REKLAMA
LPG
03.06.2013

Historia autogazu - Europa

Shell wprowadził LPG do sprzedaży we Francji w połowie 1930 r. Był to gaz w butlach pochodzący z USA. W 1938 r. włoska firma Liquigas zbudowała pierwszy zakład, który napełniał butle LPG. Dalszy rozwój branży przerwał wybuch wojny.
REKLAMA

Holandia
Po wojnie prekursorem rozwoju zasilania LPG samochodów stała się Holandia oraz Włochy. Pierwsze samochody zasilane LPG, pochodzące z importu ze Stanów Zjednoczonych, trafiły na rynek holenderski w 1954 r. Właśnie z inicjatywy importera tych pojazdów w Holandii pojawiły się pierwsze stacje tankowania LPG wykorzystujące urządzenia pochodzące z USA i Niemiec. Początkowo było ich 13, rok później ich liczba zwiększyła się do 25. W 1956 r. na holenderskim rynku działało już 50 obiektów oferujących autogaz i praktycznie nie było tygodnia, w którym nie była otwierana kolejna stacja LPG.

Firma Vialle w latach 80.fot. VialleSiedziba firmy Vialle w latach 80.

Do dynamicznego wzrostu zainteresowania autogazem przyczyniła się sytuacja na świecie (konflikt o Kanał Sueski) i związana z nią podwyżka cen benzyny. W 1960 r. liczba stacji LPG w Holandii zwiększyła się do 100 obiektów, a 11 lat później w 1971 r. było ich już 1000.

Vialle
Omawiając rynek holenderski nie sposób nie wspomnieć o założonej w 1967 r. w Eindhoven firmie Vialle, której nazwa pochodzi od nazwiska jej założyciela. Początek działalności Vialle to import komponentów instalacji gazowych z Włoch. W wyniku kryzysu naftowego w 1970 r. firma urosła do rangi lidera rynku samochodowych instalacji LPG na rynku holenderskim.

W wyniku dużego zainteresowania gazowymi systemami zasilania i związanym z tym gwałtownym rozwojem firmy produkcję komponentów instalacji przeniesiono do firm zewnętrznych. Proces ten prowadzono stopniowo w latach 90. ubiegłego wieku. Dzięki temu Vialle mogło bardziej się skupić na rozwoju nowych produktów i doskonaleniu jakości.

Warto wiedzieć

Szybki rozwój branży LPG bardzo dobrze charakteryzuje także wzrastająca sprzedaż tego paliwa w Europie. W 1950 r. wynosiła ona tylko 300 tys. t, 10 lat później 3 mln t, a w 1970 r. 11 mln t.

Włochy
Rozwój włoskiego rynku LPG można prześledzić na podstawie historii 2 najważniejszych firm z branży gazowej.

Landi
Za prekursora samochodowych systemów zasilania uważany jest Medardo Landi, który w 1939 r. zbudował pierwszy reduktor gazu ziemnego przeznaczony dla silników spalinowych. Dwa lata później Landi otrzymał zezwolenie na produkcję reduktora, jednak jego wytwarzanie rozpoczęło się dopiero po wojnie. Wzrost sprzedaży generował wzrost produkcji i zatrudnienia, co już w początku lat 50. XX wieku spowodowało konieczność zmiany siedziby firmy. Przedwczesna śmierć Medardo Landi w 1955 r. była powodem lekkiego spowolnienia, lecz wdowa wspomagana przez córkę zdołała poprowadzić firmę w kierunku dalszego rozwoju, czego efektem było stworzenie w 1958 r. firmy Landi - Hartog na rynku holenderskim.

W 1969 w ofercie firmy Landi - Hartog pojawił się reduktor, który otworzył firmie nowe rynki zbytu. Zyskał on uznanie firmy Mitsubishi, dzięki czemu produkty Landi zaczęły być obecne na rynku japońskim.

We wczesnych latach 80. firma Landi stała się spółką akcyjną, a od 1985 r. działała samodzielnie na rynku międzynarodowym, wykorzystując własną sieć sprzedaży.

Obecnie Landi jest jedną z marek firmy Landi Renzo, wiodącego na świecie producenta samochodowych systemów zasilania gazowego (LPG i CNG).

Drodzy Czytelnicy,

Jeśli dysponujecie jakimikolwiek materiałami (informacjami, dokumentami, fotografiami), które mogą pomóc w redagowaniu tekstu o historii branży LPG w Polsce prosimy o kontakt na e-mail.

. Landi Renzo. Firma została założona w 1954 r. przez Renzo Landi, który prowadził ją wraz z żoną do śmierci w 1977 r. W początkowym okresie firma zajmowała się produkcją mieszalników, które na przełomie 1963 i 64 r. stały się produktem eksportowym. Sprzedawano je do Japonii, Francji, Belgii i Holandii.. Po śmierci założyciela firma kontynuowała działalność pod kierownictwem żony i syna Stefano, który w&nbs…
 

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Poten & Partners, informacje producentów



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.