REKLAMA
LPG
16.01.2017

Na narty z LPG: Włochy

Nasz mały cykl dla fanów białego szaleństwa dobiega końca, ale zanim to nastąpi, przedstawimy jeszcze Włochy. Cel podróży narciarzy popularny i modny, choć z pewnością nie najtańszy. Od czego jednak mamy LPG?
REKLAMA
Trasy narciarskie we włoskich Dolomitachfot. travel.czJeżeli Niemcy są autostradowym Eldorado, Włochy są narciarskim

Jak daleko i za ile?
Włoskie Alpy to marzenie narciarzy – jeżeli jakiś miłośnik szusowania powie Wam, że nie chciałby tam pojechać, to znaczy, że kłamie, a w skrytości ducha o niczym innym nie myśli. Blisko nie jest, ale na szczęście dojazd nie stanowi wielkiej przeszkody, a poza tym góry są (w większości, acz z kilkoma wyjątkami) na samej północy kraju, więc wystarczy przekroczyć granicę i właściwie już jest się na miejscu. Nasz przykładowy samochód zużywa 10 l LPG na 100 km, a paliwo jest w „polskiej” cenie, czyli po 2,28 zł/l, nawet jeżeli po drodze nieuniknione będzie ponowne zatankowanie zbiornika. Zawsze jednak lepsze to niż jazda na benzynie. Oto zestawienie „top 10” włoskich ośrodków narciarskich z odległościami i szacunkowymi kosztami podróży w jedną stronę:

  • Folgàrida-Marilléva (1490 km, czas podróży 14 godzin, koszt 340 zł);
  • Livigno (1430 km, 14 h, 326 zł);
  • Moena-Alpe Lusia-Bellamonte (1320 km, 14 h, 301 zł);
  • Val Gardena-Gröden (1265 km, 13 h, 288 zł);
  • Pinzolo (1380 km, 14 h, 315 zł);
  • Abetone (1530 km, 16 h, 349 zł);
  • Monte Bondone (1340 km, 14 h, 306 zł);
  • Etna Nord (2540 km, 26 h, 579 zł);
  • Cogne (1720 km, 16,5 h, 392 zł);
  • Laceno (2070 km, 20,5-21,5 h, 472 zł).

Przejściówki i ceny na miejscu
Skoro jedziemy do jednej z ojczyzn autogazu, i to tej, w której wymyślono używane w Polsce złącze do tankowania LPG, o tankowanie na miejscu możemy być zupełnie spokojni. A po drodze? Wiele zależy od tego, czy wybierzemy trasę przez Niemcy czy też nie. Jeżeli tak, lepiej mieć przy sobie adapter typu belgijskiego (ACME), a dla pewności także holenderski (bayonet), natomiast jeżeli nie, to w podróży nie będą nam potrzebne żadne przejściówki, bo wszędzie indziej (w Czechach, Austrii i oczywiście samych Włoszech) obowiązują złącza włoskie (tzw. dish). Ceny na trasie i na miejscu przedstawiają się zaś następująco: Czechy – 0,49 euro/l (choć wspólnotowa waluta tam nie obowiązuje), Austria – 0,66 euro/l, Niemcy – 0,54 euro/l i Włochy – 0,57 euro/l.

Przepisy i wyposażenie obowiązkowe
Na drogach bez niespodzianek – 50 km/h w obszarze zabudowanym, 90 poza nim, 110 na drogach ekspresowych i 130 na autostradach. Co do wyposażenia, konieczne są kamizelki odblaskowe (dla kierowcy i każdego pasażera, obowiązkowo trzymane w kabinie) i trójkąt ostrzegawczy. W rejonie Val d'Aoste niezbędne będą opony zimowe (od 15 października do 15 kwietnia), w całym kraju dopuszcza się natomiast użycie opon z kolcami od 15 listopada do 15 marca. Warto mieć również łańcuchy śnieżne – są dozwolone na śniegu i lodzie, a w niektórych miejscach wręcz wymagane. Winiet za przejazdy płatnymi autostradami nie ma, ale można wykupić karty magnetyczne typu prepaid o wartości 25 lub 50 euro, by skrócić czas uiszczania opłat w punktach ich poboru. Szerokiej drogi i dobrej pogody!

Aktualne ceny LPG i benzyny w innych krajach UE znajdziesz w artykule LPG w Europie.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: PZM, Camprest, narty.wp.pl, myLPG.eu, mapy Google



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.