REKLAMA
LPG
06.03.2012

Zmieniłeś paliwo? Zmień olej!

REKLAMA

Takim hasłem firma Fuchs reklamuje swoje oleje do silników samochodów osobowych i dostawczych zasilanych LPG lub CNG. Oleje te uwzględniają specyficzne warunki panujące w silnikach zasilanych paliwami gazowymi, dzięki zastosowaniu odpowiedniego składu (formulacji), czyli olejów bazowych i specjalnie opracowanego pakietu dodatków.
REKLAMA
Olej Fuchsfot. FuchsOleje Fuchs do silników zasilanych gazem mogą być z powodzeniem stosowane w silnikach benzynowych

Fuchs nie jest może najbardziej znanym dostawcą olejów na rynku wtórnym, nie ma aspiracji bycia marką marketową, jednak o jakości produktów tego niemieckiego producenta przekonali się najwięksi europejscy wytwórcy samochodów. Volkswagen, Mercedes i BMW używają olejów Fuchs „na pierwsze zalanie” w swych samochodach.

Ciężkie warunki pracy

Stosowany powszechnie downsizing, czyli zmniejszanie pojemności skokowej przy utrzymywaniu lub wręcz zwiększaniu parametrów jednostek napędowych powodują, że oleje silnikowe we współczesnych samochodach są poddawane szczególnie wysokim obciążeniom. Tym bardziej, że wraz ze zmniejszaniem silników zmniejsza się również pojemność układów smarowania (mniejsza miska olejowa), czyli mniejsza ilość oleju musi zapewnić odpowiednie smarowanie jednostki napędowej.

Charakterystyka pracy silnika zasilanego LPG

Komora spalania silnikafot. BoschTemperatura w komorach spalania silników przystosowanych do zasilania LPG jest nieco wyższa niż przy pracy na benzynie

Zasilanie LPG nie wywołuje lub w znacznym stopniu minimalizuje występowanie zjawiska zmywania filmu olejowego z gładzi cylindrowych. Jest to szczególnie zauważalne w fazie dochodzenia silnika do stanu równowagi cieplnej. Podczas pracy na benzynie i zwiększonej dawce paliwa, kiedy ścianki cylindra są chłodne dochodzi do kondensacji paliwa na gładziach cylindrowych. Następuje zmywanie filmu olejowego (ograniczające smarowanie złożenia tłok – cylinder), a przedostające się do miski olejowej paliwo, rozrzedza olej silnikowy, zmniejszając tym samym jego lepkość i pogarszając własności smarne.

Warunki panujące w silnikach zasilanych LPG są nieco inne niż w typowych (napędzanych benzyną) jednostkach napędowych o zapłonie iskrowym. Najważniejszy wpływ na trwałość i parametry oleju silnikowego mają mniejsza prędkość spalania i wyższa…

… temperatura

Jednostka napędowa przystosowana do alternatywnego zasilania autogazem podlega działaniu nieco wyższych temperatur niż w przypadku zasilania wyłącznie benzyną. Wynika to z wyższej temperatury spalania i niższej prędkości z jaką zachodzi ten proces oraz konieczności zapewnienia większej wartości współczynnika nadmiaru powietrza. Komora spalania jest przez dłuższy czas wystawiona na działanie wysokiej temperatury. Powoduje to, że średnia temperatura silnika pracującego na LPG jest wyższa. Może to powodować podwyższone zużycie oleju, związane z jego większym odparowaniem.

Wzrost temperatury w silniku zasilanym LPG jest związany także z lotnym stanem skupienia paliwa. W odróżnieniu od benzyny, która pomimo rozpylenia znajduje się w stanie ciekłym, gaz nie chłodzi zaworów dolotowych i komory spalania.

W silnikach zasilanych z wykorzystaniem instalacji gazowych wcześniejszych generacji (wykorzystujących mieszalnik, który chociażby z uwagi na miejsce montażu, charakteryzuje się mniejszą precyzją dawkowania paliwa) może występować zubożenie mieszanki gazowo-powietrznej, co także prowadzi do zwiększenia temperatury (szczególnie głowicy).

Sonda lambdafot. BoschSkład oleju silnikowego do nowoczesnych silników musi uwzględniać obecność w układach wylotowych systemów katalitycznego dopalania spalin, od których poprawności działania zależy poziom emisji szkodliwych składników spalin

Podwyższona temperatura w silnikach zasilanych paliwami gazowymi sprzyja przede wszystkim utlenianiu oleju silnikowego, które jest szczególnie silne w cienkich warstwach (film olejowy na gładziach cylindrowych, czy w łożyskach ślizgowych). Na skutek utleniania następuje wzrost lepkości oleju, co z kolei przekłada się na wzrost tarcia wiskotycznego i zwiększenie czasu w jakim olej dociera do najdalej położonych części układu smarowania.

Powoduje to trudniejszy rozruch silnika w niskich temperaturach otoczenia. Może być również powodem podwyższonego zużycia paliwa oraz spadku mocy na skutek wzrostu tarcia wiskotycznego.

Niekorzystnie na parametry oleju wpływają także gorące spaliny. Powoduje to spadek właściwości myjąco-dyspergujących (spadek całkowitej liczby zasadowej) w wyniku czego kwaśne produkty spalania mogą powodować korozję wnętrza silnika.

. Formulacja olejów do silników zasilanych LPG. Wysokie temperatury powodujące w silniku zasilanym LPG nadmierne utlenianie oleju wymagają zastosowania olejów bazowych, o odpowiednio niskiej skłonności do utlenienia. Najlepsze pod tym względem są syntetyczne lub poddane hydrokrakingowi oleje bazowe, które są dodatkowo uzupełnione o dodatki w postaci inhibitorów (spowalniaczy) utleniania.. Formulacje (receptury) olejów si…
 

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Fuchs Oil Corporation, informacje własne



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.