11.04.2011

Gazowe motocykle - stan prawny

Pojawiające się co jakiś czas informacje na temat zastosowania zasilania gazowego w motocyklach stanowią najczęściej autorskie rozwiązania ich właścicieli, którzy ze względu na chęć ograniczenia kosztów eksploatacji decydują się na takie rozwiązanie. Pojazdy tego typu budują również właściciele warsztatów, importerzy i producenci instalacji gazowych w celu zaprezentowania swoich możliwości.
REKLAMA

Przykładem może być skuter, który dostosowano do zasilania LPG w firmie ASB Poland. Był to chiński pojazd, Magnus Aquila 125. Zbiornik gazu pozwalał na zatankowanie 6 l LPG, co przy zużyciu paliwa na poziomie 3,4 l/100 km zapewniało zasięg blisko 180 km w cyklu miejskim (koszt przejechania 100 km przy cenie LPG 2,55 zł/l wynosi niecałe 9 zł). Na zawartej w zbiorniku paliwa benzynie (7 l) przy średnim zużyciu około 3 l/100 km skuter mógł przejechać 230 km. Sumaryczny zasięg na obu paliwach wynosił więc ponad 400 km. Silnik był zasilany gazem z wykorzystaniem systemu I generacji, który był wyposażony w trójpozycyjny przełącznik ze środkową pozycją pozwalającą na zużycie paliwa z komory pływakowej gaźnika. Skuter ten był prezentowany na wielu imprezach targowych, został również przetestowany przez czasopismo Świat Motocykli w 2006 r, otrzymując bardzo pochlebne oceny.

Największe wątpliwości w zakresie przepisów budzi chyba odpowiednie mocowanie zbiorników. Tutaj przykład zbiornika zamontowanego w tylnym kufrze motocyklaArkadiusz GrochowskiNajwiększe wątpliwości w zakresie przepisów budzi chyba odpowiednie mocowanie zbiorników. Tutaj przykład zbiornika zamontowanego w tylnym kufrze motocykla

W wielu publikacjach pojawiały się także opisy motocykla Dniepr zasilanego LPG, w którym zbiornik gazu umieszczono w wózku bocznym, czy Hondy Transalp, której użytkownik sam dostosował pojazd do zasilania gazowego. Wszystkie te jednoślady były zasilane gazowymi systemami zasilania I generacji. Natomiast na tegorocznych targach GasShow firma Aprojekt zaprezentowała motocykl Suzuki zasilany LPG, który był podawany z wykorzystaniem gazowego systemu zasilania IV generacji (sekwencyjny wtrysk LPG w fazie gazowej).

Z punktu widzenia prawa są to jednak pojazdy, które nie mogą legalnie poruszać się po drogach publicznych. Pomijając względy prawne we wszystkich wymienionych motocyklach wątpliwości budzi przede wszystkim zamocowanie zbiornika gazu za tylną kanapą (w kufrze lub w ostatnim przypadku na zewnątrz). Z pewnością nie spełniają one wymagań wytrzymałościowych obowiązujących dla mocowania zbiorników w samochodach. Przypomnijmy, chodzi o wytrzymałość na opóźnienie 20 g w kierunku zgodnym z kierunkiem jazdy i 8 g w kierunku poprzecznym. Zupełnie inaczej wyglądają rozwiązania fabryczne. Jako przykład może posłużyć zasilany gazem skuter chińskiej firmy Benzhou. Zbiornik gazu jest w nim mocowany pod siedzeniem w ramie jednośladu co umożliwia wykonanie mocowania zbiornika o odpowiedniej wytrzymałości.

Zabudowa reduktora-parownika w Hondzie TransalpArkadiusz GrochowskiZabudowa reduktora-parownika w Hondzie Transalp

W celu potwierdzenia stanu prawnego gazowych jednośladów na polskim rynku zwróciliśmy się z zapytaniem do Ministerstwa Infrastruktury. Obowiązujące w Polsce przepisy dotyczące homologacji typu pojazdu dla motorowerów i motocykli są określone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów mających cztery koła oraz motorowerów (Dz. U. z 2005 r. Nr 162, poz. 1360 z późn. zm.). Rozporządzenie to jest wynikiem implementacji w polskim prawie dyrektywy 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów mechanicznych i uchylającej dyrektywę rady 92/61/EWG (Dz. Urz. WE L 124/1 z 09.05.2002 r.). Wymagania homologacyjne zawarte w regulaminach cząstkowych nie określają procedur badań homologacyjnych dla zbiorników paliw gazowych oraz instalacji przystosowujących motocykle/motorowery do zasilania gazem, co skutkuje brakiem możliwości udzielania homologacji typu pojazdu na zgodność z dyrektywą 2002/24/WE. W związku z tym dopuszczenie do obrotu handlowego motocykli przystosowanych do zasilania gazem jest możliwe wyłącznie w oparciu o przepisy krajowe poszczególnych państw członkowskich UE.

Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury nie zamyka możliwości wprowadzenia na rynek gazowych jednośladów ponieważ dotychczas jednak żaden z producentów motocykli przystosowanych do zasilania gazem nie występował do Ministra z wnioskiem o dopuszczenie do obrotu handlowego na terytorium RP takich pojazdów. Z tego powodu nie ma w tym zakresie krajowych regulacji prawnych. Złożenie pierwszego wniosku w takiej sprawie może stanowić podstawę do podjęcia analiz dla wypracowania alternatywnych wymagań oraz metod badań dla motocykli, w zakresie nieobjętym przepisami UE. Opracowane wymagania mogą być wykorzystane do wprowadzenia w odniesieniu do ww. pojazdów krajowych wymagań homologacyjnych regulujących dopuszczenie napędzanych gazem jednośladów do obrotu handlowego na terytorium RP, tj. procedur homologacji typu pojazdu w ramach małej serii.

Jak widać furtka w Ministerstwie Infrastruktury pozostaje otwarta, oczekując na podmiot chcący zająć się sprzedażą motocykli zasilanych gazem na polskim rynku. Przejście całej procedury może być dość trudne i czasochłonne, jednak zgodnie z deklaracją resortu nie niemożliwe do zrealizowania.

 


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Ministerstwo Infrastruktury



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.