REKLAMA
LPG
30.03.2015

Autogaz w Indiach

Wedle opinii Indian Auto LPG Coalition (IAC) Indie w ciągu najbliższych lat mogą stać się jednym z wiodących na świecie rynków LPG. Obecnie sieć stacji autogazu liczy około 1000 obiektów, a producenci pojazdów oferują szeroką gamę modeli dostosowanych do zasilania LPG.
REKLAMA

Indian Auto LPG Coalition (IAC) podaje, że stacje LPG znajdują się w 519 indyjskich miastach, a sieć 1000 obiektów, w których można zatankować LPG powoduje, że jest to najbardziej dostępne paliwo alternatywne w Indiach.

Maruti Suzuki Omni LPGfot. Indian Auto LPG CoalitionMaruti Suzuki Omni LPG na targach Auto Expo 2006

Coraz większa liczba właścicieli decyduje się na konwersję samochodu na LPG. Autogaz oprócz generowania korzyści ekonomicznych dla użytkownika jest także paliwem przyjaznym środowisku, co w przypadku tak zaludnionego kraju jakim są Indie jest bardzo istotne. Zostało to dostrzeżone przez władze, które w różny sposób zachęcają lub wręcz wymuszają zastosowanie LPG jako paliwa silnikowego. Jest to jeden z impulsów sprzyjających rozwojowi całego sektora autogazu.

Przykładem takiego działania może być miasto Bangalore (trzecie co do wielkości w Indiach, w którym żyje blisko 9 mln ludzi), w którym LPG stało się obowiązkowym paliwem w bardzo popularnych pojazdach miejskich jakimi są w Indiach trójkołowe autoriksze. Ich właściciele otrzymywali dotację na konwersję swych pojazdów na LPG. Po ulicach Bangalore jeździ 75 tys. takich autoriksz zasilanych LPG. Tankują one paliwo na 40 stacjach oferujących autogaz. Wiele z nich dysponuje dwoma dystrybutorami do LPG.

W Kalkucie, spośród 32 tys. autoriksz, 4 tys. zostało dostosowanych do zasilania LPG, a w Pune jest ich ponad 10 tys.

W innych aglomeracjach indyjskich także obserwuje się działania mające na celu poprawę jakości powietrza poprzez wymuszanie stosowania paliw gazowych w transporcie, a tym samym ograniczanie emisji szkodliwych składników spalin.

Maruti Suzuki Wagon R LPGfot. Indian Auto LPG CoalitionMaruti Suzuki Wagon R LPG na targach Auto Expo 2006

Rozwojowi branży LPG sprzyjają także niskie koszty infrastruktury i konwersji samochodów, szeroka dostępność autogazu oraz bezpieczeństwo wykorzystania tego nośnika energii w transporcie.

Większość czołowych producentów pojazdów obecnych na rynku indyjskim oferuje, dostosowane w warunkach fabrycznych do zasilania LPG modele samochodów, np.: Maruti Suzuki (Wagon R, Omni, 800), Hyundai Motors (Accent, Eon, Santro Xing), Tata Motors (Xeta), General Motors (Spark) czy Bajaj Auto.

Zastosowanie gazu płynnego (LPG) jako paliwa silnikowego zostało dozwolone w Indiach w 2000 r. na skutek zmian w ustawie dotyczącej pojazdów mechanicznych, które opracowało Ministerstwo Transportu Drogowego i Autostrad. Budowa infrastruktury do tankowania LPG rozpoczęła się w 2001 r. po zatwierdzeniu stosownych przepisów przez Ministerstwo Ropy Naftowej i Gazu Ziemnego.

Od tego czasu rząd, wspomagany przez dyrektywy Sądu Najwyższego wdrożył działania mające na celu ograniczanie zanieczyszczenia powietrza w różnych miastach przez obowiązkowe wprowadzenie paliw gazowych w najbardziej zanieczyszczonych aglomeracjach.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Indian Auto LPG Coalition



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.