REKLAMA
LPG
26.06.2014

Mississippi odkrywa zalety LPG

W Europie autogaz jako zamiennik benzyny ma kilkudziesięcioletnią tradycję i nawet jeżeli wciąż nie brakuje sceptyków, cechy i zalety tego paliwa są powszechnie znane. Po tamtej stronie Atlantyku wiedza o LPG jest wciąż mało rozpowszechniona, więc powstają opracowania naukowe przybliżające autogaz. Oto kolejne z nich w skrócie.
REKLAMA

Przygotowanie raportu zostało zlecone przez Mississippi Propane Gas Association, a zebraniem danych, ich analizą i wyciągnięciem oraz opisaniem wniosków zajęli się uczeni ze Stennis Institute przy Uniwersytecie Stanowym Mississippi. Dokument przygotowano pod kątem przydatności LPG jako paliwa dla flot samochodowych, ponieważ właśnie w takim zastosowaniu paliwo to najszybciej zdobywa zwolenników w USA. Wnioski? Niższe koszty, krajowe pochodzenie, coraz lepsza dostępność, obniżenie ilości emitowanych gazów cieplarnianych w porównaniu z paliwami konwencjonalnymi oraz – w związku z „czystszym” procesem spalania, pozostawiającym po sobie mniej nagarów – dłuższe życie silników. Szczegóły w dalszej części tekstu.

Napędzany autogazem amerykański autobus szkolnyfot. Stennis InstitutePo naszej stronie autobus napędzany autogazem to ewenement, w USA - jeden z koni pociągowych tamtejszego szybko rodzącego się rynku LPG

Liczący prawie 70 stron dokument rozpoczyna się przybliżeniem ogólnych właściwości LPG oraz opisem technologii współczesnych systemów zasilania silników tym paliwem. Można przeczytać o komponentach składających się na instalację LPG, sposobie i miejscu montażu zbiorników czy o tym, że trzeba się liczyć z nieco podwyższonym spalaniem w stosunku do benzyny. Cenna jest informacja dotycząca zimnych rozruchów – jak słusznie zauważają autorzy, gaz (ze względu na swoją lotną naturę i brak skłonności do skraplania w komorze spalania) eliminuje przypadłość typową dla silników benzynowych, czyli zmywanie oleju z gładzi cylindrów w pierwszej fazie pracy silnika. Oczywiście pod warunkiem, że konwertowany pojazd ma możliwość rozruchu od razu na LPG.

Najważniejsza część raportu dotyczy korzyści płynących z zastosowania gazu skroplonego. Pierwszym i najistotniejszym punktem są – jak i u nas – oszczędności finansowe. W dużej mierze zależą one jednak w USA od tego, czy dana flota ma własną stację tankowania czy nie, ponieważ ceny na obiektach wewnętrznych są wyraźnie niższe (nawet o 1,5 dolara za galon) niż na stacjach publicznych, w pewnej mierze dzięki ulgom podatkowym dostępnym dla firm użytkującym floty pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi, ale także za sprawą możliwości negocjowania cen z dostawcami przy długoterminowych umowach na odbiór dużych ilości. Uwzględnienie różnicy w zużyciu paliwa powoduje, że galon LPG kosztuje o 25-45 centów mniej niż taka sama ilość benzyny, co nie jest wielką oszczędnością, ale wystarczającą, by autogaz był postrzegany jako atrakcyjna finansowo opcja dla dużych liczebnie flot.

Jak wielokrotnie podkreślaliśmy, Amerykanie przykładają wielką wagę do niezależności energetycznej. To daje LPG przewagę nad paliwami klasycznymi, ponieważ gaz jest praktycznie w całości wytwarzany na miejscu. Dzięki rozpoczęciu wydobycia gazu ziemnego ze złóż niekonwencjonalnych (łupków) na szeroką skalę, LPG będzie łatwo dostępne i cenowo przystępne przez dziesięciolecia, a to na pewno pomoże wielu operatorom flotowym podjąć decyzję na korzyść korzystania z tego paliwa. LPG nie spowoduje wprawdzie, że Stany Zjednoczone będą mogły całkowicie przestać importować ropę naftową, ale zapotrzebowanie na nią spadnie, wzrośnie zaś bezpieczeństwo energetyczne kraju.

Aby rynek autogazu miał szansę się rozwijać, konieczna jest rozbudowa sieci stacji tankowania. Na terenie stanu Mississippi, którego dotyczy opisywane tu opracowanie, istnieją w tej chwili – wg danych Departamentu Energii – 124 publiczne i 2 prywatne punkty dystrybucji LPG. Mississippi Propane Gas Association podaje natomiast, że liczba obiektów wynosi o ponad 100 więcej, czyli 241 (jest to największa liczba w przeliczeniu na mieszkańca, n…
 

Ile kosztuje budowa stacji? O ile dzięki LPG
spada emisja poszczególnych składników
spalin? Ile kosztuje konwersja? Czytaj dalej!

Pozostało: 50%



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Stennis Institute



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.