REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 2
fot. Chicago Transit Authority / Autobus Twin Coach firmy Flxible na ulicach Chicago. Był to jeden z 1700 autobusów zasilanych gazem płynnym, które dostarczano do CTA w latach 1950-1962 poprzednie następne
07.01.2013

Historia LPG - trudne początki

Historia LPG - trudne początki fot. commons.wikimedia.org

Przyjęło się, że historia wykorzystania paliw gazowych do napędu pojazdów jest związana z niedoborami paliw w okresie II wojny światowej, które zmusiły użytkowników do wykorzystywania niekonwencjonalnych źródeł energii. Okazuje się jednak, że pierwsze użycie LPG jako paliwa silnikowego miało miejsce znacznie wcześniej.
REKLAMA

Stany Zjednoczone

Pierwsze wzmianki o skropleniu mieszaniny propanu i butanu oraz jego przechowywaniu w takiej postaci pochodzą z 1910 r. W tym właśnie okresie Walter Snelling, badając właściwości benzyny oddzielił składniki ciekłe od gazowych, odkrywając istnienie propanu. W 1912 r. uruchomił pierwszą, domową instalację propanową, a rok później otrzymał patent dotyczący przemysłowej produkcji propanu.

Frank Philipsfot. explorepahistory.comFrank Philips

W tym samym roku patent odkupił Frank Philips, założyciel koncernu ConocoPhilips. Nie spowodowało to jednak znaczącego wzrostu znaczenia tego paliwa.

Pierwsze informacje o wykorzystaniu LPG pochodzą dopiero z 1918 r., kiedy gaz ten zastosowano jako paliwo do lamp lutowniczych i cięcia metali.

Komercyjną produkcję LPG rozpoczęto w latach 20. ubiegłego wieku. W 1922 r. sprzedaż tego paliwa w USA wyniosła 223 tys. galonów LPG, w 3 lata później było to już 400 tys. galonów.

W roku 1928 po raz pierwszy zastosowano napęd z wykorzystaniem LPG w ciężarówce, powstała także pierwsza zasilana LPG lodówka. W roku 1929 sprzedaż LPG wynosiła już 10 mln galonów.

Na igrzyskach olimpijskich w Los Angeles w 1932 r. LPG było używane do gotowania oraz do podgrzewania wody użytkowej. Rozwój przemysłu w USA spowodował dalszy wzrost sprzedaży LPG do 56 mln galonów w 1934 r.

Dużą konsumpcję LPG zapewniały sterowce kursujące pomiędzy Europą a Stanami Zjednoczonymi. Najnowszej generacji statki powietrzne serii Zeppelin były napędzane silnikami zasilanymi gazem Blaua (od nazwiska wynalazcy Hermana Blaua), który jest bardzo podobny do jednego ze składników LPG - butanu. Użycie do napędu silników gazu, którego masa była podobna do powietrza, nie powodowało zmiany masy sterowca w miarę zużywania paliwa, tak jak w przypadku użycia paliw ciekłych. Nie zachodziła więc konieczność wypuszczania gazu nośnego. Jednak tragiczny wypadek sterowca Hindenburg w 1937 r. przekreślił takie zastosowanie gazu.

Sterowiec Graf Zeppelinfot. commons.wikimedia.orgWypadek sterowca Hindenburg (na zdjęciu Graf Zeppelin) przekreślił rozwój sterowców, a wraz z nim także gazowych silników napędowych. Przyczynił się jednak do wzrostu znaczenia LPG

Paradoksalnie jednak wypadek, który wyeliminował sterowce z ruchu lotniczego przyczynił się do rozwoju rynku LPG, ponieważ w portach lotniczych pozostało wiele, w tej sytuacji niepotrzebnych, butli z gazem.

Tak było także w Rio de Janeiro. Pozostało tam 6000 butli z paliwem do sterowców. Austriacki przedsiębiorca Ernesto Igel kupił jego zapasy i zaczął promować na ulicach Rio de Janeiro zastosowanie tego nośnika energii do gotowania. Dało to początek brazylijskiej firmie Ultragaz.

W 1939 r. firma dysponowała trzema ciężarówkami i miała 166 klientów. 11 lat później, w 1950 r., klientów było już 70 tys., a obecnie Ultragaz jest jednym z największych operatorów gazu płynnego na świecie.

Autobusy zasilane LPG w firmie Chicago Transit Authorityfot. amhistory.si.eduPierwsze autobusy zasilane LPG dostarczono do firmy Chicago Transit Authority w latach 1950-1951

Wraz z końcem II wojny światowej i związanym z tym wzrostem produkcji przemysłowej sprzedaż LPG w USA osiągnęła poziom 1 mld galonów. W tym czasie blisko 62% gospodarstw domowych w USA było wyposażonych w instalacje LPG. W dwa lata po wojnie zbudowano pierwszy tankowiec do przewozu gazu płynnego.

W 1950 r. Chicago Transit Authority, operator komunikacji miejskiej w tym mieście zamówił 1000 autobusów zasilanych gazem płynnym. W tym samym czasie w Milwaukee konwertowano do zasilania LPG 270 taksówek. W 1958 r. sprzedaż LPG w Stanach Zjednoczonych osiągnęła poziom 7 mld galonów, a 7 lat później w 1965 r. Chevrolet wprowadził 4 nowe, zasilane gazem płynnym silniki do samochodów ciężarowych.

Pierwsze międzynarodowe kontrakty handlowe na LPG były zawierane dopiero w latach 50. ubiegłego wieku. Jeszcze w latach 60. handel LPG, który transportowano drogą morską wynosił poniżej 1 mln t, 20 lat później sprzedawano w ten sposób 17 krotnie więcej tego paliwa (17 mln t). W 2000 r. sprzedaż gazu transportowanego tą drogą wyniosła już 48 mln t.

Europa

LPG trafiło do Europy ze Stanów Zjednoczonych. Firma Shell wprowadziła gaz płynny do sprzedaży we Francji w połowie 1930 r. Był to gaz butlowy pochodzący z rafinerii na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych. W 1938 r. włoska firma Liquigas zbudowała w okolicach Wenecji pierwszy zakład, który napełniał butle gazem płynnym. Dalszy rozwój przerwał jednak wybuch II wojny światowej.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Poten & Partners



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.