się pierwszych mrozów.
REKLAMA
Styki instalacji elektrycznej układu gazowegofot. gazeo.plW instalacjach starszych generacji stosowano osłonki zacisków elektrycznych, które zabezpieczały je właściwie tylko przed wywołaniem przypadkowego zwarcia

 Jak tego uniknąć?

Odpowiedzią na to pytanie jest wcześniejsze przygotowanie samochodu z instalacją LPG do zimy. W przypadku osób z pewnym przygotowaniem technicznym z pewnością niektóre z czynności można wykonać we własnym zakresie. Jeśli jednak nie czujemy się na siłach lepiej zlecić wykonanie czynności sprawdzających warsztatowi. Nie powinny one znacząco podnieść kosztów wykonania przeglądu instalacji gazowej.

Dlaczego zimą samochód sprawia kłopoty

Reduktor systemu Lovato Smartfot. gazeo.plW nowoczesnych układach zasilania gazowego coraz większa liczba połączeń elektrycznych jest wykonywana z wykorzystaniem złącz hermetycznych. Przykład - zintegrowany reduktor systemu Lovato Smart, którego elektrozawór jest łączony z wiązką elektryczną instalacji z wykorzystaniem takiego właśnie złącza

Winne są oczywiście warunki atmosferyczne, czyli pojawiające się już jesienią ochłodzenie oraz podwyższona wilgotność powietrza. Są to czynniki sprzyjające nasilaniu się niedomagań, które przy wyższych temperaturach nie występują lub objawiają się w znacznie mniejszym stopniu. Dotyczy to w szczególności funkcjonowania instalacji elektrycznej (układ rozruchu i zapłonowy) i układu paliwowego (benzynowy i gazowy).

Układ elektryczny

Proporcjonalnie do obniżania się temperatury maleje pojemność elektryczna akumulatora. Spadek napięcia występujący w czasie w niskich temperaturach otoczenia może być na tyle duży, że prędkość obrotowa rozrusznika będzie zbyt niska aby silnik (szczególnie zimny) został uruchomiony.

Występujące jesienią i zimą warunki atmosferyczne przyspieszają także procesy utleniania i korozji nie zawsze dobrze zabezpieczonych styków elektrycznych. Może to powodować nieprawidłowe działanie wielu elementów, w tym także instalacji gazowej. Należy zatem sprawdzić stan izolacji przewodów i ich połączeń (kostek), aby ustrzec się niespodzianek.

Układ zapłonowy

Powszechnie wiadomo, że silnik zasilany LPG jest swego rodzaju „probierzem” sprawności działania układu zapłonowego. W silniku zasilanym LPG wiele niesprawności układu zapłonowego (usterki izolacji, mikropęknięcia, rysy, niesprawne świece zapłonowe) dają objawy jego nieprawidłowego działania znacznie szybciej niż przy zasilaniu benzyną. Jest to związane z większymi napięciami generowanymi w układzie zapłonowym w czasie pracy na gazie, co z kolei wynika z większej rezystancji mieszanki gazowo-powietrznej w porównaniu z benzynową.

Warto wiedzieć

Używane w okresie jesienno-zimowym urządzenia (ogrzewanie tylnej szyby, wycieraczki, klimatyzacja) powodują dodatkowe obciążenie instalacji i spadki napięcia.

Ponadto występująca w okresie jesienno-zimowym podwyższona wilgotność powietrza sprzyja występowaniu przebić w układzie zapłonowym nawet przy niewielkich, często wręcz niewidocznych uszkodzeniach izolacji, pomimo tego, że w okresie letnim układ zapłonowy działał poprawnie. Są one przyczyną wypadania zapłonów, co w nowoczesnych jednostkach napędowych wyposażonych w systemy EOBD jest niedopuszczalne  i powoduje zapisanie błędu w sterowniku układu benzynowego.

. Objawy te nasilają się jeszcze bardziej w silnikach wyposażonych w instalacje gazowe, w których może wystąpić zjawisko powrotu płomienia (niekontrolowany zapłon mieszanki gazowo-powietrznej w układzie dolotowym). Zjawisko to było szczególnie dotkliwe w silnikach zasilanych systemami LPG I generacji oraz instalacjami II generacji, w których mogło dojść do uszkodzeń elementów układu dolotowego. Są to już jednak r…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 67%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.