REKLAMA
LPG
23.03.2015

GAZ 51ZH - GAZ na gaz

Kto wie, czy na długo przed rozkwitem europejskiej branży LPG pojazdów napędzanych autogazem nie produkowano w... Związku Radzieckim! Na bazie popularnego GAZ-a 51, pierwowzoru naszego Lublina, jako jedna z niezliczonych odmian powstała także ta zasilana gazem skroplonym.
REKLAMA

GAZ 51 miał silnik benzynowy, a więc opracowanie wariantu LPG nie stanowiło żadnego wyzwania z inżynieryjnego punktu widzenia. Biorąc pod uwagę samowystarczalność ZSRR/Rosji pod względem wydobycia i przetwórstwa ropy, także uzyskiwanie paliwa dla nowego wariantu ciężarówki z pewnością nie było problemem. Na ile rozbudowana była infrastruktura do tankowania LPG ani jakich dokładnie modyfikacji dokonano w silniku, niestety nie wiemy. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że autogaz w późniejszych modelach sowieckich ciężarówek kariery nie zrobił (choć napędzał również produkowanego w podobnym okresie ZIS-a 156A), przedsięwzięcie mogło nie być zakrojone na szeroką skalę.

GAZ 51ZHfot. Avto CCCPGAZ 51 powstawał w liczbie odmian ocierającej się o nieskończoność, a 51ZH to tylko jedna z nich

Co zaś tyczy się silnika, łatwo zgadnąć, że całą operację przeprowadzono z użyciem podciśnieniowego układu zasilania gazem, z mikserem umieszczonym w układzie dolotowym jednostki napędowej i prostym, nawet niespecjalnie wydajnym reduktorem. Silnik GAZ-a 51 (sześciocylindrowy, rzędowy, o pojemności 3,5 l) miał bowiem tylko 70 KM mocy, która – ze względu na ograniczenie przepustowości układu dolotowego przez mikser – po zmianie paliwa spadała do 62 KM. GAZ 51ZH do szybkich na pewno nie należał – wersja benzynowa rozwijała maksymalnie 70 km/h, a przecież była o 8 KM mocniejsza i o 90 kg lżejsza od gazowej.

LPG było przechowywane w zbiorniku mieszczącym 145 kg (ok. 290 l) gazu, a w razie jego wyczerpania do dyspozycji pozostawała jeszcze benzyna (samochód był dwupaliwowy – z pierwotnego układu zasilania nie zrezygnowano). Benzyny zaś standardowy GAZ 51 potrzebował 20 l na każde 100 km, więc stawiamy, że w odmianie gazowej, z ręczną regulacją składu mieszanki, zejście ze spalaniem poniżej 25-30 l/100 km było wyzwaniem. Autogazowa wersja popularnego „Gazona” powstawała w latach 1954-1975. Ile egzemplarzy w tym czasie zbudowano, nikt pewnie dziś nie pamięta, ale skoro pojazd utrzymał się w produkcji przez ponad 20 lat, jakieś stałe – choćby nawet niewielkie – zapotrzebowanie na ten wariant musiało na radzieckim rynku istnieć. Zainteresowanie paliwami alternatywnymi w Rosji przeżywa dziś renesans, ale w XXI w. GAZ stawia na inny gaz – CNG.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Old Russian Cars, Klub GAZ 51, Avto CCCP



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.