REKLAMA
LPG
23.03.2018

Autogaz przebył długą drogę

Nasz tytuł można rozumieć dwojako i o to chodzi. Z jednej strony, LPG przebyło długą drogę w sensie metaforycznym, od zarania swoich dziejów do współczesności. Ale też u zarania tychże dziejów, w roku 1933, przebyło ją również dosłownie.
REKLAMA
Napędzany LPG Studebaker w drodze z Michigan do Kalifornii w 1933 r.fot. Butane-Propane NewsWtedy taki pojazd był ewenementem, ale bez niego i jemu podobnych LPG jako paliwo silnikowe nigdy nie stałoby się zjawiskiem powszechnym, jakim jest dziś

Narodziny paliw alternatywnych

W latach 30. XX w. było już w miarę oczywiste, że naczelnym źródłem energii do zyskujących coraz większą popularność samochodów stanie się benzyna. Producenci pojazdów i natchnieni wynalazcy nie ustawali jednak w próbach rozwijania innych technologii – zarówno znanych już wcześniej, jak i zupełnie wówczas nowych. Pojawiały się zatem automobile napędzane elektrycznością, parą, gazem drzewnym i oczywiście LPG, którego jednak nikt jeszcze wówczas nie nazywał autogazem. Ponad 80 lat później gaz skroplony jest trzecim najpopularniejszym źródłem energii dla samochodów, a pojazdy elektryczne – mimo że wszyscy o nich mówią i wieszczą im świetlaną przyszłość – pozostają daleko w tyle.

Ci wspaniali mężczyźni w swej jeżdżącej maszynie

W liczącą ok. 3800 km trasę z Michigan do Kalifornii, której pokonanie nawet dzisiaj zajęłoby 35 godzin ciągłej jazdy, wybrało się w 1933 r. (za kierownicą pochodzącego z lat 20. Studebakera) dwóch dżentelmenów – Paul Endacott i G. G. Oberfell. Ten pierwszy to eks-gwiazda koszykówki, która po zakończeniu kariery sportowej pracowała dla... koncernu naftowego Phillips Petroleum, ten drugi to inżynier i autor książek na temat paliw, w tym gazowych. Podróż służyła przetestowaniu czterech eksperymentalnych gazowych gaźników (mikserów?) odebranych po drodze z ośrodka badawczego i to jest właściwie wszystko, co wiemy na temat tej niezwykłej podróży.

Pionierzy LPG

Gdzie i jak tankowano pojazd w trasie? Przypuszczalnie w rozlewniach LPG lub punktach dystrybucji butli, choć w latach 30. XX w. takich miejsc z pewnością nie było w USA zbyt wiele. Prawdę mówiąc, pokonanie drogi z Michigan do Kalifornii samochodem napędzanym autogazem stanowiłoby wyzwanie także i dziś, a więc spodziewamy się, że pewne odcinki trasy (może nawet dość znaczne) trzeba było przejechać z użyciem benzyny. Tak czy inaczej, nie mamy wątpliwości, że LPG jako paliwo silnikowe zawdzięcza swoją współczesną pozycję na światowym rynku właśnie takim ludziom, jak Paul Endacott i G. G. Oberfell oraz ich poczuciu ciekawości i chęci poznawania nowego. Dzięki, panowie!


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Butane-Propane News, Tarantin Industries, AllPropaneMowers.com



gazeo.pl 2007-2018 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.