22.02.2009

Amortyzator obniżający zużycie paliwa

Wygląda na to, że niewykorzystana energia jest niemal wszędzie i potrzebujemy „tylko” sposobów, by przestać ją marnować, a zacząć odzyskiwać. Skoro udaje się w przypadku hamulców, czemu nie miałoby się powieść z amortyzatorami? Grupa studentów nie tylko znalazła dodatkowe źródło zasilania, ale nawet opracowała już działające prototypy.
REKLAMA
amortyzator GenShockZack Andersonamortyzator GenShock

Połowę sukcesu stanowi już sam fakt, że ci studenci nie uczą się w jakiejś podrzędnej „polibudzie”, ale w prestiżowym, a więc i dysponującym odpowiednimi finansami, MIT (Massachusetts Institute of Technology). Tam śmiałe pomysły, o ile są tego warte, szybko zostają zrealizowane, przetestowane i wdrożone do produkcji. Czy wkrótce będziemy więc mieli w samochodach „amory” wytwarzające energię podczas pracy? Może... Nagle okazuje się, że mieszkanie w kraju z dziurawymi drogami ma jakieś zalety.

Inspiracją dla zespołu były stosowane już dość powszechnie, głównie w samochodach hybrydowych, systemy odzysku ciepła podczas hamowania. Skoro ta opcja została już „zajęta” i pomyślnie spełnia swoje zadania, młodzi naukowcy przyjrzeli się innym samochodowym podzespołom i dojrzeli spory potencjał drzemiący w układzie zawieszenia. Jak się okazało, duże ilości energii marnują się w czasie jazdy, a pracujące elementy resorujące mogłyby robić znacznie więcej niż tylko poprawiać komfort. Zdaniem Shakeela Avadhany’ego, studenta ostatniego roku inżynierii materiałowej zaangażowanego w projekt, nowatorskie rozwiązanie ma szansę doprowadzić do 10-procentowej oszczędności na paliwie. Amortyzatorami nowego typu zainteresowała się już amerykańska armia oraz kilku producentów ciężarówek.

Zack Anderson z prototypemDonna CoveneyZack Anderson z prototypem

Jak to działa? W ogólnej zasadzie funkcjonowania nie zaszły zmiany, z tym że płyn hydrauliczny w środku przepływa podczas jazdy po wybojach przez turbinę połączoną z generatorem. Powstająca w nim elektryczność może być magazynowana w akumulatorze lub zużywana na bieżąco, np. do zasilania klimatyzacji i oświetlenia. Cały system kontrolowany jest elektronicznie - dotyczy to również skoku amortyzatora, co wpływa na poprawę ogólnego komfortu. Testy przeprowadzone na trójosiowej ciężarówce wykazały, że każdy z 6 „amorków” może na zwykłej drodze wytworzyć nawet 1 kW energii, co pozwoliłoby nie tylko na pozbycie się alternatora, ale nawet zasilanie naczepy-chłodni.
Shakeel Avadhany i Zack Anderson oraz towarzyszący im zespół (Zachary Jackowski, Paul Abel, Ryan Bavetta i Vladimir Tarasov) zgłosili swój wynalazek do opatentowania i założyli firmę, by dalej rozwijać produkt i znaleźć dla niego zastosowanie komercyjne. Pracują aktualnie nad zwiększeniem jego wydajności i liczą, że zostanie on wykorzystany w konstrukcji nowego lekkiego pojazdu wojskowego dla amerykańskiej armii, następcy słynnego Humvee. Jest o co walczyć, ponieważ zwycięski projekt nowego „łazika” zagwarantuje jego twórcom kontrakt rządowy o wysokości 40 mld dolarów! Nowatorski amortyzator może stać się czynnikiem decydującym o wygranej, a więc pomysłowi studenci trzymają kciuki mocno zaciśnięte.

Shakeel AvadhanyDonna CoveneyShakeel Avadhany

Można by się zastanawiać, czy jest sens komplikować coś tak prostego i co się stanie, kiedy zawiadująca wszystkim elektronika odmówi posłuszeństwa. Jak twierdzą autorzy przedsięwzięcia, w tym drugim wypadku ich amortyzator przestaje generować energię i działa tak, jak każdy inny. A co z pierwszą kwestią? Jeśli nowy wynalazek ma się przyczynić do zmniejszenia zużycia paliw ropopochodnych, a tym samym do redukcji zanieczyszczenia powietrza i emisji gazów cieplarnianych, to bezsprzecznie warto nad nim pracować. Według obliczeń młodych uczonych, gdyby jedna z największych sieci supermarketów w USA zastosowała amortyzatory ich autorstwa w swojej flocie ciężarówek, oszczędzałaby rocznie dla siebie 13 mln dolarów na paliwie i całe tony CO2 dla środowiska naturalnego. Dla nas to wystarczający argument.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: web.mit.edu



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.